om centrifugalbromsbrickan i Ambassadeur rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

om centrifugalbromsbrickan i Ambassadeur rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • om centrifugalbromsbrickan i Ambassadeur rullar

    Teorin säger att om man vill byta från 2-stifts centrifugalbromsbricka till 6-stifts centrifugalbromsbricka ska man med fördel byta även ut pinjongen så utväxlingen blir kompatibel med 6-stifts centrifugalbromsbrickan. Vad menas med det och varför ska man byta den? OBS: text saxat och anpassat fårn UT sidan.

    Jag byte rakt av 2-stifts centrifugalbromsbricka med 6-stifts centrifugalbromsbricka i en rulle (egentligen byte jag spolen och den nya spolen hade 6-stifts centrifugalbromsbricka) och det funkar bra. Jag har inte fiskat med rullen i den nya utförande och därför frågar jag Er om det skulle funka. Ni, rullnördar, vad säger ni?
    Tight lines!
    CDan

    Proffs på att lära masken att simma.

  • #2
    Hmm, det jag förstått om pinjongdrevet är att de nyare har 4 slitsar medan de äldre har 2.
    Däremot vete tusan om utväxlingen skiljer, då borde man även behöva byta huvuddrev för att matcha kugg/mm.
    Tydligen beror det på vilket huvuddrev man har huruvida det funkar med den gamla pinjonen eller inte.
    Åsså är slitsarna på 2-slits och 4-slits pinjongen olika grova, så det är inte säkert den gamla 2-slits pinjongen greppar din 6-stift broms, beror på vilken modell på pinjongen du har.

    http://www.blakdogtackle.com/images/...t_BDT_0748.jpg
    http://www.blakdogtackle.com/images/...e_BDT_0427.gif

    För att påverkar utväxlingen måste diametern på dreven förändras och/eller kuggarnas antal.
    Den info jag grävt fram om utväxlingar är nedanstående (för två vanliga utväxlingar, 6500-rullar):

    Utväxling 6.3:1 och 5.3:1
    Huvuddrev 63 tänder, dock olika fräsvinkel
    Nästan samma diameter på huvuddrevet

    Pinjongdrev:
    10 tänder => 6,3:1
    12 tänder => 5,3:1
    Nästan samma diameter på dreven


    Börjar ana att Lundgrens har en god idé när de säljer en komplett sats med C-broms, pinjong och huvuddrev i ett
    Senast ändrad av Mooki; 2011-11-03, 11:56.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Jag räknade med dig, Mooki! Men att svara så fort! Imponerande!

      Jag, precis. Men min 6-stifts centrifugalbromsbricka har bara 2 pinnar som passar exakt i de 2 slitsarna i pinjongdrevet.

      Click image for larger version

Name:	6_stifts_centrifugalbromsbricka.jpg
Views:	3
Size:	6,9 KB
ID:	1761438

      Dessutom, så som du skriver, jag förstår inte det med utväxlingen.
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #4
        Hehe, du var visst inne och svarade medan jag höll på att redigera mitt inlägg med kompletterande utväxlings-info

        Har föpr mig att jag har en sammanställning av utväxlingar, drev, tänder etc, men vete tusan var jag har lagt den.
        Ska se om jag kan gräva fram den.

        På det hela råder det en del förvirring, en utbredd men vad jag förstår delaktig uppfattning är att huvuddrevet är detsamma oavsett utväxling, endast pinjongen skiljer sig.
        Den (som jag tror) mer korrekta infon är att huvuddrevet också skiljer sig, om än ganska lite. Har sett huvuddrev med både 63 och 70 tänder.
        De med 63 tänder förekommer med lite olika fräsvinkel på kuggen för att passa rätt pinjongdrev.
        Finns en tråd med bilder på ett amerikanskt forum.
        http://alantani.com/index.php?topic=2316.0
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Tackar!

          Men frågan kvarstår, eller? Kan jag köra med 6-stifts centrifugalbromsbricka i stället för 2-stifts centrifugalbromsbricka utan att byta nåt annat?

          Jag ser inte att utväxlingen kan påverka funktionen på centrifugalbromsen. Vad spelar det för roll att pinjongdrevet har 4 slitsar? Centrifugalbromsbricka med 2 eller 6 stift, i mitt fall, passar med pinjongdrevet med 2 slitsar som finns i rullen i frågan.

          Nu, tror jag, har kommit på svaret. På UT-sidan står: Om rullen är utrustad med 2-stifts centrifugalbromsbricka från fabrik, byter man med fördel även ut pinjongen (drevet som kopplar i brickan) så utväxlingen blir kompatibel med 6-stifts centrifugalbromsbrickan. Men, i mitt tycke, det är precis tvärtom: om rullen är utrustad med 6-stifts centrifugalbromsbricka från fabrik, byter man med fördel även ut pinjongen (drevet som kopplar i brickan) så utväxlingen blir kompatibel med 2-stifts centrifugalbromsbrickan. Alltså slitsarna på pinjongdrevet med 2 slitsar är breddare än på pinjongdrevet med 4 slitsar. Med andra ord 6-stifts centrifugalbromsbrickan passar i pinjongdrevet med 2 slitsar men 2-stifts centrifugalbromsbrickan passar inte i pinjongdrevet med 4 slitsar.

          Slutsatsen till min argumentation är att utväxlingen har ingenting med centrifugalbromsbrickan, det är antalet slitsar och bredden på dem som spelar roll.
          Senast ändrad av CDan; 2011-11-03, 12:31.
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
            Slutsatsen till min argumentation är att utväxlingen har ingenting med centrifugalbromsbrickan, det är antalet slitsar och bredden på dem som spelar roll.
            Det är ungefär vad jag också kommit fram till, framförallt slitsarnas storlek... Antalet är nog inte lika kinkigt, finns ju ändå bara 2 "pinnar" att greppa om.


            Fast första stycket hängde jag inte med på, om rullen kommer med 6-stifts från fabrik behöver man knappast uppgradera...?
            Fast du menar förstås om man vill backa till 2-stifts inser jag nu när jag läser om stycket :P
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              Det bero på vad man vill uppnå med det man gör. Det som för någon är en uppgradering är det kanske en nedgradering för en annan.

              Jag ville säga att det funkar bara åt ett håll. Formuleringen "byter man från 2-stifts centrifugalbromsbricka, byter man även ut pinjongen så utväxlingen blir kompatibel med 6-stifts centrifugalbromsbrickan" är inte helt korrekt. Om man byter från 2-stifts centrifugalbromsbricka, behöver man inte byta ut pinjongen. Det är bara om man byter från 6-stifts centrifugalbromsbricka till 2-stifts centrifugalbromsbrickan att man behöver byta även ut pinjongen för att det ska blir kompatibel med 2-stifts centrifugalbromsbrickan.

              Om vi går vidare i diskussionen om 2-stifts eller 6-stifts centrifugalbroms varje system har sina nackdelar och fördelar. I vissa fall ett 2-stifts system kan passa bättre till en fiskemetod än ett 6-stifts system. Och självklart tvärtom. För mig det är inte en fråga om att 2-stifts systemet är ett gammalt system och att 6-stifts systemet är ett modernt system. Själva konstruktionen och vikten på c-vikterna varierar och systemen passar till olika metoder.

              T.ex. om du kollar UT Surf Casting Performance-kitet ser du att UT rekommenderar till just det kitet 2-stifts centrifugalbromsbrickan. Han säger att denna har bättre egenskaper vid extrema varvtal än 6-stifts centrifugalbromsbrickan.
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                Hmm, det jag förstått om pinjongdrevet är att de nyare har 4 slitsar medan de äldre har 2.
                Däremot vete tusan om utväxlingen skiljer, då borde man även behöva byta huvuddrev för att matcha kugg/mm.
                Tydligen beror det på vilket huvuddrev man har huruvida det funkar med den gamla pinjonen eller inte.
                Åsså är slitsarna på 2-slits och 4-slits pinjongen olika grova, så det är inte säkert den gamla 2-slits pinjongen greppar din 6-stift broms, beror på vilken modell på pinjongen du har.

                http://www.blakdogtackle.com/images/...t_BDT_0748.jpg
                http://www.blakdogtackle.com/images/...e_BDT_0427.gif

                För att påverkar utväxlingen måste diametern på dreven förändras och/eller kuggarnas antal.
                Den info jag grävt fram om utväxlingar är nedanstående (för två vanliga utväxlingar, 6500-rullar):

                Utväxling 6.3:1 och 5.3:1
                Huvuddrev 63 tänder, dock olika fräsvinkel
                Nästan samma diameter på huvuddrevet

                Pinjongdrev:
                10 tänder => 6,3:1
                12 tänder => 5,3:1
                Nästan samma diameter på dreven


                Börjar ana att Lundgrens har en god idé när de säljer en komplett sats med C-broms, pinjong och huvuddrev i ett
                Riktigt bra info!

                Har blandat ihop ett par huvuddrev, det ena i utväxling 6,3:1 och det andra i 5,3:2. Som du säger har bägge 63 tänder men med olika vinkel. Vilken vinkel är till vilken utväxling? Vet någon? Tänker att när man tittar på drevet i profil, bör utväxlingen vara lägre ju mer lodrät vinkeln är på de frästa spåren, ju närmre de är att vara vinkelräta mot planet?

                Eller tänker jag fel? Någon som vet?

                Kommentera


                • #9
                  Inte ens läst tråden. Jag kan däremot en del om kugg.

                  Tänker att när man tittar på drevet i profil, bör utväxlingen vara lägre ju mer lodrät vinkeln är på de frästa spåren, ju närmre de är att vara vinkelräta mot planet?
                  Nej. Tänder är tänder. Antalet tänder på den ena, delat med antalet tänder på det andra = utväxlingen.

                  Snedskärningen, eller helixvinkeln, involverarar helt andra aspekter som är på tok för invecklade att gå in på här.
                  .

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Dr. Rob Visa inlägg
                    Inte ens läst tråden. Jag kan däremot en del om kugg.



                    Nej. Tänder är tänder. Antalet tänder på den ena, delat med antalet tänder på det andra = utväxlingen.

                    Snedskärningen, eller helixvinkeln, involverarar helt andra aspekter som är på tok för invecklade att gå in på här.
                    .
                    Tack för svaret. Fattar, 63/10=6,3, 63/12=5,3~ . Men båda huvuddreven tycks som sagt ha samma antal tänder men en annan vinkel. Den ena är för 1:6,3 och den andra 1:5,3 - nån av dem ska lira bäst med pinjongen (inte uppenbart för mig vilken när jag känner mig fram / testar). Hur kan man avgöra vilken som är vilken?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X