Ska du uppgradera ditt ( budget ) städ? Några tips. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska du uppgradera ditt ( budget ) städ? Några tips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ska du uppgradera ditt ( budget ) städ? Några tips.

    Nu börjar ju flugbindare säsongen på allvar. Favorit flugor som ska ersättas för de man satte bort under säsongen, eller som har fått allt för mycket stryk av fisk för att duga till att fortsätta att fiska med. Och så har vi litet nya mönster experimenterande dessutom.

    Och du som har bundit under något år nu, kanske börjar att fundera över en uppgradering av ditt städ till något av en högre kvalitet?

    Här följer några tips på vad du ska kika på då.

    Vi börjar nedifrån på städet.

    C klämma eller bords platta?

    C klämman är ju stabil och passar bra om du har städet framme på samma plats jämt?

    Bords plattan, gör ju det lättare att flytta undan städet efter en bind session. Tänk bara på att plattan ska vara rejält tung, så att den inte flyttar på sig under arbetets gång.

    Städets stång:

    Ingen nackdel om den är lång för fin justeringen av arbetshöjden. Nu är det väldigt sällan att städ kommer med en kort sådan. Det verkar som om städ tillverkarna i största allmänhet håller sig till en viss längd på denna del.

    Chucken:

    Här finns det dock en del att fundera över. Vill man ha ett städ med full rotations funktion eller en med vanlig rotation typ Regent städet t.ex.?

    Full rotations städen har ju vissa fördelar.

    1. Under förutsättning att du har satt i kroken rakt i käftarna? Så kommer kroken alltid att ligga horisontellt 180 grader hur du än roterar chucken. Detta är möjligt pga. den vinklade armen på ett full rotations städ.

    2. Det betyder inte bara att du får bättre koll när du roterar flugan upp och ned. Utan du kan även spola på kropps materialet snabbt och enkelt. + att du ofta får med en så kallad Trådvagga, vilket är en arm som sätts på städets stång och har en "klyka" eller en trissa i den korta delen av den L formade vagga armen där du hänger din tråd hållare när du spolar på material.

    Visst, man kan ju böja ned chucken på ett vanligt rotations städ till 180 grader och få samma funktioner. Men det är ju litet bökigare då du ska återvända till utgångs vinkeln igen. Oftast får du köpa till den där tråd vaggan separat eller göra en självt av en kraftigare stål tråd, tjock som en cyckel eker när du har ett vanligt rotations städ.

    När det gäller själva chucken som käftarna sitter i, så är det bara bra om den går att skjuta fram och tillbaka efter behov. Har man grova fingrar och stora handflator? Då är detta en klar fördel.

    Lås mekanik för chuck och käftar:

    Undvik de städ som kommer med lås rattar för käften. De är bökiga att ställa in på ett sätt som inte förkortar livs längden märkbart. Man får först dra åt försiktigt runt kroken med den bakre ratten så att käftarna nätt och jämnt håller fast kroken. Och sedan efter dra med den främre ratten.

    Välj hellre ett städ med spak låsning = Så kallad CAM. Eller rent av en fjäder belastad spak som Regal, Regent och Stonfo Kajman har.

    En annan sak som är värt att kolla in är om det följer med olika käftar? Beroende på den krok storlek du ska använda för tillfället? Eller om det finns reserv käftar att få tag på till ett hyggligt pris?

    Prismässigt, för ett inköp av ett bra städ, så kan man hålla sig runt 2000:- Ja, om man nu inte har tur och får tag på ett dyrare städ på REA då dvs?

    Att köpa städ för 5000 - 6000:- är inte värt det av följande anledningar:

    1. Man kan bara göra ett städ på SÅ många sätt. Och även om nu tillverkaren bygger in käftar av kirurg stål? Så motiverar detta knappast den höga prislappen. I synnerhet som du får kanske 2 - 3 st 2000:- städ för den summan. Och om man betänker att mellan pris städen brukar ha en lång livs längd de med.

    2. Du betalar mycket för loggan, som talar om att du är en ägare till en riktig "Bling machine", löneskillnader mellan tillverkare länderna, moms och mellanhänder innan du står där i butiken ( Som ju har lagt på sin vinst dessutom ) och ska köpa ett prestige städ.

    Och så här långt, så har jag i alla fall inte sett ett runt 2000:- städ som inte gör jobbet bra ofta och under många år.

    Personligen, har jag goda erfarenheter av Stonfo och Renzetti. Kan du få tag på ett Peak städ? då kan du sitta nöjd också.

    Ja, det var detta om detta.

    Hoppas att jag kan ha gett er litet råd som gör att du hittar just ditt favorit städ?

    Ha det så kul med flugbinderiet nu!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-11-04, 10:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

  • #2
    Bra skrivet!
    Mycket matnyttigt för dem som står i valet i kvalet.

    Jag vill tipsa om ett kanon budget städ,
    Heter Fly-Mate, har funnits på marknaden länge och jag tror det finns kvar hos någon leverantör än idag?
    Jag har säkert haft mitt i 15 snart 20 år?

    Sist jag såg det i butik låg priset runt 7-800 nånstans.

    På mitt städ har det bundits åtskilliga tusentals flugor,.
    Jag band väldigt mycket förut på beställningar så det har används flitigt.
    Har fått byta 'chucken' en gång det är allt men resevdelar finns/fanns att köpa billigt!

    Kommentera


    • #3
      Tackar, och tack för tipset! http://www.flyfishingmasters.se/sk/s...-pedestal-vice

      Stämmer att Fly-mate har funnits ett bra tag.

      Jo, det finns ju några sub 1000:- städ som inte alls är tokiga heller, om man som sagt inte vill sikta något högre?

      Regent, är ju en sådan lågpris klassiker. Hade mitt sådant städ i 6 års tid och många flugor blev det under tiden.

      Det här sägs vara en bra kopia av Renzetti Traveller CAM 2000, som kostar ca. 2000:-

      http://www.flyfishingmasters.se/sk/r...ry-travel-vice

      Man får med alla tillbehör som kommer med originalet också.

      Mitt dröm städ, vore en kombination mellan ett fullrotations städ och med Stonfo Kajmans chuck. Det bästa av 2 världar helt enkelt.

      Svårt att få till en mjuk rotation dock, eftersom sådana städ chuckar blir tunga. Antagligen får man ha en kort arm då.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #4
        Häftigt du hittade på fly-maten hos René på flyfishingmasters.

        Alltså jag vågar sticka ut hakan o säga att de förmodligen är marknadens mest prisvärda städ!

        Som sagt mitt har hängt med i närmare 20 år och hur många tusen tals flugor allt från stl 16 till mycket användande av tubfluge-fäste så har det bekänt färg och börjar bli slitet i gängorna men funkar fortfarande.

        Köpte ett komplement städ för ca 5 år sedan, ett Tiemco men faktum är att jag binder likamycket på fly-maten.

        Kommer nog fan beställa ett nytt från René,
        Då kommer jag antagligen klara mig i städ-väg 20 år framöver!

        Kommentera


        • #5
          Det är gött du när man hittar sitt favorit städ! Och till det priset dessutom. Mycket, handlar ju om a att ergonomin passar en.

          Mitt favvo städ: http://www.fishline.se/stonfo-kaiman...ducts_id/1622/

          Har allt sedan jag hade Regent städet blivit bortskämd med den slags lås mekaniken för kroken.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2017-11-05, 20:38.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Arbetar...
          X