Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m)

    Tänkte det kunde vara passande med en samlingstråd i det här delforumet angående hur tillverkare/grossister/agenturer av/för diverse rullmärken sköter sig. (Skulle kunna placeras i annan forumsdel men tycker tråden passar bäst här.)
    Både beröm och kritik är intressant, förutsatt att det är hyfsat sakligt framlagt. Ser gärna att diskussionen avhandlar någorlunda färska uppgifter.

    Personligen är jag relativt frånkopplad från interaktion med bolagen numera men beställer lite delar, hjälper bekanta med beställning av delar, garantiärenden och dylikt då och då.
    Är däremot väldigt nyfiken på andras aktuella upplevelser.

    Hur sköter sig de "tre stora" nu när alla tre driver eget i vår region?
    Är Shimano Nordic respektive Daiwa Scandinavia bättre än Normark respektive BIOS var när det kommer till service, garanti, support, utbud med mera?
    Har någon av de tu kört om ABU, eller är ABU kanske inte den måttstock jag fått för mig?

    Generalagenter för märken som Okuma, 13 Fishing och andra har jag verkligen ingen aning om.
    Har någon erfarenheter från service och garanti gällande dessa fabrikat? Är det smidigt att få tag i delar till sin 13?

    Verkar butikerna ni handlar i vara nöjda med rullmärkenas respektive representanter?

    Kan även tolerera diskussion kring allmän kvalitet, tekniskt förfinande samt andra egenskaper märkena emellan, då främst gällande nya rullar men "bättre förr"-gänget är välkomna om ni jämför relikerna med nya prylar, precis som märkestrogna, så länge argumenten är någorlunda underbyggda.

  • #2
    Nu har jag klarat mig från reklamation och garantiärenden gällande rullar. Men har genom åren, och då senast i våras, varit in till en av mina lokala sportfiskebutiker och frågat ifall det funnits möjligheter att via butiken, ta hem kompletta ”vevsatser”.
    Dvs vev, låsbleck, skruv och mutter, och vid något tillfälle även vevknoppar. Delar som sitter orginal på rullar ur både Shimano och Daiwas sortiment.

    Från Shimano, så fanns det vid tidpunkterna inte möjlighet att ta hem sådant. Låter det va osagt om det var Normark eller Shimano själva.
    Vad gäller Daiwa, så var svaret att det gick, men att de inte kunde garantera något leveransdatum pga covid då allt skickas från Finland.
    Med andra ord har jag aldrig lyckats få tag på varken Shimano eller Daiwas orginal vevar genom butik. Således har det alltid slutat med beställning från någon JDM sida, för att få tag på det man efterfrågat hemmavid.
    Beträffande ABU så har jag aldrig behövt ta den frågan i någon butik, då ett samtal direkt till Svängsta varit betydligt lättare.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
      Således har det alltid slutat med beställning från någon JDM sida, för att få tag på det man efterfrågat hemmavid.
      Det här är ett av de största problemen jag har med aktörerna här hemma, "enkla" affärer där de kunde lockat över en hel del av oss som nästan på slentrian klickar hem delar från utlandet.

      Tror jag dokumenterat det i annan tråd, mina försök att köpa smörjmedel från de japanska representanterna på vår marknad.
      Jag kom över lite fett (några gram) samt en påse full med Bantam-oljeflaskor från Normark några år tillbaka.
      Har testat, förvisso via butik, att få hem Bantam-olja samt någon form av originalfett från Shimano Nordic utan större lycka. Bör dock nämna att oljan stod som restnoterad via butiksinlogg.
      Daiwa säljer sin olja i kanyl, tror det är fabriksoljan till merparten av rullarna, fett har jag efterfrågat men där bör jag följa upp min förfrågan då jag blev rekommenderat det blå "dragspelsfettet" vilket inte är det jag är intresserad av.

      Tror samtliga företag som handlar med rullar skulle göra sig själva en tjänst om de gjorde sig själva lite mer tillgängliga för oss användare.
      Jag anser det vara något av ett vågspel att ge butiker för stort ansvar då eventuellt bristande kunskap hos butiksanställda snabbt kan sänka en tillverkares rykte åtminstone lokalt och/eller för stunden.


      Några av Daiwa-delarna jag nämnde ovan var envägslager, främst till lite äldre rullar.
      Jag chansade och skickade en högst tveksam lista med bilder, mått och beskrivningar. Hade få eller inga artikelnummer.
      Fick hem ett gäng olika lager varav flera visade sig vara rätt. Det ska Daiwa Scandinavia ha stor eloge för, de visste mycket väl att de lade ner jobb för rullar de själva inte tjänat några pengar på.

      Kommentera


      • #4
        Det bästa alternativet är att ha koll själva på sina rullar.
        Är kompis med den lokala butikens ägaren, så det brukar gå som smör , om jag behöver hjälp.

        Häls //Antonio

        Kommentera


        • #5
          När det gäller Daiwa & Shimano har jag inget att klaga på
          Från Daiwa har jag beställt direkt ifrån, alltid snabba svar & leveranser. Lev tiden har varit mellan 2-7 dagar.
          Så länge det har varit delar till rullar som har sålts i Sverige har det inte varit några problem, men delar till rullar som sålts i andra länder då har det inte gått.

          Var tvungen att skicka in min Tranx 300, den hade ett fel jag aldrig hade varit med om & när Shimano var på Söders före jul & servade rullar tog jag med mig rullen dit & Jesper som serva rullarna var lika fundersam & kunde inte få i ordning på den i butik så han tog med den hem till verkstan.
          Fick tbx den förra veckan, med nya drev, ett par nya lager & lite andra delar utbytta & den kom tbx i en fin Shimano tyg påse
          Kostnad:GRATIS

          Hade helst sluppit gå via butik för att beställa delar till Shimano, blir så jäkla dyrt tur att det är så sällan.
          Söders är närmsta butiken för mig & åker jag dit efter jobbet är det 2x45kr i tull plus parkering, sen köper man alltid något

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Det bästa alternativet är att ha koll själva på sina rullar.
            Är kompis med den lokala butikens ägaren, så det brukar gå som smör , om jag behöver hjälp.

            Häls //Antonio
            Men det är ju lite det denna tråd handlar om. Dels skicka rullar på service om det behövs. Men även om du får tillgång till reservdelar. Du kan vara hur duktig "mekare" som helst. Får du inga delar så kvittar det.

            Kommentera


            • #7
              Har en twinpower där spolaxeln hade blivit böjd och en saltvatten dränkt bantam som behövde lite nya lager, lämnade in dom genom en lokal butik som skicka dom till shimano och det tog ca 2-3 månader att få tillbaka dom från service och dom kom oxå i nya tygpåsar och det kostade ca 500kr styck, lite lång tid kan man tycka men priset ok och resultatet blev bra.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Från Daiwa har jag beställt direkt ifrån, alltid snabba svar & leveranser. Lev tiden har varit mellan 2-7 dagar.
                Var beställer du direkt från Daiwa? Har du en länk?
                Jag skulle vilja ha andra vevknoppar till ett par rullar.

                Kommentera


                • #9
                  Beställde i höstas lite delar från Purefishing/ABU till en ABU Garcia Revo 2X20. Gick snabbt och smidigt och till en vettig kostnad.

                  Kommentera


                  • #10
                    Bra tråd, lär nog behöva lite delar förr eller senare. Att vänta 2-3 månader för en rulle på service är inte acceptabelt, ffa inte under säsong. ”Alla” tvingas skicka in rullen på senhösten/vintern för att ha en fräsch rulle till våren… Ett alternativ är att de erbjuder eventuella delar snabbt så att rullägare som kan meka själv får göra det.

                    Är det en reklamation så borde generalagenten via butiken absolut ge kunden en lånerulle i ett sånt läge. Klart man vill underhålla en dyr rulle man trivs med, synd att ”slit-och-släng” förefaller tar över allt mer. Dålig service och långa väntetider på service och delar tyder på en sådan mentalitet. I vissa fall kan man tydligen inte ens få köpa de reservdelar som finns som privatperson…

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 671 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X