Hur fixar man en stoppknut på FireLine som faktiskt funkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fixar man en stoppknut på FireLine som faktiskt funkar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Darts har stoppknutar som fungerar helt OK. Finns att köpa i alla välsorterade sportfiskebutiker.

    Till Abborren är nylonen är stor fördel då en stum flätlina gärna river loss kroken ur deras mjuka mundelar. Använder jag flätlina har jag alltid en tafs av FC som då, förutom att den syns mkt mindre, även får en funktion som "chockabsorber".
    sigpic

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Flodebanan
      Darts har stoppknutar som fungerar helt OK. Finns att köpa i alla välsorterade sportfiskebutiker.

      Till Abborren är nylonen är stor fördel då en stum flätlina gärna river loss kroken ur deras mjuka mundelar. Använder jag flätlina har jag alltid en tafs av FC som då, förutom att den syns mkt mindre, även får en funktion som "chockabsorber".
      Att draget skulle slita sig ur abborrens mun pga att flätlinan är stum vet jag inte om jag håller med om... Jiggar med flätlina och inte sliter sig abborren då heller. Varför jag använder nylon till mete är just för att tunna flätlinor trasslar så mycket mer vid tex mete med flöte!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Stizo
        Att draget skulle slita sig ur abborrens mun pga att flätlinan är stum vet jag inte om jag håller med om... Jiggar med flätlina och inte sliter sig abborren då heller. Varför jag använder nylon till mete är just för att tunna flätlinor trasslar så mycket mer vid tex mete med flöte!
        Beror ju givetvis också på vilken aktion ditt spö har...
        sigpic

        Kommentera


        • #14
          om det trasslar har ni tackel som är trasselbenägna.
          Jag kör endast med flätlina och det trasslar inte ett dugg för mig.
          Bästa stoppknutmaterialet för flätlinor som är hala i sig själv är power gum, finns på karpavdelningen. Kanon!
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av shapesh1fter
            Tjenare, hur fixar man en stoppknut, eller ngt som fyller en liknande funtion, på te x .12 fireline för abborremete?
            Är det så att man måste ha nylon för att kunna använda stoppknutar till glidande mete? det blir ju så himla gung-aktigt då...

            Sedan en annan fråga bara... På ett flöte, ca 5cm model penna, jag har står det 10g - är det vikten det tar innan det går under eller ngt annat? Gäller den siffran för de flesta flöten också dess kapacitet då eller?
            Funkar det inte med flötesstopper minsta modellen skulle ja prova.

            Kommentera


            • #16
              Håller med PU. Jag har aldrig problem med trassel och jag använder bara fireline.
              Däremot så gör jag stoppknutar med dacronlina som man egentligen använder till backing på flugrullar.
              http://www.fiskesnack.com/fotogaller...d=11&sort=date
              Fungerar hur bra som helst.
              !!!!!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Stizo
                Fastnar den inte i spö-öglorna???
                Nej det tycker jag inte. Det är bara kapa ändarna till den längd som passar
                bf

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av shapesh1fter
                  Tjenare, hur fixar man en stoppknut, eller ngt som fyller en liknande funtion, på te x .12 fireline för abborremete?
                  Är det så att man måste ha nylon för att kunna använda stoppknutar till glidande mete? det blir ju så himla gung-aktigt då...

                  Sedan en annan fråga bara... På ett flöte, ca 5cm model penna, jag har står det 10g - är det vikten det tar innan det går under eller ngt annat? Gäller den siffran för de flesta flöten också dess kapacitet då eller?
                  Jag fick en bit "pole-elastic" av polarn som tävlingsmetar. Det är tunn gummisnodd som han använder som stötdämpare på sitt långspö. Den kostar inte många kronor och är kalasbra att knyta stoppknutar med, dessutom finns den i klara fina färger som gör det lätt att se knuten. Det har funkat mycket bra på min fireline XDS 0,13 mm.

                  Mvh // Anders
                  gravitate et accuratissime sit virtus

                  Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

                  Kommentera


                  • #19
                    Kör som Arnenym, flugbacking(vaxad dacron) är outstanding i funktion OCH pris

                    Kommentera


                    • #20
                      Men killar, skaffa såna ''ploppar'' som man trär på linan? Som en stoppknut, fast av gummi eller nått, iaf skitbra! Har alltid dom när jag metar. Vet inte vart jag köpte dom eller va de heter, måste kolla upp det.

                      Rekomenderas!

                      - Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                      4 svar
                      221 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                      0 svar
                      119 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                      6 svar
                      323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X