Liten LP till abborrpimpel från båt  - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten LP till abborrpimpel från båt 

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Liten LP till abborrpimpel från båt 

    Någon som har tips på liten, inte allt för dyr, lågprofilrulle till abborrpimpel från båt.

    Vill köpa i Sverige eller möjligen övriga EU.

    Skulle även funka med begagnad.

  • #2
    Daiwas "Twitching bar"-modeller borde ju vara perfekta, typ Megaforce, Viento, Smak.
    Dock så är det väl inga nya modeller av dessa som tillverkas längre.

    Kommentera


    • #3
      Om det enbart är pimpelfiske du avser kan du köpa vilken billig kinarulle som helst på amazon eller valfri sajt, att bara släppa ut och veva in lina vertikalt kräver ingen kvalitetsrulle.

      Kommentera


      • #4
        https://www.fiskesnack.com/forum/fis...e4#post2618169

        där har du väl nåt passande , xerup har ju t.o.m. nyss köpt nåt passande det sista i tråden

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen!

          Jag hade helt missat Xerups senaste inköp.

          Små ”kinarullar” var min första tanke.

          Någon liten Daiwa vore såklart drömmen. Får hålla utkik om det dyker upp någon. Såg en fin här på FS i en tråd häromdan men den lär inte vara till salu ”glad gubbe”.

          Hittar jag ingen liten Daiwa får det bli en ”kinarulle”.

          Kommentera


          • #6
            Håller med Uffe, Twitchin' Bar-modellerna är verkligen helt perfekta till den typen av fiske.
            Ägde både Viento och Megaforce kortare perioder, använde till lätt jiggfiske, lätt vertikaljigg samt just båtpimpel.
            Click image for larger version

Name:	Viento01a.jpg
Views:	153
Size:	127,2 KB
ID:	2618557
            Ser lite "plastiga" ut på utsidan.

            Click image for larger version

Name:	Viento02a.jpg
Views:	142
Size:	222,5 KB
ID:	2618558
            Men själva Twitch-mekanismen är rätt välbyggd med ett litet envägslager, drev i mässing och smådelar i stål. Även om överföringsdrevet är i plast verkar rullarna hålla bra.

            Funktionen känns lite som en "onödig" finess vilket den kanske är till vanligt spinnfiske men till typen av fiske tråden avser är den verkligen en fördel.
            Inte helt enkelt att få tag i dessa rullar begagnade dock, tror ägarna håller hårt i dem.
            Brukar se en och annan till salu varje år, japanska Smak har jag sämre koll på gällande tillgänglighet.


            Vågar du begagnat går det få hem små Daiwor som passar den här typen av fiske samt är utmärkta till vanligt spinnfiske för en relativt snäll peng från Japan.
            Prismässigt är det dock svårt att konkurrera med moderna kinarullar och ska rullar absolut enbart användas till pimpel kanske annat än just billig kinarulle är överkurs.

            Kommentera


            • #7
              Jag har fortfarande en Megaforce på min vertikalkombo, funkar väl bra men rullen är galet tung.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Jag har fortfarande en Megaforce på min vertikalkombo, funkar väl bra men rullen är galet tung.
                Ja, cirka 250 gram har jag för mig?

                Tror Vienton är något lättare (230-240?) men i dagsläget är det tunga rullar, om de är "galet" tunga kanske jag inte håller med om men det är väl en personlig preferens.
                Själv har jag inga problem med 240 gram förutsatt att balansen blir okej.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Ja, cirka 250 gram har jag för mig?

                  Tror Vienton är något lättare (230-240?) men i dagsläget är det tunga rullar, om de är "galet" tunga kanske jag inte håller med om men det är väl en personlig preferens.
                  Själv har jag inga problem med 240 gram förutsatt att balansen blir okej.
                  Tycker det blir lite oskönt att sitta och hålla emot eftersom rullen helst vill befinna sig på undersidan av vertikalspöt. Är man amba-freak så är det väl ingen biggie men 250 gram i 100-storlek är stor skillnad mot t.ex. en Metanium 151 MGL som väger 180 gram, föredrar klart den senare om rullen ska sitta på ovansidan…

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag var väldigt nära att köpa en Viento inför förra säsongen. Då var jag alltså inte helt fel ute.

                    För mig som är multinovis - vad är ”Twitchin' Bar”?

                    Jag köpte en gång en billig liten LP (Fladen Maximus). Den funkade dock inte så många timmar. Är de nya kinarullarna bättre?

                    Drömmen vore ju en Pixy, men det är både utanför budget och onödigt till bara pimpel. Sneglade på dem på eBay redan för 15 år sedan.

                    Planen är nu att leta efter typ Viento och om det inte dyker upp en närmsta månaderna så… blir det en billig.

                    Tack för alla bra råd!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X