Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m)
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Nu är jag inte med alls? Eftersom du inte verkar förstå så får jag förtydliga. Jag pratar om tillgången på reservdelar. Hur snabbt och enkelt det är att få tag på delar. INTE vem som sätter in dem. Om det är du, eller jag, någon service verkstad eller någons gammelmormor. Helt ointressant. Problemet är att ibland kan det ta en herrans tid att få tag på delar. Själv har jag väntat i flera månader på några drevsatser som finns i lager. Men det är ju det den här tråden handlar om. Får du enkelt tag på delar om du behöver??
//T
Kommentera
-
Hur vanligt kan det vara att privatpersoner i Sverige beställer reservdelar till sina fiskerullar? Hur många i Sverige är det som över huvud taget öppnar sina rullar för att smörja dom? :-)
Jag skulle ju gissa att man helt enkelt blir lite tagen på sängen varje gång någon vill beställa en pinjong eller en mojäng till en tre år gammal japansk rulle som slutat tillverkas för flera månader sedan... Hade det varit vanligt skulle man säkert kunna handla prylarna över disk hos biltema...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggHur vanligt kan det vara att privatpersoner i Sverige beställer reservdelar till sina fiskerullar? Hur många i Sverige är det som över huvud taget öppnar sina rullar för att smörja dom? :-)
Jag skulle ju gissa att man helt enkelt blir lite tagen på sängen varje gång någon vill beställa en pinjong eller en mojäng till en tre år gammal japansk rulle som slutat tillverkas för flera månader sedan... Hade det varit vanligt skulle man säkert kunna handla prylarna över disk hos biltema...
Att inte ens ABU som ändå verkar ha massvis med lättillgängliga delar och tillbehör hos sin serviceavdelning inte har en webshop där man enkelt kan klicka hem de delar man behöver är smått obegripligt år 2023.
- 1 gilla
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kolnej Visa inläggDet knepiga är inte själva mekandet, det knepiga kan vara att diagnostisera det upplevda problemet korrekt så man vet vad man behöver göra för att åtgärda det. Det kan vara väldigt vaga symptom man upplever men det kan vara nog så irriterande och man vill inte gärna köra trial-and-error och byta varenda del tills det råkar bli rätt.
Även här tycker jag serviceverkstäderna borde vara mer behjälpliga rent supportmässigt. Just det här har fungerat tämligen bra från ABU under många år.
Egentligen tycker jag varenda något större fiskebutik borde ha minst en anställd med någorlunda koll på rullars teknik, vanliga fel och liknande. Jag upplever inte att så alltid är fallet även om de finns.
Ursprungligen postat av XerupHur vanligt kan det vara att privatpersoner i Sverige beställer reservdelar till sina fiskerullar?
Men det är övervägande vevar och stjärnhjul som beställs, framförallt gällande japanerna. Delar till mer "avancerade" ingrepp beställs oftare från ABU.
Ursprungligen postat av XerupHur många i Sverige är det som över huvud taget öppnar sina rullar för att smörja dom?
Desto viktigare att både butiker och märkesverkstäder erbjuder service/underhållsrelaterade tjänster på kompetent samt tillgängligt vis.
Ursprungligen postat av nephilim Visa inläggMen jag hade gladeligen lagat mina rullar själv om det hade varit enkelt att få tag på delar.
Att inte ens ABU som ändå verkar ha massvis med lättillgängliga delar och tillbehör hos sin serviceavdelning inte har en webshop där man enkelt kan klicka hem de delar man behöver är smått obegripligt år 2023.
Ska man vara cynisk stämmer det bra ihop med den planerade livslängd som verkar populärt i olika branscher nuförtiden...
Jag tar inte särskilt ofta varken Shimano eller USA som förebildande exempel men i det här fallet är det värt att nämna just Shimano US Fish Shop Reel Repair Services här ett citat från sidan:
Have a question about Service?
Talk to real service experts:
U.S. 877-577-0600
M-F 8 a.m. to 8 p.m. EST
Klickar man vidare hamnar man mitt bland sprängskisser där delar finns listade med pris.
En rulle som ofta behöver delar är andra generationens Conquest och det är som synes mycket enkelt för konsumenten att beställa.
Sidan som sådan påminner en del om Shimano Nordic/EUs sidor för återförsäljare vilken förmodligen skulle gå att öppna för konsumenter i modifierad form.
Klickar man som konsument vidare på svensk flagga från Shimano Fishing EU's sida kommer man hit där vi hittar följande citat:
LONG TERM MAINTENANCE
Due to the complexity of nowadaysfishing tackle we do not advice you to open the fishing reel yourself. If your reel needs long term maintenance we advice you to contact your Local Shimano Dealer.
Kommentera
-
Generellt får man ganska mycket hjälp, men det varierar beroende på säsong.
Abu: Är riktigt bra på att hålla delar i lager och det går i princip alltid snabbt, med ett fåtal undantag. Väldigt bra generellt. De byter hellre delar än rengör dem dock så har man ett lager som kanske inte är 100%, men går att rädda, förvänta er att de byter. Tror de gör det för säkerhets skull, vilket är okej i min mening.
Daiwa: Var sämre förr, men jag tycker det har skett en stor förbättring här. Mer delar i lager ofta, snabbare leveranser, mycket tydligare. Förbättring på alla plan. Delar till Japan-tillverkade rullar tar generellt längre tid (ibland månader), men så är det hos alla andra också, så inget abnormalt i jämförelse med de andra.
Shimano: Tydligt vilka delar som finns och inte, tar långt tid (månader) att få in delar som inte finns i lager (oftare fallet på Japan-tillverkat). Service okej i pris och sällan misstag. Däremot är dem stenhårda på frakt på vilken del det än gäller. De skickar allt i samma kartonger och frakten blir därmed lika dyr för butikerna om man beställer ett kullager för 50 kr eller en spole för 700 kr. Jag föreslår därför att sambeställa.
Rapala VMC/Normark: Begränsad erfarenhet av detta, men alla 13 Fishing rullar som har skickats har kommit tillbaka i bra skick. Sällan delar behövs beställas, så där vet jag inte hur det fungerar. Jag ska beställa ett backspärrslager och en bygelfjäder till en Okuma Ceymar någon gång, men det får vänta lite. Då kommer jag ha någon typ av erfarenhet.
Vision: Begränsad erfarenhet, men det går generellt lätt att beställa delar till deras flugrullar och spön.
- 1 gilla
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ambassadeur 1600 vs 2500 storlek,av AlmanGår det att sätta tumskruvar på den sidan tro. Alltså samma som på vevgavelsidan?1 Foto
-
Kanal: Rullar
2023-02-25, 19:42 -
-
Svar till Ambassadeur 1600 vs 2500 storlek,av AlmanNu är det klart. Satte en liten hästkobricka. Availspolen har en lite skåra så man kan använda en liten...2 Foton
-
Kanal: Rullar
2023-02-25, 19:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Spy, 2009-10-14, 13:31
|
20 svar
2 684 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Anders E
2023-03-15, 12:27
|
||
Startad av Mooki, 2011-10-11, 22:11
|
30 svar
4 794 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Grannbaggen
2023-02-01, 00:59
|
||
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
|
278 svar
45 472 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Hugo H
2023-01-24, 07:52
|
||
Startad av wiloboken, 2014-11-06, 19:35
|
4 svar
1 057 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Xerup
2022-11-12, 23:21
|
||
Startad av ML, 2015-04-01, 17:24
|
26 svar
3 296 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |
Kommentera