Inline jiggfluga (Tung tubfluga) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inline jiggfluga (Tung tubfluga)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Inline jiggfluga (Tung tubfluga)

    Tjenare!
    Jag sitter här med lite tankar om att binda 5g jiggflugor(kastflugor} till aborre o ädelfisk. Jag är ute efter en lite "udda" lösning. Vill ha ett "genomlöpar" jigghuvud, inline. En väldigt tung tubfluga helt enkelt. Tänk er ett mindre spinnerbait huvud fast helt utan vajer o med hål rakt igenom med en bra håldiameter så att vanliga inner plasttuber får plats. Finns sånt här att köpa i Sverige?

    Sjukt länge sen jag skrev nåt på sajten.
    Senast ändrad av Zeppohoj; 2019-02-24, 11:52.

  • #2
    Varför inte göra en variant av gamla ABU Fly, fast med ihålig kropp ? Ett par metallkulor, en propeller med hål för linan och en tubflugekropp borde vara lätt att få ihop till en jiggfluga ?

    Kommentera


    • #3
      Allt i tyngdväg till flugor av allt jag kollat efter väger tyvärr max 1g. Men visst kan man använda blykulor men att öppna upp dom till ett fullgott hål för tuben tar väldigt lång tid. Min erfarenhet om man borrar är att borren bara fastnar. Bly är för mjukt. Har gjort denna på det sättet:

      Kommentera


      • #4
        Varför använder du inte ett kulsänke som fästet på linan framför flugan med hjälp av ett flötesstopp.

        Kommentera


        • #5
          Jag har använt den lösningen förr men får mer trassel vid utkast än vad jag fått hugg. Men då har jag haft 1m+ tafs som mer än gärna generaltrasslar.
          Jag är ute efter en vikt med hål stort nog för tuben.
          Senast ändrad av Zeppohoj; 2019-03-30, 09:03.

          Kommentera


          • #6
            En tiograms microbombarda i glas skulle ju kunna va en bra grundbas till ett sånt projekt, det finns ju dom som gör asfeta gäddkastflugor av vanliga bombardor så en sån där microbombarda skulle nog funka.

            Kommentera


            • #7
              Såg nu du ville ha fem grams men det är ju bara att knäcka den i två, kanske blir den ena 6 å den andra 4 men det är ju skit samma.

              Kommentera


              • #8
                Köp ett lämpligt bulletsänke. Ta fram borren och borra ut lämplig diameter för att passa din tub. Tryck in tuben som du förankrar med superklister och kanske även bindtråd. Funkar även med kulsänke.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har köpt ett gäng spinnarkroppar som jag börjat binda på. Dock så är hålen aldeles för små men ska även göra ett gäng spinnare. Sen om jag väljer att borra upp dom så kan det funka. 7g mässingskroppar från betesbyggarkiosken.
                  Föredrar mässing eller annan metall framför bly. Men flugan på bilden så använde jag kulbly.

                  Kommentera


                  • #10
                    Så om någon har tips på vart man kan köpa färdiga kroppar med större hål så hör av er. Finns det kanske även nån som svarvar egna kroppar så vore det toppen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X