Fråga om att gjuta i gipsform - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om att gjuta i gipsform

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga om att gjuta i gipsform

    Hej! Nyligen börjat gjuta jiggar i gippsform, anledningen att jag använder gipps är givetvis att det är mycket billigare än silikon. Mitt problem är att jag inte får glansen/ blänkande finish på jiggarna jag gjuter så min fråga är om det går att använda gipps och få bra finish på jiggarna alltså glans på betena jag gjuter? Håller nu på att experimentera med att lacka gippsformen invändigt för att se om det hjälper! Är jättenöjd med detaljrikedomen på formarna, det är bara glansen jag saknar! Tacksam för svar

  • #2
    Lacka funkar men släpper efter ett tag. Kommer ej ihåg vilken lack jag använde men tror den var vattenbaserad.

    Kommentera


    • #3
      Okay jag provade stryka på lv1 lack som verkar fästa så får vi se om det funkar!

      Kommentera


      • #4
        Varför gör du inte sillikon formar?
        Jag använder biltemas sillikon patroner till sillikonspruta, kostnaden per form ligger på < 10 kr.

        Det är väldigt lätt att göra, silikonet köper jag på biltema för 49 kr tuben.
        Varje tub räcker till minst 6 normala vertikal jigg formar.
        Första prototypen gör jag på en stålskiva av modellera, sedan gör jag väggar till formen också av modellera.
        Sedan häller jag på gips och låter det stelna.
        Om man lägger ett lätt lager lack i formen så suger den inte så mycket olja när du börjar gjuta jiggar i den.
        Därefter smörjer jag in hela formen i rapsolja och häller i plastisol så att jag täcker hela formen + ovansidan.
        Denna jig blir min master när jag skall göra silikon formen, du behöver inte smöjga mastern för silikonet fastnar inte på plastisol!
        Sätt fast jiggmastern på en planka, ev stadga upp den med nålar, och börja spruta på silikonet.
        Börja nerifrån och arbeta dig uppåt, undvik luftblåsor det är svårt men du lär dig snart tekniken.
        Lägg inte på för tjockt med silikon utan lägg på ca 3 lager, det brukar räcka.

        När du sedan börjar gjuta så tar du en droppe rapsolja och gnider in i formen, sedan kan du gjuta hela dagen utan att plastisolen fastnar.
        Jag brukar lägga ner formen i en hink vatten när jag hällt på plastisolen, då kallnar den fortare och jag hinner med fler jiggar innan muggen ( tekopp ) med plastisol svalnar.

        Jag har hållit på med detta ett par år så jag har många tips och genvägar till ett bra resultat.

        Ps. Var generös med rapsoljan, fisken älskar doften! Ds.

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipset! Har faktiskt gjort en endelad form i jusst denna silikon men då hade jag trolldeg som master! Den går absolut att fiska med också men fick dock inte glansen i den formen heller men det kanske beror på extremt dålig master! Smörjde inte formen innan gjutning heller!

          Kommentera


          • #6
            Var försiktig med plastisol och vatten. Använd skydd.

            Kommentera


            • #7
              Tänkte bara uppdatera ifall någon annan funderar! Finnishen på jiggarna blir mycket bättre om man klarlackar gippsformen, jag använde lv1 lack och har gjort ca 5 gjutningar efter lackning! Funkar klockrent an så länge.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av macköring, 2022-10-14, 08:20
              48 svar
              2 195 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Startad av spade, 2023-03-19, 14:04
              6 svar
              273 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Rospigg
              av Rospigg
               
              Startad av neo333, 2023-08-01, 21:31
              18 svar
              739 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke203  
              Startad av RUSTY HOOK, 2023-11-03, 11:22
              2 svar
              143 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av Julle68, 2023-12-08, 11:22
              6 svar
              287 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Arbetar...
              X