Ny haspelrulle, hur känslig får man vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg
    Tyckte min glappa och klappa också innan jag spola på lina, just en Premier i 20 storlek.
    Men mitt problem med just dom rullarna är att när det är kallt så slår bakspärren ifrån och vid mothugg eller viss tyngd mot rullen så går spolen bakåt. Jag har nog 4-5 st ABU haspel i den övre prisklassen som alla gör samma sak, dvs så fort det är lite kallt och du lägger lite press, som vid ett mothugg, så börjar rullen snurrar bakåt.
    Ta ur IAR lagret och tvätta/avfetta och smörj på nytt med tunnare fett, ev trög olja.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg
      Tyckte min glappa och klappa också innan jag spola på lina, just en Premier i 20 storlek.
      Men mitt problem med just dom rullarna är att när det är kallt så slår bakspärren ifrån och vid mothugg eller viss tyngd mot rullen så går spolen bakåt. Jag har nog 4-5 st ABU haspel i den övre prisklassen som alla gör samma sak, dvs så fort det är lite kallt och du lägger lite press, som vid ett mothugg, så börjar rullen snurrar bakåt.
      Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem på alla Abus haspelrullar. IAR-lagren är verkligen inte särskilt bra. Det är många rullar vi skickat till Abu, där IAR-lagren behövt bytas, i butiken jag jobbar i. De håller helt enkelt inte så bra jämfört med Shimano, Okuma, Daiwa, DAM, Penn och Quantum. Även 13 Fishing tenderar att ha bra IAR-lager (dock är deras hasplar generellt sådär för priset). Shimano gör garanterat bäst IAR-lager på marknaden.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Ta ur IAR lagret och tvätta/avfetta och smörj på nytt med tunnare fett, ev trög olja.
        Gjort det flera gånger med olika sorters olja och fett, tom lämnat över flera av rullarna till en vän som drivit sportfiskebutik med tanken att han kanske hade bättre handlag och fett/olja att fixa med det, men det har inte hjälpt tyvärr. Vilket suger enormt, för alla mina multirullar som är ABU funkar ju klockrent, allt från mina MGX2, Revo Toro Beast 51 till alla rundgavlade 5601 i olika varianter.

        Så för några år sen så börja jag gå över helt till Shimano haspelrullar. Använder fortfarande ABU haspelrullarna men då på kastmetspön där jag inte behöver baitrunner, så dom gör ju sitt iaf när det är lite varmare och man vill ha lite kul med mörtar, sarvar osv.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem på alla Abus haspelrullar. IAR-lagren är verkligen inte särskilt bra. Det är många rullar vi skickat till Abu, där IAR-lagren behövt bytas, i butiken jag jobbar i. De håller helt enkelt inte så bra jämfört med Shimano, Okuma, Daiwa, DAM, Penn och Quantum. Även 13 Fishing tenderar att ha bra IAR-lager (dock är deras hasplar generellt sådär för priset). Shimano gör garanterat bäst IAR-lager på marknaden.
          Tråkigt, riktigt tråkigt att det ska behöva vara så. Speciellt när man betalar en ordentlig peng och tycker dom borde hålla många år utan problem med underhåll.

          Kommentera


          • #15
            Har du garantin kvar så reklamera i butik. Annars kolla upp artikelnummer och ring upp ABU så kan de säkert hjälpa dig om de är måna om renommé. Flera som säger att de i Svängsta är hjälpsamma.

            Är deras IAR av sämre hållbarhet så kan det vara en god idé att fixa två lager på en gång...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har du garantin kvar så reklamera i butik. Annars kolla upp artikelnummer och ring upp ABU så kan de säkert hjälpa dig om de är måna om renommé. Flera som säger att de i Svängsta är hjälpsamma.

              Är deras IAR av sämre hållbarhet så kan det vara en god idé att fixa två lager på en gång...
              Näe, den har utgått tyvärr. Sista ABU haspelrullen jag köpte var runt årsskiftet 2017-18 (en Revo Premier 20). Men nu har dom sin plats på metspöna och används när det är varmare, så dom har sin tid och plats utan problem just då. Men tack för tipset ändå!

              Kommentera


              • #17
                Okej, det var droppen. Denna skickas tillbaka. Verkligen trist att det verkar vara så. Jag antar att jag får tacka för varningarna.

                Redan en Stradic 2500 FL påväg istället

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Drecta Visa inlägg
                  Okej, det var droppen. Denna skickas tillbaka. Verkligen trist att det verkar vara så. Jag antar att jag får tacka för varningarna.

                  Redan en Stradic 2500 FL påväg istället
                  bra val av rulle, tummen upp

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Drecta Visa inlägg
                    Okej, det var droppen. Denna skickas tillbaka. Verkligen trist att det verkar vara så. Jag antar att jag får tacka för varningarna.

                    Redan en Stradic 2500 FL påväg istället
                    Garanterat en bättre rulle i mina ögon. Den bästa på marknaden under nya Shimano Sustain (på papper).

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Garanterat en bättre rulle i mina ögon. Den bästa på marknaden under nya Shimano Sustain (på papper).
                      Ja jag tvekar inte. Men tog väl Abun endel för finess och fjällfiske egentligen, och något man inte ser lika ofta antar jag.
                      Men det blir nog bättre såhär då även norska fjordarna kommer att fiskas.

                      Tyvärr beställde jag dock nya spöt hem till Sverige och rullen hit till Tjeckien så jag får tyvärr inte testat förrän om ett par månader.
                      Men något att se framemot har man ju

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 676 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X