Var går era fluorocarbontafsar av? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var går era fluorocarbontafsar av?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Trilenes fluorocarbon är inte originalet. Seaguar är uppfinnarna av fluorocarbonlinan (dock inte materialet i sig).
    Kan inte skriva de finare å renare än så, du får helt enkelt försöka läsa igen
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Kan inte skriva de finare å renare än så, du får helt enkelt försöka läsa igen
      Är nog detta som det undras om:
      Tror inte dem andra märkena som kopierat
      Menar du att originalet har kopierat kopian eller vad: så visst kan man skriva det mera tydligt
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Är nog detta som det undras om:


        Menar du att originalet har kopierat kopian eller vad: så visst kan man skriva det mera tydligt

        Jag skrev: Tror inte dem andra märkena som kopierat lyckats så bra..

        Har suttit nu i några minuter å tittat på samma mening men hittar ingenstans där jag skrivit att trilene är original å alla andra kopierat dem? Man ser vad man själv vill verkar de som.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Vad har du för lina på rullen och vilken broms klara den? Tänk på att även om flätlinan du har lovar 20 Kg så brister den ofta långt för det.

          Naturligtvis inser jag att du känner till det jag sagt men det är inte alla som tänker på helheten även om man har kännedom. Vet av egen erfarenhet att det är lätt att snöa in på knutjävlarna och så glömmer man kolla övriga delar som linan mm.

          Men vad är det du fiskar om 8 Kg inte räcker. Tror du nämnde 0,50 FC tafs så det bör ju inte va gädda, jag kör 0,92 FC eller 1-1,2 Nylon och då är det inte brottlasten som är avgörande utan att tafsen tål gäddtänder.

          2 saker du kan ändra om nu lekandet skär av linan där den går runt ringen är att ta en större lekande med lite grövre gods eller ta linan 2 varv genom ringen. Det är lätt att tänka att det är ju marginell skillnad så det har väl ingen betydelse! ! men går du från en ring som har 0,8 mm gods till en storlek större som har kanske 1 mm. Så ökar du radien på linans omlopp med 25% från r=0,4 till r=0,5. Dessa 25% kan ge avsevärd effekt på linans egenskaper där den belastas mot ringen i lekandet. Det är ofta dom små detaljerna som gör det.
          Bra input igen!
          Ska testa med ett större lekande. Tog det minsta jag hade just för jag ville ha det så litet som det gick. Men ska testa med ett som är större. Återkommer med resultat.

          Mitt huvudsakliga fiske är Gös, oftast bakom vattenkraftverk där det är mycket stenar och annat bös på botten.
          Kör med 4" jigg och runt 21-28gr huvud.

          Gädda får man en del där men det är mer sällan än gös om man så säger.
          Så någon gädda ska den ju tåla men man drar ju inte upp mer än 1-2 gäddor per gång om man så säger.

          Sen tänkte jag även använda dem i vatten efter abborre, där det självklart även finns gädda. Där får jag väl 50/50 ungefär.

          Men det är just det att jag vill kunna räta ut krokarna när jag sätter mig i sten och annat som jag vill kunna fortsätta med.
          När jag fiskar i sjöar så kommer säkert 0.5mm och 8kg fungera fint.

          Linan jag kör ligger på ca 20kg men vet inte när den brister, men när jag fastnade igår så brast tafsen före linan. Och då var jag inte i närheten (min känsla) att dra av huvudlinan.

          Rullen ligger på 4kg men man drar ju linan några varv runt en pinne eller något för att kunna dra fullt ut. Rullen i sig klarar inte det.

          Hoppas det ger dig svar på dina frågor.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #45
            Testade med 1.0mm och 1.2mm Nylon och samma knutar som tidigare i tråden.

            Alla gick av ganska enkelt* på samma sätt. *ganska enkelt är relativt.


            Körde sedan perfect loop och då höll det betydligt bättre!

            Kontentan är, jag fortsätter med perfect loop!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
            4 svar
            222 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
            0 svar
            121 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
            6 svar
            323 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
            5 svar
            233 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Villespinn91  
            Arbetar...
            X