Populära torkhjulsmotorn ersatt, den nya för långsam? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Populära torkhjulsmotorn ersatt, den nya för långsam?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Populära torkhjulsmotorn ersatt, den nya för långsam?

Tjenixen.

Jag har tänkt måla om ett par beten, och när jag införskaffade discokulmotorn (till torkhjulet) från teknikmagasinet insåg jag att dom ersatt den motorn som jag tidigare sett rekommenderas av många med en variant som roterar hälften så fort, 1,5 varv per minut istället för 3 varv. Även den som finns på Kjell går numera hälften så fort. Känns rent spontant som väldigt stor skillnad.
    Tror ni detta är för långsamt för C&W-epoxyn? Har någon av er testat den nya varianten? Hittar för tillfället ingen länk till den förra motorn men det lättaste sättet att se skillnad är att den tidigare modellen hade en mer matt/skrovlig yta och de nya är släta och blanka.

Om ingen vet så testar jag själv, i betesbyggets namn.

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	motor.jpg
Views:	1
Size:	121,9 KB
ID:	1855250
    Senast ändrad av Turtles; 2018-02-13, 19:02.

varför inte köpa en sån här...finns i olika hastigheter... http://www.hilevel.se/spobyggnad/spo...tor-220-v.html

men det kanske blir för snabbt i stället???
    Senast ändrad av byggarn; 2018-02-13, 19:26.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för tipset!
      Kan såklart lämna tillbaka den men tänkte att det vore skönt att slippa, samt att det kan vara bra för andra framtida torkhjulsbyggare att veta om de nya långsammare varianterna som finns i fysiska butiker funkar lika bra i praktiken som de gamla.
      Funderade även på om det går att lösa med kugghjul men då är det väl lättare att bara byta motor istället.

Kommentera

Efter kört slut på 2 st discobollsmotorer valde jag att köpa en grillmotor (Dancook)
        på byggmax. Den gör ca 2 rpm och är väldigt mycket starkare. Har inte upplevt
        några som helst problem med att den går saktare än discobollsmotorn.
        Borde inte vara något problem att din går ytterliga lite saktare.

Kommentera

Vill man nörda ner sig på nivå så tvätta ur fettet ur kullagrena om man kör det såklart. Smörj med symaskins olja så rullar det på bra.vi trimmade sparkcyklarna på Danderyds sjukhus när vi rejsade i kulvertarna. Mycket effektivt

Kommentera

Fast byte av kullagerfett till olja tror jag inte ökar farten på en elektrisk motor nämnvärt.

Högre utväxling kräver byte till mindre kugghjul men frågan är om det går att lösa rent praktiskt.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att ordna högre utväxling tror jag skulle gå att lösa med två olika stora hjul och ett gummiband, men jag har lackat några beten och är nöjd med resultatet jag får av 1,5 RPM.
              Istället för att skapa en ny tråd passar jag på här att fråga en annan grej som jag undrat över: Är det nödvändigt att grundlacka betet innan man blyar och testar bärigheten, så att inte betet suger åt sig massa vatten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Turtles Visa inlägg
                Är det nödvändigt att grundlacka betet innan man blyar och testar bärigheten, så att inte betet suger åt sig massa vatten?
                Nej. Viktningen är ju en kort tid i vatten och bara man låter betet torka ordentligt är det inga som helst problem olackat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Nej. Viktningen är ju en kort tid i vatten och bara man låter betet torka ordentligt är det inga som helst problem olackat.
                  Tackar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 091 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X