Trekrok till gummibete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trekrok till gummibete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trekrok till gummibete

    Hej allihopa!
    Jag har några Pig Shads och dylikt som jag skulle vilja tackla med en extra trekrok vid munpartiet av betet. Kroken ska klara av bastanta gädd-madammer. Då jag inte hittar någon storlekstabell för trekrokar online och inte heller vet vilka trekrokar man bör undvika, beslutade jag mig för att vända mig till dem gamla rävarna på älskade Fiskesnack!

    Vad anser ni är en bra storlek och vilka märken håller (som regel) inte måttet?


    P.S Hur väl lämpar sig denna t.ex. http://ribatex.se/fiske/krokar/darts-trekrok-stl-1/

  • #2
    VMC, Gamakatsu, Owner, i storlek 2/0 borde bli rätt

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av mrkringlan Visa inlägg
      VMC, Gamakatsu, Owner, i storlek 2/0 borde bli rätt
      Okej, tack för det snabba svaret!

      Kommentera


      • #4
        Köp inte darts trekrokar kvaliteten e enormt dålig.
        hej

        Kommentera


        • #5
          Gamakatsu 2/0 el 3/0

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kalastajat Visa inlägg
            Vad anser ni är en bra storlek och vilka märken håller (som regel) inte måttet?[/B]

            P.S Hur väl lämpar sig denna t.ex. http://ribatex.se/fiske/krokar/darts-trekrok-stl-1/
            Nu ska du få ett alternativt svar. Skriver inte detta för att framställa mitt val som någon bättre sanning än andras utan bara för att ge dig en bild av att var och en blir salig på sin egen lösning. M.a.o. det finns inget rätt och inget fel och vi alla hittar snart det som funkar för oss.

            Så till saken. När jag började med mitt jiggfiske i stor skala iom. Rügenresa för några år sedan så gjorde jag precis som det rekomenderades körde dessa 1/0, 2/0 krokar. En av guiderna därnere körde betydligt mindre stingerskrok. Han plockade mer fisk än vi svenskar tillsammans. Nu berodde inte det på krokarna men det intressanta va att om vi svenskar tog 3-4 fiskar om dagen så tappade vi också ett antal. Han tog runt 10 om dagen och tappade ingen. Sedan dess kör jag också med mindre krok.

            Jag har mest 2:or, men använder även 4:or till mindre jigg runt 15-18 cm. har även en del 1:or. Fördelarna är många och nackdelar med mindre krok har jag inte sett ännu.

            Märken på krok funkar alla dom kända märkena. Du hittar snart din favorit. VMC är ok lite mjuka och rätar ut sig ibland men då har man våldat i ett bottennapp. 10 kg gädda är inga problem med en VMC 2:a. Monterar du kroken på sidan vill jag gärna ha en krok där skaftet är längre än gapet är brett (VMC). Hänger jag kroken under på spikes så tar jag gärna en SG krok eller Owner med korta skaft för mindre underhäng. Andra märken har sina små detaljer som jag föredrar i vissa speciella riggningar men det är överkurs.

            Så nu fick du lite att tänka på. Snart kommer någon in och säger minst 3/0:or aldrig mindre. Och låt dom släpa sina draggar bäst dom vill. När du hittar det som passar dig och som ger framgång, va tyst med det och behåll det för dig själv. Det som tar 100-tals timmar att komma fram till ska man inte sprida ut gratis. Så va tyst om detta med mindre krok det är din och min hemlighet nu.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Nu ska du få ett alternativt svar. Skriver inte detta för att framställa mitt val som någon bättre sanning än andras utan bara för att ge dig en bild av att var och en blir salig på sin egen lösning. M.a.o. det finns inget rätt och inget fel och vi alla hittar snart det som funkar för oss.

              Så till saken. När jag började med mitt jiggfiske i stor skala iom. Rügenresa för några år sedan så gjorde jag precis som det rekomenderades körde dessa 1/0, 2/0 krokar. En av guiderna därnere körde betydligt mindre stingerskrok. Han plockade mer fisk än vi svenskar tillsammans. Nu berodde inte det på krokarna men det intressanta va att om vi svenskar tog 3-4 fiskar om dagen så tappade vi också ett antal. Han tog runt 10 om dagen och tappade ingen. Sedan dess kör jag också med mindre krok.

              Jag har mest 2:or, men använder även 4:or till mindre jigg runt 15-18 cm. har även en del 1:or. Fördelarna är många och nackdelar med mindre krok har jag inte sett ännu.

              Märken på krok funkar alla dom kända märkena. Du hittar snart din favorit. VMC är ok lite mjuka och rätar ut sig ibland men då har man våldat i ett bottennapp. 10 kg gädda är inga problem med en VMC 2:a. Monterar du kroken på sidan vill jag gärna ha en krok där skaftet är längre än gapet är brett (VMC). Hänger jag kroken under på spikes så tar jag gärna en SG krok eller Owner med korta skaft för mindre underhäng. Andra märken har sina små detaljer som jag föredrar i vissa speciella riggningar men det är överkurs.

              Så nu fick du lite att tänka på. Snart kommer någon in och säger minst 3/0:or aldrig mindre. Och låt dom släpa sina draggar bäst dom vill. När du hittar det som passar dig och som ger framgång, va tyst med det och behåll det för dig själv. Det som tar 100-tals timmar att komma fram till ska man inte sprida ut gratis. Så va tyst om detta med mindre krok det är din och min hemlighet nu.
              Om man fiskar med skalle går det ju göra så men om man shallowriggar behövs stora krokar för att vikta betet

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Om man fiskar med skalle går det ju göra så men om man shallowriggar behövs stora krokar för att vikta betet
                Visst men jiggens gång blir så slumpmässig om man viktar med tunga krokar som inte sitter fast fixerade så jiggens balans blir lite hur som tycker jag. Man måste flytta å justera krokarna i ett. Behöver man vikta med några gram till så sätter jag hellre ett litet bly i beteslåset eller på en spikes. Spikes:en sätts i magen om jag vill ha en stabilare gång och på rygg om jag vill ha mer rullande gång.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Nu ska du få ett alternativt svar. Skriver inte detta för att framställa mitt val som någon bättre sanning än andras utan bara för att ge dig en bild av att var och en blir salig på sin egen lösning. M.a.o. det finns inget rätt och inget fel och vi alla hittar snart det som funkar för oss.

                  Så till saken. När jag började med mitt jiggfiske i stor skala iom. Rügenresa för några år sedan så gjorde jag precis som det rekomenderades körde dessa 1/0, 2/0 krokar. En av guiderna därnere körde betydligt mindre stingerskrok. Han plockade mer fisk än vi svenskar tillsammans. Nu berodde inte det på krokarna men det intressanta va att om vi svenskar tog 3-4 fiskar om dagen så tappade vi också ett antal. Han tog runt 10 om dagen och tappade ingen. Sedan dess kör jag också med mindre krok.

                  Jag har mest 2:or, men använder även 4:or till mindre jigg runt 15-18 cm. har även en del 1:or. Fördelarna är många och nackdelar med mindre krok har jag inte sett ännu.

                  Märken på krok funkar alla dom kända märkena. Du hittar snart din favorit. VMC är ok lite mjuka och rätar ut sig ibland men då har man våldat i ett bottennapp. 10 kg gädda är inga problem med en VMC 2:a. Monterar du kroken på sidan vill jag gärna ha en krok där skaftet är längre än gapet är brett (VMC). Hänger jag kroken under på spikes så tar jag gärna en SG krok eller Owner med korta skaft för mindre underhäng. Andra märken har sina små detaljer som jag föredrar i vissa speciella riggningar men det är överkurs.

                  Så nu fick du lite att tänka på. Snart kommer någon in och säger minst 3/0:or aldrig mindre. Och låt dom släpa sina draggar bäst dom vill. När du hittar det som passar dig och som ger framgång, va tyst med det och behåll det för dig själv. Det som tar 100-tals timmar att komma fram till ska man inte sprida ut gratis. Så va tyst om detta med mindre krok det är din och min hemlighet nu.
                  Oj, du verkar ha breddad insyn inom ämnet. Tack så hemskt mycket för det utvärderande svaret. Jag ska följa ditt råd och se hur resultatet blir för mig. Faktum är att jag har insett detta vad gäller aborrefisket (där använder jag som regel alltid mindre krokar än mina fiskekamrater) och landar i princip alla kontakter, men jag har aldrig kommit på tanken att prova det med gäddfisket.
                  Vilken hemlighet pratar du om, jag har inte hört eller sett något?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kalastajat Visa inlägg
                    Oj, du verkar ha breddad insyn inom ämnet. Tack så hemskt mycket för det utvärderande svaret. Jag ska följa ditt råd och se hur resultatet blir för mig. Faktum är att jag har insett detta vad gäller aborrefisket (där använder jag som regel alltid mindre krokar än mina fiskekamrater) och landar i princip alla kontakter, men jag har aldrig kommit på tanken att prova det med gäddfisket.
                    Vilken hemlighet pratar du om, jag har inte hört eller sett något?
                    Ingen orsak Torbjörn ! Men breddad insyn eller kunskap har jag inte. Inte mer än någon annan här på FS, troligtvis betydligt mindre. Men jag har valt denna lite mindre trafikerade väg helt enkelt. Varför jag tog upp det va för att delge dig ett alternativ då jag upplever att vi sportfiskare är flockdjur av värsta sorten. Det kommer ett uttalande från nån megaprofil och vips så står hela sportfiskesverige och upprepar dessa sanningar i kör utan att ens fundera över alternativen.

                    Du ska prova dig fram med olika lösningar, så kommer du finna vad som funkar för dig.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X