Mickefinn, det var inte meningen att dra igång en lång tråkig diskussion. Du har full rätt till din åsikt i frågan. Jag tyckte bara det var intressant att se att det du ifrågasätter, ganska kraftfullt, hos andra praktiserar du till stor utsträckning själv.
För jag tror att även C&R fiskare har en gräns för när de inte släpper tillbaka fisken. Din är för HÖ 60cm och i god kondition. För en C&Rare kanske det är en felkrokad fisk med stora skador efter krok? Vi har alla ett ansvar för det vi gör.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hullingslöst, vara eller inte vara !?
Collapse
X
-
Jag skrevUrsprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggJag förstår inte riktigt skillnaden på dig och de fiskare du ibland träffar vid kusten. För mig låter ni väldigt lika. För jag tror att du också fiskar för att du tycker att det är roligt och inte enbart för husbehov. I så fall finns det ju effektivare sätt. Du säger ju själv att du många säsonger inte tagit hem en enda HÖ.
Har man mer respekt för ett djur för att man dödar det? Eller har som avsikt att döda det om det är stort nog?
Ingen här kan hävda att man är tvungen att fiska för sin överlevnads skull. Så därför är, enligt mitt sett att se det, allt sportfiske ett lustfiske. Visst är det många som drar upp mycket fisk för husbehov men de skulle också kunna avstå och äta något annat. Det är inte en fråga om liv eller död. Vi tar oss rätten att utöva fisket på bekostnad av fiskarna. Om vi sedan dödar de eller inte har, rent filosofiskt, inte riktigt med saken att göra tycker jag.
"Det som jag skriver nu är min åsikt eller rättare sagt min prencip, jag säger inte att det är det ända rätta eller de som inte tänker så, gör fel."
Det skrev jag just för att slippa den här diskussionen.
Det sant att jag tycker om att fiska, det är min största, om inte ända hobby.
Att jag inte fiskar enbart för husbehov är sant åxå, och jag vet att det är både billigare och lättare att skaffa fisk hus fiskhandlaren.
Klart att sportfiske och lustfiske går hand i hand, vilken sport som helst utövas av en som älskar och njuter av det sport.
Lämna en kommentar:
-
Jag förstår inte riktigt skillnaden på dig och de fiskare du ibland träffar vid kusten. För mig låter ni väldigt lika. För jag tror att du också fiskar för att du tycker att det är roligt och inte enbart för husbehov. I så fall finns det ju effektivare sätt. Du säger ju själv att du många säsonger inte tagit hem en enda HÖ.Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg[]
Jag sätter tillbaka små fisk, inte för att tycker synd om de, utom för att de är små.
Även om jag inte tycker synd om de, jag är mycket fokuserad på att inte skadar de under, drillning, landning, å när jag sätter den tillbaka, om den är inte i den storlek å kondition som jag vill. T,ex min krav för HÖ är 60cm i bra kondition, jag tar allt från 0-3 fiskar per säsongs, 3 har jag haft en gång å 0 många gånger.
Vid kusten träffar jag ibland fiskare som släpper tillbaka fisken(mycket försiktig å varsam) å berättar stolt, att han driver C&R bara. Jag brukar hålla tyst å nickar med huvudet å visar lite trevligt smail å går vidare jag frågar mig själv vem i helv..... har get honom rätt till att komma hit å kroka fisken i munnen, drilla den, bara för att han tycker att det roligt? vem fa....... tror han är?
[]
Har man mer respekt för ett djur för att man dödar det? Eller har som avsikt att döda det om det är stort nog?
Ingen här kan hävda att man är tvungen att fiska för sin överlevnads skull. Så därför är, enligt mitt sett att se det, allt sportfiske ett lustfiske. Visst är det många som drar upp mycket fisk för husbehov men de skulle också kunna avstå och äta något annat. Det är inte en fråga om liv eller död. Vi tar oss rätten att utöva fisket på bekostnad av fiskarna. Om vi sedan dödar de eller inte har, rent filosofiskt, inte riktigt med saken att göra tycker jag.
Lämna en kommentar:
-
Ska läsa det där imon skumme igenom det lite snabbt nu. Verkar inte göra nån större skillnad på hulling och hullingslösa krokar. Så man får väl se vad man kör med efter att man läst igenom den och kika lite på referenserna som angavs i artikeln
Lämna en kommentar:
-
Kör också med intryckta hullingar. Inte minst på beten som man kör väldigt sakta och som gäddor nästan inhalerar som tex tailar etc. Tycker det funkat fint och känner inte att jag missar någon fisk av den anledningen.
Lämna en kommentar:
-
Här är en rätt bra reviewartikel på ämnet från 2011 som summerar rätt bra, tycks som att hullinglöst inte minskar mortaliteten hos fisk vid C&R utan snarare i viss mån riskerar att öka den. Vill folk dyka djupare i detta kan ni kika i artikelns referenslista. Tyvärr blir det nog rätt svårt att få tag i dessa artiklar utan tillgång till något universitets databas eller genom att betala orimligt stora summor för att köpa artiklarna..
Lämna en kommentar:
-
En gång i tiden människa klättrade när från träden och inte lågt efter lärde sig äta kött. Från den tiden tills idag man har ätit allt från människa(kannibaler) till krabban från djupa havet. Beroende var på jorden vi bor, är ok att äta eller inte äta vissa djur, på ett ställe är omänskligt å äta ko å på ett annat ställe är ok att ett hundar eller gorillor.Ursprungligen postat av Sittin Visa inläggDet jag menar är att vi bryr oss så långt det går utan att det påverkar det vi gör för mycket. Man kan ju kalla vad som helst humant, tex att man bryter nacken på en fisk som är illa krokad. Där bestämmer vi.
Mojo: Det är klart jag väljer hullinglöst. Men slipper jag är jag glad eftersom jag självklart inte vill ha en krok i gipan.
Men enl. ditt argument låter det som att det är just det firren vill.
Mickefinn: Jag äter också grillad fisk, och kött med för den delen. Men jag fiskar för mitt eget nöjes skull, och således på fiskens bekostnad.
Inte många här skulle väl hålla på om krok inte fick användas.
Och tro mig: det är inte dit jag vill komma.
Jag kanske låter som en galen aktivist, och vill påpeka att det är jag inte.
Jag satt i lugn och ro och läste den här tråden efter att ha bastat och druckit bira, och då händer det att jag spinner igång på saker som jag tycker tolkas fel. Som tex att en krok är human. Jag kanske borde låtit bli, men det gjorde jag inte.
Jag tänkte även att jag inte skulle svara på ev. kommentarer som uppkom av mitt tidigare inlägg. Det blev ju som det blev med det
Jag tar upp det ett steg så får vi se vad som händer. Hade vi haft en mört eller en Frollic på kroken, och varit på jakt efter burma eller tax, hade det blivit liv utav helvete. Sen om man skulle hävda att man kör hullinglöst för hundens/kattens bästa, kanske bara skulle få följder som strängare böter eller till och med längre fängelsestraff, då du ev. skulle bedömas som lite Hooo-hoooooo. Någon annan reaktion hade det troligen inte fått.
Säg nu inte att det är skillnad på en brax eller huskatt utan att vidareutveckla det.
Vist man kan diskutera vilken är rätt å vilken är fel, men låt oss hålla oss vid vårt ämne, FISKEN.
Fisken är en av de djur som har fångats å används till mat sedan den tiden man kunde kasta spjut eller sten å döda å fånga en, (jag läste nån gång att man hade hittad krok av ben med nåt form fjäder bonden på den å man räknade att det ska vara från 200fk, nu snälla ni, fråga inte vilken bok, för att jag kommer inte i hög bokens namn) än i dag gör vi det åxå. Vi fångar fisk med nät, med fälla, spö, .......
Det som jag skriver nu är min åsikt eller rättare sagt min prencip, jag säger inte att det är det ända rätta eller de som inte tänker så, gör fel.
Jag tycker att det är ok å fiska, så länge man fiskar för att äta den, nu om det är med nät(även om jag hatar nätfiskaren) eller fluga.
Jag sätter tillbaka små fisk, inte för att tycker synd om de, utom för att de är små.
Även om jag inte tycker synd om de, jag är mycket fokuserad på att inte skadar de under, drillning, landning, å när jag sätter den tillbaka, om den är inte i den storlek å kondition som jag vill. T,ex min krav för HÖ är 60cm i bra kondition, jag tar allt från 0-3 fiskar per säsongs, 3 har jag haft en gång å 0 många gånger.
Vid kusten träffar jag ibland fiskare som släpper tillbaka fisken(mycket försiktig å varsam) å berättar stolt, att han driver C&R bara. Jag brukar hålla tyst å nickar med huvudet å visar lite trevligt smail å går vidare jag frågar mig själv vem i helv..... har get honom rätt till att komma hit å kroka fisken i munnen, drilla den, bara för att han tycker att det roligt? vem fa....... tror han är?
Nej min vän jag säger inte att det är skillnad på en brax eller huskatt de båda är djur, eller ja, det finns många skillnader, men det som vi diskutera om idag är det att i den del av världen som vi bor, är ok å äta brax men inte ok å äta katt.
Jag tycker att man ska ha respekt för allt levande, nu om vi äter en del av de (lax, lam, älg, kyckling.........) betyder inte är de mindre värda bara för det.
Vi bryr oss hur fraktar vi grisarna till slakteriet. Det är mänskligt
Vi dödar kosorna så smärt fri som möjligt . Det är mänskligt
Listan kan blir långt. En sak är klart å det är det att vi är bara mänskor men att var mänskligt är inte alltid lätt.
Ps, en annan skillnad mellan katt å brax är att den ena har svans å den andra har stjärtfena
skitfiskeSenast ändrad av Mickefinn; 2013-04-07, 19:45.
Lämna en kommentar:
-
Ang. studien kan det ha varit denna men jag är inte säker http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1577/M02-172.1
Någon som har tid får gärna skumma igenom
http://icesjms.oxfordjournals.org/content/65/6/899.full
Senast ändrad av Sg; 2013-04-07, 11:51.
Lämna en kommentar:
-
Och oavsett vilka slags vetenskapliga rön det finns för att en fisk inte kan känna smärta? Så tror jag inte på dem förrän en fisk bekräftar det personligen för mig. Så länge vi talar om en levande varelse med ett nervsystem? Så kan denna säkert känna smärta också. Det är som Kalle Mandelstam säger. Vi väljer att blunda för vissa fakta.
Lämna en kommentar:
-
Det var så längesen jag såg detta så det har jag tyvärr inte.Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggIntressant, du råkar inte ha nån länk till studien ? För ta fisken mer skada av hullingslöst känns det korkat att köra på det. Gällde detta flugfiske eller spinn ?
Grejen är ju att utan hulling går kroken längre ut när fisken simmar från dig eftersom hullingen inte bromsar kroken. Så när fisken ändrar riktning/skakar på huvudet riskerar kroken tappa fästet och sen fästa någon annanstans/rispa munnen osv.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Lämna en kommentar: