"Trimma" haspelspolen för bättre och jämnare bromsverkan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Trimma" haspelspolen för bättre och jämnare bromsverkan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Trimma" haspelspolen för bättre och jämnare bromsverkan

Hej

Jag har en billig Diawa Ninja 2500 som jag går och fundera på hur jag ska kunna få bättre, tåligare och jämnare bromsverkan på.
    Orsaken är att sist vi använde rullen så bestämde sig en Klarälvslax i hårdaste strömmen ta ca 150m lina i ett utrus nedströms direkt den blev krokad. Så blev totalt kaos i båten med ankare och jaga efter den med ca 20-30m lina kvar på rullen och den var bara 63cm lång. :/
    Efter detta var jag lite skärrad så bestämde mig för att testa om bromsen var OK så satte fast linan i land och full fart med båten ut (eka med 5hk och 2 pers så max 7 knop), bromsen mattades av med säkert 50% när det blev fart i grejerna så vet inte om jag kan lita på den framöver.
    Har tagit isär spolen, torkat bort allt gammalt fett, sett över filt broms ringarna och haft i nytt fett för filt broms ringar och bromsen mattas inte av nästan alls nu om jag tar och drar ut linan så fort jag orkar springa som det gjorde innan.
    Daiwan är min reserv rulle som folk får låna när de blir med ut och inte har egna grejer men vill ju att skiten ska fungera ändå på lite tuffare fiske som öring och lax upp till 7kg som är maxvikterna man kan få i norra klarälven, använder en Okuma Artics RTX-30S själv som primär rulle på öring och lax i älven och den är helt underbar med PB på Klarälvsöring på 6,11kg och Klarälvslax (alltid fredad så alla återsätts) på 4kg i år som den fått drilla.
    Men det borde kanske gå att byta filt broms ringarna mot karbon bromsskivor som är 0,2mm tunnare än de 3st i filt ringar spolen har nu så man kan lita på bromsen framöver?
    Senast ändrad av RogerBengtsson; 2025-08-26, 17:14.

Köpte hem bromsskivor från Ice washers och det gjorde en stor skillnad. Jämnare broms även när jag drog åt rejält på min gamla Shimano Aero 2500

THE ULTIMATE DRAG PERFORMANCE Feel the difference... make the difference! Welcome to ICE Washers by Ferox Engineering Solutions, your number one source for the ultimate drag performance. We're dedicated to giving you the very best drag performance, with a focus on high quality products, great customer service and cust

Kommentera

Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo för sådana här fina roliga fiskar igen nästa år uppe i nordligaste värmland.

Kommentera

Roger, bytte du ut en bromsskiva i metall mot en i karbon?

Varannan skiva ska vara i metall där sista skivan (i botten av stacken) ska vara karbon eller filt.

Jag säger inte att bromsen inte funkar men rätt konfiguration gör att den blir ännu bättre och håller i längden.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

På Ninjan är det 3x smala filter ringar och 3x metallbrickor där en har taggar som låses mot spolen så den inte snurrar med axeln utan med själva spolen.
          Kommer inte ihåg ordningen jag satte in allt igen med bra resultat men ska ta isär den och kolla så uppdaterar jag det här.

​​​Tror det blev så här:
          1. 1st orginal filt ring i botten
          2. Rund metallbrickan utan låstaggar med ovalt hål
          3 Karbon broms skiva
          4. Metallbricka med låstaggar och runt hål
          5. Låstfjädern

Skitfiske
          Senast ändrad av RogerBengtsson; 2025-09-12, 08:55.

Kommentera

Roger,
            din bromsstack verkar vara korrekt.

Samtidigt ger den ju svar på varför den pajade. Den består är få lameller och då tar de mer stryk.

Skitfiske!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
            Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
            41 svar
            32 145 visningar
            18 gillar
            Senaste inlägg Micki.S