Tips om bandsåg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om bandsåg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om bandsåg

Hallå
    Jag tänkte nu lägga stick sågen åt sidan och köpa mig en bandsåg.
    Planen är att köpa en billig bordsbandsåg.

Är de två jag tittat på, tar gärna emot info om dessa och även om vad ni tycker eller om ni har förslag på annan billig bandsåg.

/Tackar på förhand Mattias
    Senast ändrad av matte_e_; 2011-02-27, 04:57.

Ska du inte såga tyngre saker än beten och lite småsaker, fungerar Julasågen utmärkt. Men jag rekommenderar dig verkligen en figursåg:

Har inte provat den, men de finns ju i prisklass upp till 5-6000 kr. Min sambo är träbildhuggare. De formerna hon gör är ju ganska mycket mer avancerade än ett bete, så där är det inget snack om vad man ska använda.

Det är ju lite svårt att svänga med en bandsåg, därav rekommendationen.

Kommentera

Den ser ju bra ut!
      Du lär inte ångra dig över valet av kontursåg framför bandsåg.

Kommentera

Jag var själv och kollade både på Julas och Biltemas bandsågar, men jag avstod från att köpa dessa leksaker. Skall du köpa en bandsåg så kolla upp att den har riktiga styrningar och det finns tillgång till sågblad i olika bredder, köpte en hos järnhandlaren istället (jag hade tur för de hade extra pris på denna maskin, kostade bara 2500 kr istället för 4000 kr) det har jag inte ångrat kan köra med 4 mm bredda blad inga problem att såga konturer med ett så smalt blad. En kuntursåg går säkerligen att använda men det tar lång tid när man skall såga bitar som är upp mot 30 mm tjocka.
        Hade du bott i rätta delen av landet (alltså södra delen) så hade du fått köpa min kuntursåg, använder aldrig den.
        Tumlaren
        Senast ändrad av Tumlaren; 2011-02-27, 16:51.
        trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          Ska du inte såga tyngre saker än beten och lite småsaker, fungerar Julasågen utmärkt. Men jag rekommenderar dig verkligen en figursåg:

Har inte provat den, men de finns ju i prisklass upp till 5-6000 kr. Min sambo är träbildhuggare. De formerna hon gör är ju ganska mycket mer avancerade än ett bete, så där är det inget snack om vad man ska använda.

Det är ju lite svårt att svänga med en bandsåg, därav rekommendationen.
          Är de inte kontursågar som brukar hoppa som jag vet inte vad? så var det i alla fall med den vi hade i grund skolan så att hela bordet som den satt fast vid flög runt i hela salen haha

Klicka på bilden.

Kommentera

Går det inte hemskt mkt blad på en kontursåg?
            Och står på specen att den bara tar 10 mm av hårdare träslag.

Kommentera

köp inte kontursåg!!!! asså det funkar om du ska såga i furu men ska du såga i ek och dom hårdare träslagen och vill att det ska gå snabt så köp en band såg. bladen till kontur sågen går bara av utav vermen soim blir och det tar en jävla tid att såga med dom. då är tilloch med en sticktåg bättre om man ska såga i dom hårdare matrialen. och varför det funkar för hans fru ät för att hon arbetar med mjuka matrial.

hälsningar huganlures

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
              17 svar
              1 101 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sadda
              av Sadda

Arbetar...
              X