Julpyssel: Super Shad Rap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Julpyssel: Super Shad Rap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Julpyssel: Super Shad Rap

    Jag har en sjunkande som jag vill modifiera till mer långsamt sjunkande.
    Det är ju lätt att tynga ned en flytande, men motsatsen är klurigare...

    Jag vill inte gå ned i krokstorlek, kanske plocka bort akterkroken ? Flipp eller flopp?
    Det finns inga rasselkulor att ta bort. Kroppen är kanske av trä? men då lär det sitta några vikter någonstans. -Går den kanske att borra upp? Någon som testat?

  • #2
    På den tiden man höll på göra om flytande till svävande, sågade man ut en tårtbit ur ryggen mitt över bukkroksfäste. Gropade ur ner till ståltråden som ligger långt ner i kroppen, sedan blyade och fyllde med epoxi .

    Förtyngingen i de sjunkande lär sitta på samma ställe i buken, och borde gå att borra bort.

    Off topic: Det förvåna mig att inte Rapala kommit med en större model av SSR.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg

      Off topic: Det förvåna mig att inte Rapala kommit med en större model av SSR.
      De har ju super shadow rap nu istället.

      Kommentera


      • #4
        Klart man kan köpa nytt, men nu skall det alltså julpysslas. Super Shadow Rap är väl ett helt annat bete? Båda är väl "swim-baits" som så klart också kan twitchas och jerkas. (på svenska: Skedvobblers som man kan rycka och slita i).

        Super Shad Rap (fortfarande vanligt i handeln) är ett giftigt bete, men den flytande varianten är nog klart vanligare. Den sjunkande är lite för tung för långsam hemtagning tycker jag.

        Många modeller som förr i världen var av trä är idag i plast. Jag har ingen aning om de nya SSR är av plast, men jag tror min är av trä.
        Senast ändrad av Gösalf; 2019-12-04, 18:13.

        Kommentera


        • #5
          Nu är jag ute på djupt off topic-vatten, vi får väl se om forumets enda moderator är i tjänst vid den här tiden en vardagskväll.

          Sjunkande Super Shad Rap har nog inte tillverkats på många år och kan vara lite svår att få tag i, ett superbete dock.

          För den som är intresserad av Super Shad Rap modell större så har ju Tackel Industries både Shad Jr (20 cm) och Mag Shad (28 cm) som är snarlika modeller.

          Kommentera


          • #6
            Jag har tryck fast självhäftande EVA på rygg och översidor (vilket dock kan förändra färgen) på just S shad rapen. Finns i färggranna tunna ark (ca 2 mm i typ 10-pack) på Panduro.

            Det sitter ganska bra, naturligtvis slits de av användning och fra gäddtänder men då byter man bara. Fördelen och nackdelen är att modifieringen inte är permanent

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag har tryck fast självhäftande EVA på rygg och översidor (vilket dock kan förändra färgen) på just S shad rapen. Finns i färggranna tunna ark (ca 2 mm i typ 10-pack) på Panduro.

              Det sitter ganska bra, naturligtvis slits de av användning och fra gäddtänder men då byter man bara. Fördelen och nackdelen är att modifieringen inte är permanent
              Tack för tips, det är ju en väldigt flexibel lösning under förutsättning att inte gången påverkas nämnvärt.

              Kommentera


              • #8
                Jag har ett sådant bete, fattade aldrig gången som jag tyckte var extremt stel så den ligger oanvänd sedan fornstora dar. Nya Super Shadow Rap är ju så mycket bättre.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Jag har ett sådant bete, fattade aldrig gången som jag tyckte var extremt stel så den ligger oanvänd sedan fornstora dar. Nya Super Shadow Rap är ju så mycket bättre.
                  Javisst, jättestel, döende och oemotståndlig. Ser alls inte frisk ut:
                  https://www.youtube.com/watch?v=uG8NtxCDggk

                  Shadow Rap ger ett högst välmående intryck. Full av liv:
                  https://www.youtube.com/watch?v=NCSPfVI4TsI

                  Kommentera


                  • #10
                    Mm, högfartstrolling i tropiska vatten var förmodligen målbilden men det finns säkert nån slemhelge som hinner ikapp.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av macköring, 2022-10-14, 08:20
                    48 svar
                    2 180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av spade, 2023-03-19, 14:04
                    6 svar
                    267 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg
                     
                    Startad av kenardoni, 2023-04-04, 12:38
                    1 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av neo333, 2023-08-01, 21:31
                    18 svar
                    724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-11-03, 11:22
                    2 svar
                    140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Arbetar...
                    X