Lågutväxlad gäddhaspel från Shimano eller Daiwa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågutväxlad gäddhaspel från Shimano eller Daiwa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lågutväxlad gäddhaspel från Shimano eller Daiwa

    Någon som kan tipsa om några riktigt lågutväxlade haspelrullar i storlek 4000 från Daiwa eller Shimano.

    Twinpower 4000 PG är den jag har hittat hittills.

  • #2
    PG är väl lite snabbare än den utan PG? Annars har 3000 en mindre spole som får ned linintaget men ändå en broms som klarar gäddor, dock lättare men du kan isf vikta i spöbutten.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      PG är väl lite snabbare än den utan PG? Annars har 3000 en mindre spole som får ned linintaget men ändå en broms som klarar gäddor, dock lättare men du kan isf vikta i spöbutten.
      Den PG:n jag fiskat med några år är typ från 2015 och har utväxlingen 4,4. Den är absolut tillräckligt långsam och har bra vevstyrka. Jag har inte kollat de utan PG. Får göra det.

      Finns också nya lågutväxlade TP, men jag hade gärna hittat en lågutväxlad i prisklassen under TP:n.
      .

      Kommentera


      • #4
        En vanlig Nasci har ju 1:4.7 vilket är väl normallåg utväxling på många Shimano rullar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          En vanlig Nasci har ju 1:4.7 vilket är väl normallåg utväxling på många Shimano rullar.
          Tack för hjälpen! Då har jag lite fler att kolla på.

          Kommentera


          • #6
            Sustainen är väl på 1:5 kanske lite hög?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              En vanlig Nasci har ju 1:4.7 vilket är väl normallåg utväxling på många Shimano rullar.
              Tack för tipset! Nasci:n ser ut att vara det lämpligaste jag kan hitta.

              För Rullarna i prisklassen över Nasci verkar det mer bli HG och XG. De finare rullarna är kanske mer till havsöring än till gädda.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                Tack för tipset! Nasci:n ser ut att vara det lämpligaste jag kan hitta.

                För Rullarna i prisklassen över Nasci verkar det mer bli HG och XG. De finare rullarna är kanske mer till havsöring än till gädda.
                Egentligen är det inte så, men det är det som gått att få tag på för Shimano själva i år. Produktionen är inte vad den var innan pandemin.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Egentligen är det inte så, men det är det som gått att få tag på för Shimano själva i år. Produktionen är inte vad den var innan pandemin.
                  Har du några att tipsa om av äldre årgång? Jag föredrar egentligen lite äldre Shimano framför vissa av deras nyare modeller och har varit väldigt nöjd med alla begagnade rullar jag köpt genom åren.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                    Har du några att tipsa om av äldre årgång? Jag föredrar egentligen lite äldre Shimano framför vissa av deras nyare modeller och har varit väldigt nöjd med alla begagnade rullar jag köpt genom åren.
                    Inte direkt. De jag har riktigt bra koll på är modeller efter 2012. Däremot är många nya hasplar väldigt kompetenta. T.ex Daiwas Monocoque body hasplar. Den designen gör att man får in ett större drev i rullen och det håller väldigt bra över tid. Har du råd med en Certate LT 4000 t.ex, så är det en suverän rulle. Jag hittade den lågutväxlade varianten på bl.a Happy Angler.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X