Skruv till haspel-bygel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skruv till haspel-bygel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skruv till haspel-bygel?

    Har en ABU Cardinal 52 FD som jag köpte på rea förra året, kostade nog bara knappt över hundralappen (så ja, vi snackar extrem-budget-rulle!).
    Tänkte ha den som reserv, och nu för ett tag sedan så behövde den komma i action. Har fiskat en 10 timmar max med den, och känns helt OK.
    Men så senaste fiskepasset så hoppade bygeln helt plötsligt upp. Från vad jag kan se är det en liten skruv som lossnat och jag antagligen sedan tappat i vattnet.
    Det kan vara så att gängorna på andra sidan är av så dålig kvalitet att det är kört, men om det skulle vara så att det bara är skruven som varit dåligt spänd från fabrik hade jag ju gärna velat testa att bara sätta dit en ny skruv istället för att bara slänga rullen.
    Men hur hittar jag en lämplig skruv med rätt dimension och gängor etc. när originalet antagligen ligger på havets botten?

    Click image for larger version

Name:	IMG_20220529_131036.jpg
Views:	231
Size:	393,9 KB
ID:	2601211

  • #2
    Ta med rullen till närmsta järnhandel som säljer maskinskruv på lösvikt så är det bara att prova.
    Annars mäter du ytterkant på gängorna och hur lång du behöver, sedan traskar du iväg till samma järnhandel och köper rätt skruv.

    Kommentera


    • #3
      Som nephilim sa eller ring ABU. Släppte bygeln precis efter ett långt kast eller? Tänkte att linan ligger bedrövligt på spolen, kanske handpålagt? Annars om den lägger linan så dåligt så skulle jag byta rulle...

      Kommentera


      • #4
        Ta med rullen till närmsta järnhandel som säljer maskinskruv på lösvikt så är det bara att prova.
        Jag har funderat på vad för ställen som skulle kunna ha såna här små-pill-skruvar, men inte kommit på nåt. Känns som de flesta såna ställen mer är åt bygg-hållet med dimensioner därefter på sortimentet.

        Som nephilim sa eller ring ABU. Släppte bygeln precis efter ett långt kast eller? Tänkte att linan ligger bedrövligt på spolen, kanske handpålagt?
        Haha, fint detektivarbete, precis det som hände! Bygeln slutade funka när jag skulle veva in, så jag fick rulla på den för hand bäst det gick med resultat därefter!

        Kommentera


        • #5
          Finns ner till m2 i såna här satser om skallen stämmer men gav du 100:- för rullen så är du uppe i nästan samma pris där

          https://www.kjell.com/se/produkter/e...E&gclsrc=aw.ds

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 275 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 118 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 270 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          88 950 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 349 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X