Bind en klassisk laxfluga - Av Sg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bind en klassisk laxfluga - Av Sg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bind en klassisk laxfluga - Av Sg

    Här kommer en artikel som visar hur man binder en klassisk laxfluga (Silver Grey)

    Skrivet och inskickat av Simon (Sg här på forumet) och belönas med 2 beten från http://www.trumman.com

    -------------------------------------------------------------------------

    Tänkte det kunde vara lite roligt att dela med mig till de som är intresserade om hur man binder klassiska laxflugor. Eftersom det är en väldans massa bilder kan jag redan här utfärda en varning för de som har låg näthastighet.

    I Detta fallet ska vi binda en Silver Grey, det är ett klassiskt mönster och räknas som en finvädersfluga. Ett mönster som är ett av mina absoluta favoriter då jag tycker den är bedårande vacker.

    Mönstret som jag kör denna gång följer:

    Krok: Sprite Blind eye 4/0
    Öga: Ken Sawada Silkes Gut
    Tråd: Vit; Uni thread 8/0 Svart: GG Sheer 14/0
    Tag: Fin Oval silvertinsel och gul silkesfloss
    Stjärt: Crest och black barred woodduck
    Butt: Svart ministruts
    Underkropp: Vit Silkesfloss
    Kropp: Flat Silvertinsel
    Ribbing: Oval silvertinsel
    Kroppshackel: Badger Tupphackel
    Fronthackle: Teal
    Undervinge: Tippets
    Gift vinge: Grön, Vit och gul svan, Argus fasan och brunspräcklig kalkon.
    Sidor: Teal och black barred woodduck
    Topping: Crest
    Horn: Blågul macaw
    Huvud: svart


    Steg 1.
    Fäst tråden på kroken med så få varv som möjligt, ej över varandra så det bildas klumpar.

    Ta sen en bit gut som är tillräckligt för att räcka till en loop som öga och där ändarna räcker till krokens taperingar på båda sidorna.
    Lägg den i en kopp med kokhett vatten och låt ligga en liten stund.



    Steg 2.
    Ta upp guten som nu är mjuk, och fäst den på undersidan kroken så att den sitter rakt. Tänk på att dra hårt i tråden här, ögat ska sitta ordentligt! Det är den som tafsen på linan ska fästas vid sen!



    Steg 3.
    Linda tråden längs guten med jämna varv som inte går över varandra. Se till att ändarna slutar där kroken inte längra taperas. Försök få en fin övergång.


    Steg 4.
    Linda tråden bak över kroken. Se till att hålla tråden platt genom att då och då rotera tråden så att den snurrar upp sig och inte blir rund.
    Linda tråden bak till där krokspetsen sitter.


    Steg 5.
    Här fäster du det tunna silvertinslet snett undersidan kroken med ett, max två bindtrådsvarv.


    Steg 6.
    Linda tråden över tinslet ner så att du har tråden ovanför krokens hulling petar ut.
    Linda med mkt jämna varv för att få en jämn yta. Det är viktigt till fortsatta steg!


    Steg 7.
    Nu ska tinslet lindas, beroende på hur tjockt tinsel man har finns det bestämda regler över hur många varv som ska lindas. Hade jag haft ett lite tjockare tinsel skulle 3 varv varit det rätta. Nu har jag ett väldigt tunnt tinsel och då är 5 varv det rätta.
    Jag Lindar den alltså fram över kroken och fäster den med ett hårt bindtrådsvarv och ett lite lösare.


    Steg 8.
    Jag klipper en bit med gul silkesfloss (japanskt, äkta silke på bilden). Först lindar jag upp det lösa trådvarvet från förra steget, sen fäster jag flosset snett nedanför kroken på samma plats jag säkrade tinslet. Jag fäster med ett 2 varv vid sidan av varandra.


    Steg 9.
    jag lindar nu tråden upp över krokböjen till den punkten jag fäste tinslet från början. Änden på flosset får följa med hela vägen och det är VÄLDIGT viktigt att tråden är platt och att tråden går sida vid sida av varandra varje varv.


    Steg 10.
    Nu lindar jag flosset upp över krokböjen med jämna varv. Jag försöker få flosset att platta ut sig. Hade jag använt svart bindtråd innan hade flosset förlorat sin ljusa lyster, i och med att jag nu har vit tråd under blir den ljus och fin.
    Det bästa i detta momentet är att ha silkesvantar för att inte slita på flosset eller få fettfläckar på den. Det har inte jag än och det är mest en prioriteringsfråga. Bra att ha, men inte nödvändigt.
    Flosset fästes på undersidan med 1-2 bindtrådsvarv på samma plats som tidigare steg.


    Steg 11.
    Nu är tagen klar. Dags att fokusera på stjärten! Stjärten är dödsviktig. Utseendet på stjärten bestämmer i princip hur uppbyggnaden av hela flugan kommer att bli. Är stjärten låg, blir vingen låg, är den hög och lång, blir det en lång och hög vinge.
    Jag vill ha en låg stjärt/vinge som regnar mkt med fibrerna. Ibland kan man behöva forma sin stjärt, dock behövde jag inte det nu, men jag kommer ändå att visa det längre fram i stegen.
    Bilden visar 2 fina stjärtar. Endast den ena användes.


    Steg 12.
    Cresten bindes in så att det mesta av fjädern är kvar. Alltså ska små fjädrar användas, och inte spetsarna på stora.
    Längden på cresten ska vara 1,5 gånger krokens gap.
    Fäst cresten med ett hårt varv. Den ska vara spikrak över kroken. Annars kommer vingen att hamna snett framöver.
    Säkra med ett hårt varv till framför det andra.


    Steg 13.
    På stjärten ska även "black barred woodduck" finnas
    Den ser ut så här i fjädrarna.


    Steg 14.
    Klipp ut sektioner som är ganska smala på båda sidorna av fjädrarna. (En sektion per fjäder, den sidan som inte har spretiga och otydliga fibrer)


    Steg 15.
    Så här ska de sitta. Jag håller sektionerna mot varandra, med fibrerna åt det håll de satt på fjädern, alltså riktade uppåt och inte neråt.
    Jag håller dom med tummen och långfingret.


    Steg 16.
    Den fästes med ett bestämt varv och får ett extra säkerhets varv. de ska sitta ihop och inte sära på varandra.


    Steg 17.
    Nu fäster jag en bit strutsherl mellan den bortre sidan av woodducken och tagen. Om du sen böjer herlet utåt ska fibrera peka bakåt. Fäst med 1-2 varv.


    Steg 18.
    Linda fram tråden lite och linda därefter strutsen med jämna varv framåt en liten bit. Hur bred man vill att butten ska vara är en smaksak. Jag använder mig av en nätt och liten struts med korta fibrer, och då vill jag att den dessutom ska vara ganska kort och kompakt.


    Steg 19.
    Fäst det ovala tinslet så att den längsta delen pekar bakåt. Fäst den snett under kroken med 1-2 hårda varv.


    Steg 20.
    Nu är det dags att göra en sk. underkropp. Den består av vitt silke och är till för att kroppen ska få en fin jämn tapering. Kroppen ska sträva efter att vara cigarrformad.
    Fäst 3 st trådar med floss. Den första bara några mm framför butten. Den andra Några millimeter framför den. Och den andra en lite längre bit framför. Alla trådarna ska peka bakåt men ändarna binds in hela vägen under krokskaftet. Jämna bindtrådsvarv så klart. Stanna där guten slutar.


    Steg 21.
    Linda först den främre tråden fram till bindtråden. Linda sen den i mitten fram till samma plats. Fäst båda trådarna med 1-2 varv.


    Steg 22.
    Nu! innan vi lindar den sista flossen ska vi linda tinslet med 5 jämna varv över kroppen för att se hur den kommer sitta när kroppen är färdig. Fäst löst med ett nätt varv bindtråd undertiden. Jag märker ut med en penna var det andra tinselvarvet på undersidan sitter. Där ska nämligen hacklet bindas in sen.


    Steg 23.
    Närbild på ovanstående.


    Steg 24.
    Tinslet lindas tillbaka och nu lindar jag den sista flossen. När jag kommer fram till märket fäster jag med flosset en fjäder av badger tupp som har fibrerna pekandes bakåt. Jag fäster fjädern i toppen. Sen lindar jag flosset över toppen hela vägen fram till bindtråden.


    Steg 25.
    Fäst en lång bit flat silvertinsel på undersidan kroken på den plats där huvudet ska sitta. fäst med hårda varv, 3 stycken minst.


    Steg 26.
    Linda nu tinslet kant i kant bak över kroppen och fram igen. Det blir pilligt när man kommer till fjädern men det är bara att ta det lugnt och använda sig utav nål för att peta undan fibrer som är ivägen. Se till att det inte blir något mellanrum mellan butten och tinslet. Fäst på undersidan på samma plats den bands in. Fäst hårt.


    Steg 27.
    Linda nu tinslet så som det skulle lindats från början. Se till att nedre delen av andra varvet verkligen går vid sidan av hacklet.
    Linda sen hacklet på den BAKRE sidan av tinslet! Fäst båda på undersidan med få men starka varv. Klipp bort överflödigt material och tryck ner hacklet som spretar ut på ovansidan.


    Steg 28. Ta nu 2 st tipppetfjädrar i en storlek som räcker för krokens längd. Sätt dom mot varandra med de färgglada sidorna utåt. Dra av de överflödiga fibrerna vid roten på stammen och sätt dom mot varandra igen. Kläm nu till stammarna så att de blir platta. Stammarna ska klämmas åt motsatt håll fibrerna pekar. Detta för att det ska bli lättare att få dom på plats på kroken. Fäst dom nu på kroken med bindtråden med hårda varv. De ska sitta lågt och enligt mig nå till krokens ände. Fukta dom för att ge dom en ännu lägre profil.


    Steg 29.
    Nu ska vi förbereda den gifta vingen.


    Steg 30.
    Jag klipper av 3 fibrer var i varje sektion från båda sidorna av fjädrarna. På argusfasanen är det en sida per fjäder som gäller eftersom de är osymetriska. Det är viktigt att fibrerna är tillräkligt långa för kroken. De ska nå från huvudet till änden av stjärten ungefär.
    När man gifter dom håller man sektionerna mellan fingrarna. Börjar med den undre först. I detta fallet Argusfasanen (Den med prickar på) Sen tar jag nästa (gul) och lägger dess kant mot fasanens kant. De kommer att gifta ihop sig om man stryker dom längs fibrerna. Det är viktigt att fibrerna kommer från samma sida av fjädern i alla sektionerna. Om man håller en fjäder med den färgglada sidan uppåt, ska den vänstra sidan vara till den sidan mot dig på vingen, och den högra sidan vara till den andra osv.


    Steg 31.
    Nu tar jag en tealfjäder som har fibrer ungefär lika långa som de sista fibrerna från badgerhacklet. Jag stryker fjäderna bakåt och formar en liten triangel av toppen. Klipper den så att en liten inbindningsbit sticker ut.


    Steg 32.
    Bind nu in den på undersidan.


    Steg 33.
    Linda 2- max 3 varv och fäst på undersidan. Under tiden du lindar stryker du fibrerna bakåt så att de pekar bakåt på ett fint sätt.
    Fäst och klipp av överflöd. Ta sen vatten och dra ner det som sitter på översidan och sidorna och forma en fin strupe.


    Steg 34.
    Nu ska huvudvingen fästas. Den ska bindas in så att undervingen syns och ändå INTE sitta för högt! Jag håller den på plats med långfingret och tummen och klämmer åt den lite med nageln på inbindningsplatsen redan innan jag fäster den. viktigt är att den sitter helt rakt och inte hamnar snett på någon sida. Fäst HÅRT. behöver den justeras, rotera då lite på den inbindna vingen och fäst med 2 hårda varv till!


    Steg 35.
    Nu ska vi göra sidorna. Jag klipper till smala sektioner av teal och woodduck. De ska giftas ihop med tealen under woodducken. De ska fästas upp med naturliga läget uppåt och ändå få en låg profil. För att de ska sitta bra har jag ett litet knep.


    Steg 36.
    Jag knyter nämligen ändarna med bindtråd. Detta för att de inte ska förstöras under inbindningen, vilket är lätt hänt med detta materialet.


    Steg 37.
    Jag fäster den under vingen vägrätt. Jag fäster den precis bredvid knuten så att knuten är framför inbindningen.


    Steg 38.
    Jag gör likadant på andra sidan.


    Steg 39.
    Nu förbereder jag mallarden på likadant vis.


    Steg 40.
    Och så fäster jag dom på sidorna av vingen längst upp. Olikt de andra momenten, ska mallarden sitta med det naturliga läget nedåt! Alltså ska den sektionen ha böjen åt samma håll som vingen. De ska sitta tätt mot vingen. Detta gör jag på båda sidor.


    Steg 41.
    Nu ska vi förbereda toppingen!
    Till det behövs varmt vatten (helst kokhett, därav vattenkokaren) diskmedel och en kopp att ha detta i.
    Jag fyller koppen med varmt vatten. Droppar i 2 droppar yes och rör om. Sen lägger jag i 2 lagom långa crestfjädrar. Cresten ska räcka hela vägen till stjärtens ände och bindas in i roten på fjädern. Fjädrarna får ligga i badet en bra stund. Helst ett dygn som i mitt fall.


    Steg 42.
    Nu ska jag forma dom.

    1) Jag tar upp dom ur vattnet, lägger dom på en platt yta.
    2) Med en nål ger jag dom den formen jag vill ha.
    3) Med nålen drar jag sen ut fibrerna så att de kommer regna ner över vingen när den är torr sen.

    Sen låter jag dom torka som dom är. Det är viktigt att roten inte ligger vinklad, för då kommer toppingen att sitta snett sen.


    Steg 43.
    Medans cresten torkar tar jag fram mina macawfjädrar som ska bli horn. Jag klipper av ett fiber på varje fjäder.


    Steg 44. En av varje urklippt och de ska sitta som på bilden. Fast på vardera sida av vingen då.


    Steg 45. När cresten torkat ser den kanske ut som på bilden. Jag har även plattat stammen lite och böjt den lite för att underlätta inbindning.


    Steg 46.
    Här har jag först bundit Klippt av resterna som stack ut från vingen och sidorna, sen bundit in cresten ovanpå huvudet. Fäst den ordentligt! Hur långt cresten ska nå är olika. Denna gång valde jag att låta den nå till spetsen på stjärten. Mest för att vingen är lite högre denna gången. Om ni kollar på tex min senaste Green Highlander bland "Bilder på klassiska laxflugor" ser ni att jag har en kort topping. Det tycker jag passar en sådan låg vinge. Ger lite annorlunda stuk, men som sagt det kräver sin låga vinga! Denna vingen är för hög anser jag. Iallafall.. Sen har jag bundit in hornen på sidorna så att de pekar innåt mot vingen. Efter det har jag gjort whipfinnish, klippt av tråden och lackat huvudet en gång med klarlack.
    Det ska även på ett lager svart nagellack innan den är klar


    Det var sista bilden i denna "lektionen". Behöver ni hjälp eller undrar något är det bara att fråga

    Tack för mig!
    // Simon
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Riktigt bra artikel.
    Väldigt bra bildbeskrivningar.

    Kommentera


    • #3
      Välskriven guide och fina bilder och så klart en kanon fluga. Härlugt SG
      http://www.smackibacken.se Resor
      http://puls.smackibacken.se Blogg
      http://www.bindsex.se Flugor

      Kommentera


      • #4
        Väldigt fin guide.. Kanske man måste testa då :P
        danke

        Kommentera


        • #5
          Tack alla ovanstående

          Jag märkte nu att jag missat att visa green highlandern som nämns i slutet av artikeln.

          Den är hur som helst här :

          Kommentera


          • #6
            flugfiskar inte men du värkar ganska duktig på binda flugor
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

            Kommentera


            • #7
              riktigt fint, du har verkligen blivit duktig vad skoj.
              http://www.smackibacken.se Resor
              http://puls.smackibacken.se Blogg
              http://www.bindsex.se Flugor

              Kommentera


              • #8
                Vackert SG!

                Jag tror till och med att du skulle kunna få Gädda på de där...
                Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

                Kommentera


                • #9
                  Du kan ju ^^
                  Qnark är Bajs, inte Najs! . Fishing for lifetime

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av esoxlucius74
                    Jag tror till och med att du skulle kunna få Gädda på de där...
                    Du och dina gäddor :P Märker att du har propagerat så att Sarah inte tycker om karpar > !

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X