Flugbindning och tubflugor för spinnfluga och sänken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindning och tubflugor för spinnfluga och sänken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugbindning och tubflugor för spinnfluga och sänken

    Jag brukar fiska spinnfluga efter lax, men jag undrar om man kan behandla flugor från laxflugfisket som spinnflugor också, eller kommer de inte att fungera?
    Om svaret till ovanstående fråga är ja, så undrar jag om det finns tubflugor som får plats att stoppa 0,46 nylonlina igenom.

    Annan fråga: har fiskat med IR-sänken/järn-sänken, men har nu hört talas om slangsänken, vad finns det för för/nackdelar för respektive typ av sänke?
    Tack på förhand!

  • #2
    Ursprungligen postat av WillS1738 Visa inlägg
    Jag brukar fiska spinnfluga efter lax, men jag undrar om man kan behandla flugor från laxflugfisket som spinnflugor också, eller kommer de inte att fungera?

    Om svaret till ovanstående fråga är ja, så undrar jag om det finns tubflugor som får plats att stoppa 0,46 nylonlina igenom.

    Annan fråga: har fiskat med IR-sänken/järn-sänken, men har nu hört talas om slangsänken, vad finns det för för/nackdelar för respektive typ av sänke?

    Tack på förhand!
    1:Menar du tubflugor för flugfiske?
    2:Ja alla jag har använt iaf.
    3:Slangsänken med bly sjunker snabbare, vilket kan vara både en för och nackdel.

    Kommentera


    • #3
      Tubflugor funkar på samma vis som krokflugor.
      Du kan köra grov nylon igenom tuben, även minsta tuberna på marknaden är inga problem med nylon.
      En del kör tuber för att få en fluga som fiskar högre i vattnet då den har lägre densitet och lyfter, bra när de går lite vatten.

      sänken är ett eget kapitel
      IR är bäst men dyrast.
      slangsänke är en liknande typ med en vikt bly el Järn och en bit slang för att få sänket lite längre.
      Många gör egna sänken av typ armeringsjärn el liknande​​​​​​.

      bly är ofta förbjudet i älvarna numera

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Tubflugor funkar på samma vis som krokflugor.
        Du kan köra grov nylon igenom tuben, även minsta tuberna på marknaden är inga problem med nylon.
        En del kör tuber för att få en fluga som fiskar högre i vattnet då den har lägre densitet och lyfter, bra när de går lite vatten.

        sänken är ett eget kapitel
        IR är bäst men dyrast.
        slangsänke är en liknande typ med en vikt bly el Järn och en bit slang för att få sänket lite längre.
        Många gör egna sänken av typ armeringsjärn el liknande​​​​​​.

        bly är ofta förbjudet i älvarna numera
        Jag har funderat mycket på hur man gör egna sänken, men armeringsjärn har jag aldrig tänkt på, ganska genialt. Tusen tack!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Arbetar...
        X