Tackel, bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tackel, bottenmete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tackel, bottenmete

    Hej! Jag är nog nybörjare då jag som barn endast metade abborre med flöte. Men nu är jag på Gotland, fick ett par hyfsade napp på spinn. Men hur gör jag tackel för bottenmete? Det är 4-6 M djupt här i hamnen. Vad ska jag använda som bete för abborre eller flundra? Vattnet är ganska kallt, kan tänka mig att flundran dröjer.,..det kryllade av fisk ikväll, ingen mer än två som slet IG på kroken. Testade två jiggfiskar med olika avstånd parallellt på ett tackel men de var inte intresserade.

    Med vänlig hälsning,

    Stevie

  • #2
    Googla pater nostertackel och gör en sån, agna med räka lr löja så får du fisk/ mvh

    Kommentera


    • #3
      Hej och tack för svar!
      Testade med skalade räkor men inte på hugget. Kanske ska testa rejäla med skal?

      Kommentera


      • #4
        Ta absolut inte räkor med skal ! Jag gjorde det misstaget förra hösten och vintern och fick inte ett ända hugg. Du köper vanliga räkor med skal (Kokta). Sedan tar du av skalet och delar räkan på mitten.

        Hoppas du får lite hugg
        Erik Olsson
        There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

        Kommentera


        • #5
          Jag fiskar alltid räka (hel eller delad) med skalet på. Småfisk lyckas då aldrig gnaga av den.

          Får man inte fisk på räka med skal beror det på att man valt för liten krok eller att det inte finns någon större fisk där man fiskar.

          Räka funkar ju till plattfisken men abborren föredrar småfisk (som redan nämnts) eller mask.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-12, 22:43.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Räka med skal har jag oxå när jag bottenmetar efter havsöring :-) om det inte är väldigt strömmt vatten, då byter jag till en fluga :-) abborre kör jag nästan bara mask eller löja :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Kör alltid räka med skal jag med. Men en del föredrar att plocka av skalet och koka räkorna en stund för att de ska sitta ännu mer säkert på kroken. Jag har dock själv aldrig varit med om att fisken stulit räkan utan att jag har märkt hugget.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • #8
                Räka utan skal kan med fördel köras i micron på hög effekt i 30-60 sekunder för att bli riktigt seg. Då funkar det bra men lite av aromerna försvinner ju i den hanteringen.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-13, 14:50.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Det finns ju sånt där supertunnt elastiskt gummisnöre som man snurrar några varv runt betet så att det sitter bra och inte går att stjäla från kroken utan att fastna. Köpte mitt utomlands men det finns garanterat här oxå, funkar svinbra och man kan linda det hårt så att doften pressas ut ordentligt och luktar gott för fisken/ sketfiske

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                    Det finns ju sånt där supertunnt elastiskt gummisnöre som man snurrar några varv runt betet så att det sitter bra och inte går att stjäla från kroken utan att fastna. Köpte mitt utomlands men det finns garanterat här oxå, funkar svinbra och man kan linda det hårt så att doften pressas ut ordentligt och luktar gott för fisken/ sketfiske
                    Intressant. Det har jag aldrig sett i butik. Någon länk?
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X