Calcutta Conquest gnisslar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest gnisslar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Calcutta Conquest gnisslar

    Tjena alla monsterdiggare!

    har sen drygt ett år tillbaka ägt en Calcutta Conquedt 301, men jag märker efter en halv dags fiske att den gnisslar vid invevning. Jag befarar att det är linspridaren som tjuter när den blir blöt. Är det någon som kan styrka detta som äger calcutta eller någon som vet om det är något annat problem som spökar? Isåfall är jag tacksam för problemlösning på det. Påverkar inte funktion men är väldigt störande. Är iallafall en 2016 modell.

    tacksam för svar!

    mvh

  • #2
    Köpte du rullen begagnad eller gnisslade den redan som fabriksny?

    Det är, tyvärr, vanligt med gnisslande envägslager i nyare (typ 2014 och framåt) multirullar från Shimano.
    Drabbar även lågprofilare.
    Har personligen inte varit med om särskilt många gnisslande linspridare men ska inte utesluta det.
    Å andra sidan kan gnisslande ljud vara nästan vad som helst.

    Har rullen gått salt/bräckt kan den i värsta fall se rostig och jävlig ut inuti, inte heller ovanligt.
    Får hoppas det inte är så illa.

    Försök få fram felet i lugn och ro inomhus.
    Det går i vissa fall lokalisera missljud genom att sitta i tyst miljö och lyssna sig fram.
    Plocka ur spolen och veva också så kan du möjligen utesluta allt spolrelaterat. Skruva sedan ur linspridarkoppen så kan du utesluta spridare/knivbult också.

    Görs ovanstående yttre undersökning utan diagnos är det bara in och riva i härligheten!

    Kommentera


    • #3
      #1 okej! Ja jag var ute i helgen för att testa ifall rullen återigen skulle börja låta, men nu gjorde den inte det. Men då föll tanken på en grej jag misstänkte från det föregående passet. Jag minns att rulle fungerade felfritt tills jag fick ett PO. Detta pass tog jag det lite lugnare och lyckades hålla mig borta från det och då lät rullen ingenting, kan de va så att rulle tog så pass mycket stryk efter ett PO att något kullager hamna i kläm? Men då tycker man att problemet borde kvarstå? Tack för svar

      Kommentera


      • #4
        Jerky93 ja, rullen kan ta stryk av ett enda backslag. Däremot brukar det inte leda till missljud som kommer och går. Jag gissar på att det är något med rullens envägslager, förutsatt att ljudet endast uppstår vid invevning.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 281 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 133 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 275 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 973 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 358 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X