Hur fäster ni fluorocarbon tafsar i huvudlinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fäster ni fluorocarbon tafsar i huvudlinan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fäster ni fluorocarbon tafsar i huvudlinan?

    Jag har börjat använda fluorocarbon mer och mer vid mitt spinnfiske och bontrolling, men har ett problem hur jag ska knyta/fästa en lång tafs 1-2m på flätlinan och ändå kunna veva in en bra vit för att kunna kasta smidigt utan att själva övergångens "knutar" tar emot och jävlas med spöringarna.

    Idag gör jag ögelknut på vardera ände av linorna, sedan trär jag fluorocarbon öglan igenom flätlinans ögla och tar den andra änden av fluorocarbonet och trär igenom denns egna ögla. Och slutligen drar dessa så båda är kopplade och i slut änden av fluorocarbonet knyter ett beteslås med lekande som har 15mm totallängd och klarar 7-8kg.

    Detta ger en väldigt stark sammankoppling mellan linorna, och har det brustit nånstans har det alltid varit nere vid beteslåset och inte nån annanstans. Men stör mig mer och mer på de små knutarna som jag måste göra för att kunna sammankoppla flätlinan med fluorocarbonlinan men som bökar ibland.

    Vill gärna ha 1-2m fluorocarbon "tafs" men blir rätt bökigt att spinnfiska ibland så jag tänkte höra om nån har nå bra tips på en lösning på detta eller om jag får fortsätta med min egen lösning?

  • #2
    Jag kör allbrightknut. Dubblar flätlinan, går igenom öglan på fc:n (som bildats av att jag vikt den dubbelt) och kör åtta varv över fc:n, vänder och kör 4-6 varv tillbaks för att avsluta med att gå ut samma håll (som jag kom in igenom) i öglan på flourocarbonen.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Jag kör allbrightknut. Dubblar flätlinan, går igenom öglan på fc:n (som bildats av att jag vikt den dubbelt) och kör åtta varv över fc:n, vänder och kör 4-6 varv tillbaks för att avsluta med att gå ut samma håll (som jag kom in igenom) i öglan på flourocarbonen.
      Kollade på ett youtube-klipp och det såg ut som en bra knut men känns som den ändå bygger lika mycket om inte mer än den lösningen jag kör idag. För det jag kör idag som jag kommit på är slitstark (aldrig brustit), gör att man kan snabbt och enkelt byta om man vill slänga på en ståltafs, eller dropshot rigg eller byta ut till en ny eller tunnare FC samt är en så smidig lösning som man kan göra nästan med stängda ögon.

      Men ska prova göra allbrightknuten och prova hur den beter sig vid kast.

      Kommentera


      • #4
        Jag kör oxå allbright. Du får tänka på att allbright blir bara en knut. Med ögelknut-varianten får du 2 knutar och en liten "bump" där båda öglorna sammankopplas, alltså du får tre olika knöl på linan som alla tre slår i spöringarna. Alltså jag tycker att allbright blir bättre kompromiss.
        Tight lines!
        CDan

        Proffs på att lära masken att simma.

        Kommentera


        • #5
          Jag kör dubbel grinner med många varv på flät och bara några få på fc, funkar bra!

          Kommentera


          • #6
            Jag kör FG knot med ungefär 1cm med wraps och sen 3-4 halvslag. Inget tjafs med tändare och sånt på stumpen. Lägger oftast några halvslag på huvudlinan på slutet men dessar har en tendens att lirka upp sig själva och är mest för att göra knuten mjukare vid invevning. Mina knutar ser ungefär ut som denna.

            Kommentera


            • #7
              Jag kör med GT misstänker att den är ungefär som en FG tycker det är den bästa skarven hittills av dom jag provat och den hakar inte i sig i ringarna som en del andra knutar vid utkast!
              Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

              Kommentera


              • #8
                Hittade en bra på FG knuten
                Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
                  Jag kör med GT misstänker att den är ungefär som en FG tycker det är den bästa skarven hittills av dom jag provat och den hakar inte i sig i ringarna som en del andra knutar vid utkast!
                  Grymt bra knut!!!
                  Testade den och blev förvånad hur enkelt det var att knuta den och hur stark samt smidig den är!

                  TACKAR FÖR TIPSET!!!

                  Kipp:
                  Kör du med en droppe snabblim på knuten?
                  Undrar bara om det blir en hård kant av limmet som sen kan nöta sönder linan?
                  Senast ändrad av Storborre; 2014-07-21, 11:39.

                  Kommentera


                  • #10
                    Använder i nio fall av tio ett lekande... Om inte så använder jag Firelineknut som jag också har när jag skarvar ihop nylonbacking med flätlinan. En knut som löper väldigt smidigt i spöringarna om man så vill...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X