Egna tafsar till gäddfisket. Tjocklek på fluorocarbon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna tafsar till gäddfisket. Tjocklek på fluorocarbon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anderzzon Visa inlägg
    Funderar på att börja pilla lite med egna tafsar till gäddfisket. Tanken är att jag ska pröva fluorocarbon. Frågan är: behöver man köra så grovt som 0,90-1,00? (36-45 kg brottstyrka)

    Har ingen erfarenhet av FC, materialet borde ju vara rätt svårt att knyta vid dom grovlekarna. Kanske ska man köra med crimps?
    Hej Peter;
    Vid Göstrolling har jag en cirka 1,5 meter lång 0,35 - 0,40 mm Berkley fluorocarbontafs mellan trollinglinan och Göswobblern...

    Vid Gäddfiske använder jag alltid mina egna hemmagjorda ståltafsar...

    24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
    Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

    Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!


    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

    www.trumman.com

    Kommentera


    • #12
      Lee tauchen knot. 5-7 varv. Den knut till grov fc som jag tycker blir allra bäst.

      Kommentera


      • #13
        Rekommendationer om man vill både klara gädda och gös? Alltså inte skrämma gösen och klara ev gädda

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Manne Maniac Visa inlägg
          Rekommendationer om man vill både klara gädda och gös? Alltså inte skrämma gösen och klara ev gädda
          Läs Old firehands inlägg lite längre upp i tråden.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Silverbågen
            ...
            Är dock inne på att i fortsättningen skippa lekande o pärla och istället fästa tafsen i huvudlinan direkt med hjälp av en Albright Knot...tycker det funkar kanon då lintvinning sällan är ett problem vid gäddfisket (undantaget möjligen om man kör med vanliga spinnare ..)
            /S
            Intressant, jag har själv gått i liknande tankar men då med FG-knuten:
            http://www.saltstrong.com/articles/b...-braided-line/

            FG-knuten förefaller nättare, d v s bygga mindre än Albright... och kan vara en vinnare... Har dock inte prövat någon av dem och om FG-knuten passar till en 0,90 FC vet jag ännu inte...

            Berätta gärna om du eller annan här på FS hinner före!
            Senast ändrad av anteman; 2015-06-09, 21:37.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Silverbågen
              Repetition är kunskapens moder....

              /S

              Hej Joakim "Silverbåge";

              .... och lättjan är uppfinningarnas moder!

              http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
              Old Firehand

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Silverbågen
                Fg funkar också bra......lite meckigare att knyta än Albright bara...

                Har testat FG när jag fick för mig att jag skulle prova att köra "slaglina"/längre tafs i nylon vid havsöringsfisket ......drabbades dock av brott då linan "skavdes upp" vid knuten då den for genom spöringarna....så jag gav upp den idén .... Brotten kan dock ha berott på linan jag använde var känslig för "skav" (TUF-line Supercast...en coatad flätlina)

                Nu kör jag dock Albright och kortare nylontafs som får stanna utanför toppöglan vid det fisket och det funkar kanon...

                /S
                Såå, du har prövat redan Nå, jag tittade på videon i "min" länk ovan och FG-knuten såg ut att vara rimligt knytbar, så jag tänker nog försöka vid tillfälle... även jag tänker låta den stanna utanför toppöglan för det mesta... och eventuellt lägger jag på nån droppe super-/UV-lim för att säkra halvslagen från skavning...

                Kommentera


                • #18
                  Använder Uni-knot för att fästa huvudlinan till 1mm FC varefter jag bränner stumpen (äkta fluorcarbon sotar mycket så här kan du kolla om du har bra grejer). Sedan använder jag ett 150lb staylock från Mustad med kullagerlekande från samma märke. Detta fästs också med Uni-knot. Dyrt, men jag kommer nog aldrig att behöva byta. Vill man så kör man trippelvägscrimp, men då fastnar det lite gräs osv.

                  PS. En flytpärla på tafsen håller tafsen undan krokarna om du har problem med det.

                  Äkta fluorcarbon sotar ganska mycket och det är det vi vill ha. Inte alla idiotiska blandningar med mono som kommit. Beställ Sunline från Amerika så får du en tafs som inte blir nött. Den bara håller helt enkelt.

                  Fick en fråga direkt, så jag sätter det här också:

                  http://www.ebay.com/itm/Sunline-Syst...item25a3483b22

                  http://www.ebay.com/itm/301195762951...%3AMEBIDX%3AIT

                  Här är förslag.
                  Senast ändrad av FilipBlomberg; 2015-06-10, 13:37.
                  https://fiskealand.com

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Carbonara Visa inlägg
                    Jag kör med 0.90 fc med dubbelcrimps. Har inte haft några missöden än så länge iaf.
                    Nu har jag prövat att knyta, med begränsad framgång... Dum fråga kanske, men vilken storlek på crimps kör du till 0,90?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    121 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X