Bästa trollingbetet för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa trollingbetet för gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg

    Köper man kraftiga beteslås, typ strong snap, så har jag svårt att tro att det är svagaste länken. Använder du beteslås med eller utan lekande förresten? Sätter du en fjäderring mellan beteslåset och kroken då? Med strongsnap skulle man i princip kunna öppna i "fel" ände och sätta fast trekroken och sen använder man rätt ände för att fästa i wobblern.
    Jag kör med Owner beteslås av samma modell som på bilden, styrkan är 45 eller 50 kilo.Som krok har jag vanligtvis Owner ST-36 3/0. En fördel är ju att krokarna borde hålla sig i bättre skick än om dom skulle ligga med betena i samma låda.

    Jag fäster rätt ända i wobblern, sen lekande -> fjäderring -> krok

    Har aldrig haft några missöden med denna riggning. Sen en nackdel till är att det blir ganska långt med stort beteslås och lekande men har ändå inte upplevt något trassel. Jag föredrar att köra 2 krokar på wobbler som Westin Jätte och Grandma 25 cm. Wobbler 20 cm och mindre, t.ex. Swim Whizz och Rapala Magnum 18 cm kör jag en krok på.

    För att förtydliga så använder jag endast denna riggning till trolling, tror inte det är nåt för spinnfiske.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg

      Jag använder en liten beteshink i kajaken men jag har inte obegränsat med utrymme och det blir lätt trassligt även i hinken. När jag fiskar med vadare använder jag en slingbag med bara två planolådor och får då sålla hårt vilka drag som jag öht tar med mig ut, och då skulle det också vara smidigt att kunna packa dragen tätare och slippa kroktrasslet.

      Är det någon som har en uppfattning ifall det blir mindre trassel med wobblers som hänger upp sig i tid och otid med dubbla o-ringar eller den längre länken som blir med beteslåset?
      22 av 34. Häng dina stora wobbler och jerkbaits på insidan av en kylbox.
      Jag har mina stora jerkbaits och wobbler (Bomber 17A och 17J, Cisco Kid 1800, Rapala Magnum, Teddy Baits, Saida, Suick Thrillers, Swim Whizz, Westins Jätte m.fl.) hängande på insidan av en kylbox med bärhandtag. Fördelarna med att ha wobblerna hängande i en kylbox är flera. Dels så får bättre överblick och kan snabbt byta bete. Dels så torkar wobblerna lättare och krokarna rostar inte så fort. Förr köpte jag dessa kylboxar både hos ICA och Coop. De kostade cirka 100 kronor/st. och fanns i olika färger. Säkerligen går de att få tag på någonstans idag också.

      Old Firehand
      Leif Engström


      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-14, 08:19.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg

        Jag kör med Owner beteslås av samma modell som på bilden, styrkan är 45 eller 50 kilo.Som krok har jag vanligtvis Owner ST-36 3/0. En fördel är ju att krokarna borde hålla sig i bättre skick än om dom skulle ligga med betena i samma låda.

        Jag fäster rätt ända i wobblern, sen lekande -> fjäderring -> krok

        Har aldrig haft några missöden med denna riggning. Sen en nackdel till är att det blir ganska långt med stort beteslås och lekande men har ändå inte upplevt något trassel. Jag föredrar att köra 2 krokar på wobbler som Westin Jätte och Grandma 25 cm. Wobbler 20 cm och mindre, t.ex. Swim Whizz och Rapala Magnum 18 cm kör jag en krok på.

        För att förtydliga så använder jag endast denna riggning till trolling, tror inte det är nåt för spinnfiske.
        Tackar, jag kommer definitivt att prova iaf!

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg

          Nu var detta en gammal tråd men detta tycker jag var intressant! Tolkar jag det rätt att krokarna sitter på ett beteslås och att wobblarna förvaras utan krok i lådorna tills man ska fiska? Det är ju grymt smidigt för att slippa strul och hoptrasslade drag i lådorna. Tar ju betydligt mindre plats också.
          Hej Widetrak;

          Vid trolling efter Lax och Öring brukar jag mellan fisketurerna ha wobblerna förvarade utan krokar i min fiskebox för att de små Partridge- och VMC- krokarna inte ska trassla ihop eller rosta.....

          Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-01, 12:03.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av macköring, 2022-10-14, 08:20
          48 svar
          2 197 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av spade, 2023-03-19, 14:04
          6 svar
          273 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Rospigg
          av Rospigg
           
          Startad av neo333, 2023-08-01, 21:31
          18 svar
          745 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke203  
          Startad av RUSTY HOOK, 2023-11-03, 11:22
          2 svar
          143 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av Julle68, 2023-12-08, 11:22
          6 svar
          289 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Arbetar...
          X