Haspelrulle för borren, hög budget. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle för borren, hög budget.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av UB Visa inlägg

    Någon här hade tidigare länkat till Youtube där någon visar vad som händer om man stänger bygeln genom att veva. Samma punkt på pinjongen belastas varje gång = slitage.

    (Ja, självklart fäller jag bygeln genom att veva )
    En smiley försvann.

    Jag menar självklart att jag gör fel genom att börja veva för att stänga bygeln.

    Kommentera


    • #42
      Ja fel och fel.... de är faktiskt gjorda för det men visst sliter det som bl Tackle Advisor visade på YT.

      Jag var själv en vevfällare i många år förr (händer nån gång numera) utan att någon rulle gått sönder av det under alla år. Då köpte jag gärna mjukfällande rullar. Min Stradic Ci4 gen1 låter mest där av de 4 haspelrullar som fiskas, Daiwa LT avgjort mer mjuk, tyst.

      Dock manuell fällning är snällare mot rullen och hjälper mot linöglor/vindknutar. Dessutom haspelrullar idag är rel. komplicerade att skruva. Reservdelar lagerhålls kort tid, dvs kan ha utgått när man behöver dem... vissa kan inte ens köpas, t ex drev (Daiwa) som jag förstått.

      Vad gäller hållbarheten så verkar de numera byggda för en genomsnittlig, "acceptabel" livslängd samt att extern service är dyr eller iaf bedrövligt långsam av inlägg på FS att döma. Så, fälla manuellt och ta hand om rullen är en bra idé :-)

      Är man "lat" eller säg van att vevfälla så rekommenderar jag att man när bygeln fälls, spänner upp linan med en snabb sidledsrörelse med spöt, så gör och har jag tidigare gjort i många år och knappt haft några vindknutar...

      Och om ni ändå fortsatt vill vevfälla, se till att sätta fart på veven. Det finns ett ställe på vevvarvet där det s a s "tar emot" (bygelns fällpunkt) om man når dit och bygeln inte fälls: tvinga då inte ned bygeln med veven, det blir ännu mer slitkrafter då, fäll manuellt och sätt bättre fart på veven inför nästa fällning...
      Senast ändrad av anteman; 2022-01-21, 13:48.

      Kommentera


      • #43
        Här är videon som förklarar varför man ska undvika att veva ner bygeln: https://youtu.be/QFl3Mm48k6s

        Extremt bra förklaring på risken med att fälla bygeln med veven.

        Kommentera


        • #44
          Jo det är den videon jag refererat till i några inlägg bl a ovan och att fälla manuellt ha sina fördelar (och mkt knappa nackdelar) vilket flera här framfört.

          Samtidigt, jag har tidigare fällt med veven i ca 30 år utan att rullar har gått sönder. Så enligt min, möjligen anekdotiska erfarenhet är iaf drevras inte en stor risk om man fiskar flera rullar parallellt. Mina rullar har gått i pension innan det inträffat.

          Kommentera


          • #45
            Benjamin S Fick ett pm från Holland om IAR/backspärrslager till en MGXtreme 20. Vet du ungefär vad de kostar och vet du eller någon här om man (han) kan ringa och beställa från 0454-880 70?

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Benjamin S Fick ett pm från Holland om IAR/backspärrslager till en MGXtreme 20. Vet du ungefär vad de kostar och vet du eller någon här om man (han) kan ringa och beställa från 0454-880 70?
              Jag fick PM av samma person, och har pratat med honom en del. Abu brukar skicka lagren utan kostnad. Jag har varit med om att lagret kostat 250 kr, men det var till en Revo Premier. Jag har ingen aning om telefonnumret funkar utifrån.

              Kommentera


              • #47
                Click image for larger version

Name:	IMG_9833.jpeg
Views:	246
Size:	1,47 MB
ID:	2633475​​ Efter Benjamin S fantastiska utläggning om bästa haspelrulle till abborre för närmare 2 år sen har jag sneglat efter en Daiwa Luvias Airity LT 2500. När Fritid och Vildmark satte ut en för 4495 innan jul slog jag till. När jag sedan fick se en Certate LT 2500D till bra pris så fick det bli en sådan också. Snart är laguppställningen klar för 2024.

                Jag har ju high end Shimano, men lenheten i att veva dessa är helt underbar. Det är som att man är i rymden och vevar!!

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                  Click image for larger version

Name:	IMG_9833.jpeg
Views:	246
Size:	1,47 MB
ID:	2633475​​ Efter Benjamin S fantastiska utläggning om bästa haspelrulle till abborre för närmare 2 år sen har jag sneglat efter en Daiwa Luvias Airity LT 2500. När Fritid och Vildmark satte ut en för 4495 innan jul slog jag till. När jag sedan fick se en Certate LT 2500D till bra pris så fick det bli en sådan också. Snart är laguppställningen klar för 2024.

                  Jag har ju high end Shimano, men lenheten i att veva dessa är helt underbar. Det är som att man är i rymden och vevar!!
                  Vad kul att jag kunde hjälpa till. Jag har en Luvias Airity LT som jag fullkomligt älskar. Den har faktiskt bevarat ny-känslan längre än Shimanos high end rullar. Polarens Stella känns fortfarande bra...men den är märkbart mindre "ny." Tycker nog att Daiwa gör ett bättre jobb på haspelsidan numera. Nya Daiwa Exist och Daiwa Airity är faktiskt också helt underbara. Nya Certate kommer vara svår att hålla tassarna ifrån med.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 133 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 276 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  89 005 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X