Ny haspelrulle, hur känslig får man vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • shove82
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Har du garantin kvar så reklamera i butik. Annars kolla upp artikelnummer och ring upp ABU så kan de säkert hjälpa dig om de är måna om renommé. Flera som säger att de i Svängsta är hjälpsamma.

    Är deras IAR av sämre hållbarhet så kan det vara en god idé att fixa två lager på en gång...
    Näe, den har utgått tyvärr. Sista ABU haspelrullen jag köpte var runt årsskiftet 2017-18 (en Revo Premier 20). Men nu har dom sin plats på metspöna och används när det är varmare, så dom har sin tid och plats utan problem just då. Men tack för tipset ändå!

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Har du garantin kvar så reklamera i butik. Annars kolla upp artikelnummer och ring upp ABU så kan de säkert hjälpa dig om de är måna om renommé. Flera som säger att de i Svängsta är hjälpsamma.

    Är deras IAR av sämre hållbarhet så kan det vara en god idé att fixa två lager på en gång...

    Lämna en kommentar:


  • shove82
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem på alla Abus haspelrullar. IAR-lagren är verkligen inte särskilt bra. Det är många rullar vi skickat till Abu, där IAR-lagren behövt bytas, i butiken jag jobbar i. De håller helt enkelt inte så bra jämfört med Shimano, Okuma, Daiwa, DAM, Penn och Quantum. Även 13 Fishing tenderar att ha bra IAR-lager (dock är deras hasplar generellt sådär för priset). Shimano gör garanterat bäst IAR-lager på marknaden.
    Tråkigt, riktigt tråkigt att det ska behöva vara så. Speciellt när man betalar en ordentlig peng och tycker dom borde hålla många år utan problem med underhåll.

    Lämna en kommentar:


  • shove82
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Ta ur IAR lagret och tvätta/avfetta och smörj på nytt med tunnare fett, ev trög olja.
    Gjort det flera gånger med olika sorters olja och fett, tom lämnat över flera av rullarna till en vän som drivit sportfiskebutik med tanken att han kanske hade bättre handlag och fett/olja att fixa med det, men det har inte hjälpt tyvärr. Vilket suger enormt, för alla mina multirullar som är ABU funkar ju klockrent, allt från mina MGX2, Revo Toro Beast 51 till alla rundgavlade 5601 i olika varianter.

    Så för några år sen så börja jag gå över helt till Shimano haspelrullar. Använder fortfarande ABU haspelrullarna men då på kastmetspön där jag inte behöver baitrunner, så dom gör ju sitt iaf när det är lite varmare och man vill ha lite kul med mörtar, sarvar osv.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg
    Tyckte min glappa och klappa också innan jag spola på lina, just en Premier i 20 storlek.
    Men mitt problem med just dom rullarna är att när det är kallt så slår bakspärren ifrån och vid mothugg eller viss tyngd mot rullen så går spolen bakåt. Jag har nog 4-5 st ABU haspel i den övre prisklassen som alla gör samma sak, dvs så fort det är lite kallt och du lägger lite press, som vid ett mothugg, så börjar rullen snurrar bakåt.
    Det är tyvärr ett väldigt vanligt problem på alla Abus haspelrullar. IAR-lagren är verkligen inte särskilt bra. Det är många rullar vi skickat till Abu, där IAR-lagren behövt bytas, i butiken jag jobbar i. De håller helt enkelt inte så bra jämfört med Shimano, Okuma, Daiwa, DAM, Penn och Quantum. Även 13 Fishing tenderar att ha bra IAR-lager (dock är deras hasplar generellt sådär för priset). Shimano gör garanterat bäst IAR-lager på marknaden.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg
    Tyckte min glappa och klappa också innan jag spola på lina, just en Premier i 20 storlek.
    Men mitt problem med just dom rullarna är att när det är kallt så slår bakspärren ifrån och vid mothugg eller viss tyngd mot rullen så går spolen bakåt. Jag har nog 4-5 st ABU haspel i den övre prisklassen som alla gör samma sak, dvs så fort det är lite kallt och du lägger lite press, som vid ett mothugg, så börjar rullen snurrar bakåt.
    Ta ur IAR lagret och tvätta/avfetta och smörj på nytt med tunnare fett, ev trög olja.

    Lämna en kommentar:


  • Drecta
    replied
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Brickorna i påsen är väl för att kunna justera hur linan lägger sig på spolen?
    Haha jaha sedär

    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Brickorna i påsen är väl för att kunna justera hur linan lägger sig på spolen?

    Lämna en kommentar:


  • shove82
    replied
    Tyckte min glappa och klappa också innan jag spola på lina, just en Premier i 20 storlek.
    Men mitt problem med just dom rullarna är att när det är kallt så slår bakspärren ifrån och vid mothugg eller viss tyngd mot rullen så går spolen bakåt. Jag har nog 4-5 st ABU haspel i den övre prisklassen som alla gör samma sak, dvs så fort det är lite kallt och du lägger lite press, som vid ett mothugg, så börjar rullen snurrar bakåt.

    Lämna en kommentar:


  • Drecta
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Bild 1: Det finns (i princip) alltid någon form av mellanrum mellan vev och rullhus. Annars skulle ju vevens infästning skava på rullhuset.

    Bild 2: Korrosion, ser ut som att aluminiumet har en frätskada. Dålig kvalitetskontroll.

    Bild 3. Toppbrickan på bromsstacken ska ha ett sådant hål och ska vara lite lös. Men är det fett på brickan eller har brickan också skador? Den ska vara helt slät.

    Vissa rullar kräver bra många varv med veven innan man slutar uppleva ”missljud”. Det kan bero på att de på insidan är ojämnt smörjde från fabrik. Jag hade samma problem med en hyfsat dyr Daiwa för några år sen.

    Lite glapp i spolen (åt alla håll och kanter) är inga konstigheter. Men om spolen wobbler vid fiske så är det fel.
    Tackar, då kan man vara lite lugnare då.

    Dock är det ju inget som påverkar just nu den där frätskadan om det nu inte är så att det fräter upp fortare just där, av saltvatten osv. Men kan ju vara fint och försöka få sig en extraspole på köpet pga det då.

    Japp den verkar slät utan skador, dock va det lite smått med fett där som jag tror jag fått bort, fick med 3 såna distanser som på bild iaf så ska väl gå att hålla rent.
    Inget fett medskickat dock som jag fått vid köp av Pennrullarna.

    Men känner mig hyffsat nöjd, fick ge 1600 för den, kikade även på lite dyrare Shimano/Daiwa men valet föll på denna tillslut. Shimano/Daiwa kommer ju finnas kvar om inte annat.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 275 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 270 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 950 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X