Hur ser det ut där ni servar era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser det ut där ni servar era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ser det ut där ni servar era rullar?

    Blir nyfiken på hur ni andra som servar era egna rullar lägger upp det hela och vilka faciliteter ni har tillhanda.
    Slänger ni upp rulle, fett och skruvmejsel på närmaste bord, har ni kanske ett förråd/garage där serviceprylarna alltid finns tillgängliga eller kanske någon helt annan lösning?

    Jag har turen att jag har ett rum delvis avsett för diverse skruverier. Långt från bara rullar som plockas med här men det är en tämligen trevlig yta att ha när rullarna behöver översyn,
    eller om skruvlusten helt sonika faller på.
    Försöker hålla mig med verktyg för allt från rullar till klockor och motordelar som exempelvis förgasare.
    Köpte en skrivbordsmöbel i teak med medföljande skåp och lådor, visade sig vara ett väldigt passande tillskott.


    Click image for larger version  Name:	Rullrum01i.jpg Views:	0 Size:	779,4 KB ID:	2598187
    Skar till och bockade en bit polykarbonat som underlägg, under plastskivan ligger ett vitt pappersark så man hittar #4490 när den skjutits iväg.

    Försöker som sagt ha en bred arsenal verktyg, inser när jag tittar på bilderna att smörjmedelsarsenalen blivit ganska bred den också.

    Hyllsystemets lådor och skåp innehåller diverse bra att ha-prylar som lösningsmedel, fler smörjmedel, mängder av verktyg, bomullspinnar, trasor, nitrilhandskar och
    massa bortglömda projekt som aldrig kommer bli färdiga.

    Hur ser det ut hos er?
    Senast ändrad av JontaK; 2022-03-28, 22:16.

  • #2
    En mycket föredömlig arbetsplats för rullskruvande JontaK
    Här är det inte alls lika välorganiserat tyvärr, verktyg och smörjer mm ligger i några kartonger som plockas fram när det ska skruvas.
    Brukar bli på en handduk på köksbordet där jag försöker organisera upp skruvandet på bästa sätt.

    I garaget är det bättre organiserat där alla verktyg har sin plats i prydliga skåp eller hyllor. Där uppstår däremot ett (o)organiserat kaos vid större projekt och bilskruvande.
    Ofta med vissa svordomar som påföljd.

    Kommentera


    • #3
      Fick lite strul med bilder då jag redigerade slarvfel, kommer lägga upp några fler överblicksbilder så småningom.

      Reekie Jag gjorde precis likadant i många, långa år.
      Drog fram lämpligt skydd för bordsytan och satte mig vid första bästa bord, fungerade naturligtvis fint men det har varit både kul och underlättande
      att faktiskt dedikera en yta till fixande av diverse prylar.
      Annars är jag tvärtom, i mitt förråd där andra typer av verktyg huseras, råder ständig kaos!

      Kommentera


      • #4
        Svårt att mäta sig gentemot en så fantastiskt setup men jag skruvar oftast i mitt uppvärmda garage. Bra belysning och har en plano 3700 med fett, olja och verktyg samt en plano med reservdelar. Det händer att jag servar rullar inne i huset och då är det skönt att bara ta med sig lådorna och ha allt man behöver.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
          Svårt att mäta sig gentemot en så fantastiskt setup men jag skruvar oftast i mitt uppvärmda garage. Bra belysning och har en plano 3700 med fett, olja och verktyg samt en plano med reservdelar. Det händer att jag servar rullar inne i huset och då är det skönt att bara ta med sig lådorna och ha allt man behöver.
          Smart att ha nödvändiga prylar i en portabel låda!

          Jag har en rullväska, tror den är avsedd för metare egentligen, från Daiwa med avdelare och nätfickor. Den får agera mobil servicestation när sådan väl behövs.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Smart att ha nödvändiga prylar i en portabel låda!

            Jag har en rullväska, tror den är avsedd för metare egentligen, från Daiwa med avdelare och nätfickor. Den får agera mobil servicestation när sådan väl behövs.
            Off topic, såg förövrigt att du hade lite shimanofett på ditt bord. Har du importerat fettet eller fått tag på det på annat vis?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
              Off topic, såg förövrigt att du hade lite shimanofett på ditt bord. Har du importerat fettet eller fått tag på det på annat vis?
              Det hör till tråden tycker jag.
              Som trådskapare säger jag: fritt fram för alla diskussioner om vad som behövs för att serva rullar och var man får tag i dessa prylar!

              Jag har en lite speciell historik med shimanofett.
              För många år sedan gjorde jag en vana av att regelbundet tjata på Normark om originalfett, försökte köra på "ska man sköta sina rullar vill man ju ha originalsmörja".
              Det slutade med att jag i ett par omgångar fick något tiotal gram till skänks.
              Så småningom försvann givmildheten.

              Jag har således beställt från bland annat Japantackle samt Plat men även köpt via eBay.
              Just för tillfället sonderar jag Shimano Nordics inställning till att sälja originalfett, har inga större förhoppningar. Bantamoljan, en personlig favorit, brukar vara restad med leveransdatum flera månader fram i tiden.

              Svaret på frågan:
              Vill man ha fett från Shimano rekommenderar jag en order från Japantackle där utbudet oftast är komplett.
              Använder man Shimanos hasplar och multi för vanligt svenskt fiske, köp DG06 (SHIP-0) samt DG01 (ACE-0), med dessa klarar man det mesta.
              Jag har ytterligare några varianter hemma, mest för nyfikenhetens skull, använder dem sällan.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Svaret på frågan:
                Vill man ha fett från Shimano rekommenderar jag en order från Japantackle där utbudet oftast är komplett.
                Använder man Shimanos hasplar och multi för vanligt svenskt fiske, köp DG06 (SHIP-0) samt DG01 (ACE-0), med dessa klarar man det mesta.
                Jag har ytterligare några varianter hemma, mest för nyfikenhetens skull, använder dem sällan.
                Tusen tack för specifika rekommendationer på vilka varianter. Jag har kikat ett par gånger på fett från japantackle men aldrig kommit till skott.

                Som du säger så är det frustrerande att inte kunna köpa bantamoljan direkt i Sverige. Jag undrar vad det beror på, kan det vara att originaloljan och fettet har större hälsorisker jämfört med vad man hittar i butik och därför sätter högre krav på återförsäljaren(?) Eller är det för att inte uppmuntra till att användarna ska skruva själva. Jag ser rullskruvande som en medborgerlig rättighet och plikt och blir barnsligt provocerad när rullmärken rekommenderar att användaren inte ska öppna sin rulle själv utan gå via en stressad servicetekniker istället.

                ​​​​

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cudan
                  Tusen tack för specifika rekommendationer på vilka varianter. Jag har kikat ett par gånger på fett från japantackle men aldrig kommit till skott.
                  Japantackles sida med smörjmedel ger en rätt bra förevisning om hur fetten ska användas.
                  Hos Hedgehog Studio går det läsa ungefär samma sak.
                  Det finns inga livsregler kring fettvalet men jag måste ändå tillägga att man heller inte bör ta vad som helst till vilken rulle som helst utan eftertanke men det är fritt fram att eperimentera.

                  Ursprungligen postat av Cudan
                  Som du säger så är det frustrerande att inte kunna köpa bantamoljan direkt i Sverige. Jag undrar vad det beror på, kan det vara att originaloljan och fettet har större hälsorisker jämfört med vad man hittar i butik och därför sätter högre krav på återförsäljaren(?) Eller är det för att inte uppmuntra till att användarna ska skruva själva.
                  Har funderat på detta länge, frågade även Normark på tiden det begav sig och fick något svar i stil med "du får med Bantam-olja när du köper en rulle, den bör räcka länge".
                  Kanske avslöjade mer om Normarks inställning till rullunderhåll än något annat.

                  Ursprungligen postat av Cudan
                  Jag ser rullskruvande som en medborgerlig rättighet och plikt och blir barnsligt provocerad när rullmärken rekommenderar att användaren inte ska öppna sin rulle själv utan gå via en stressad servicetekniker istället.
                  Det här!
                  Vi kan lämna detaljerna därhän i denna tråd men låt säga att jag på olika vis varit involverad i fall där märkesverkstäderna inte löst sin uppgift, eller löst den på ett högst oövertygande vis där vissa av oss hemma i stugorna kanske nått ett bättre resultat...

                  Min poäng är som alltid; självklart vill vi smörja våra shimanorullar med originalsmörjmedel, då borde också vår officiella leverantör tillhandahålla adekvata grejor!

                  Kommentera


                  • #10
                    Spännande med lite diskussioner om fett och olja.
                    ska även se till att lägga in lite bilder från min egen rullservicehörna.
                    Men tillbaka till fett och olja, är det någon som testat Shimanos SP-003H Reel Maintenance spray, som är olja och fett i sprayform?

                    Ha det!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X