Göra egna tafsar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna tafsar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göra egna tafsar.

    Tjena, behöver lite hjälp, hittat titan wire till bra pris, verkar som den är 1mm i tjocklek, vilket är bäst för att göra tafsar, knyta den eller använda wirelås, i fallet wirelås vilket passar?

  • #2
    Att knyta tycker jag är absolut smidigast...

    /S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Kunde väl nästan tro de, får se om jag klarar att knyta materialet då! om man tänker sig stingers då de är väl inte så bra att knyta eller? vet att de troligen är tjockt material men man kan ju testa vilken storlek på wirelåsen är lämplig då?

      Kommentera


      • #4
        Kör den här: http://skvalp.se/20091224/knyta-egen-tafs/

        Men det räcker med 2 varv runt tafsen innan du går tillbaka genom öglan vid beteslåset/lekandet...

        /S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Jag har tidigare kört med knuten titan men blev av med ett par beten när materialet gick av just i knuten. Jag trodde först att jag knutit slarvigt men så var inte fallet. Sedan dess har jag kört med wirelås som känns betydligt säkrare och som aldrig orsakat strul.

          Om du väljer wirelås så ska du använda 2,0 mm wirelås (till 1 mm wire). Då kan du trä materialet tre gånger igenom låset vilket är ett måste! Du kan förstås också använda dubbla wirelås i storlek 1mm. Ett litet tips på tillverkningen av tafsen kan du hitta här: http://fiskesyndrom.blogspot.se/2014...innfisket.html
          www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

          Kommentera


          • #6
            1 mm är för tjock att knyta, det går åt för mycket material.
            Själv använder jag wirelås med ruskigt tjockt material i röret.
            Dom går inte att klämma ihop med tång, man måste slå ihop dom med hammare mot ett städ.
            Wirelåsen var ursprungligt tänkta att användas vid big game fiske.
            Dom har aldrig svikit mig.

            Kommentera


            • #7
              Är det enkel trådig eller flertrådig ?

              Nyfiken på var du har hittat titan wire till bra pris , är nyfiken på prova flertrådig till stingers

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
                Tjena, behöver lite hjälp, hittat titan wire till bra pris, verkar som den är 1mm i tjocklek, vilket är bäst för att göra tafsar, knyta den eller använda wirelås, i fallet wirelås vilket passar?
                24 av 34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
                Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

                Old Firehand
                www.trumman.com

                Kommentera


                • #9
                  Detta är den klart bästa wiren jag hittat hittils http://www.aquateko.com/Knot_2_Kinky...r_Wire_s/1.htm

                  Den funkar utmärkt att knyta så något annat har jag inte testat.
                  Anders @ gäddfiske.se

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                  4 svar
                  210 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                  0 svar
                  115 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                  6 svar
                  312 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Arbetar...
                  X