Trä linan genom jiggen. Samt flourcarbon mot vanlig mono / nylon. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trä linan genom jiggen. Samt flourcarbon mot vanlig mono / nylon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trä linan genom jiggen. Samt flourcarbon mot vanlig mono / nylon.

    Jag såg någonstans nyligen hur man drog linan rakt genom jiggen så kroken kom ut längre ner och jiggen hade en lina genom sig istället för en hård jiggskalle. Detta tänkte jag såg extremt förnämligt ut. Min fråga här är någon bekant med detta och vad var det för sorts speciell krokande nål som man använder för att dra linan genom jiggen.

    Nr 2. Jag undrar när man jagar borrar, eller över lag. Vad är egentligen fördelen med flourcarbon mot vanlig mono??

  • #2
    Du behöver ingen nål till de du beskriver. E bara att trä jiggen upp över ögat på kroken o vidare upp på linan o trycka ut hullingen där du tycker det passar. Har själv gjort så vidd borrefiske,lättare att kroka om borren e försiktig av sig.

    Är det mycke gädda i vattnen så är fc att föredra då det är mer motståndskraftigt.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Finns ju betesnålar på meteavdeöningen i dom flesta sportfiskebutiker.

      Fc ska ju vara mindre synlig under vatten än vanlig mono. Och lite mer tålig mot nötning.

      Kommentera


      • #4
        FC är starkare, hårdare och stummare än nylon klart bättre val av tafs

        Kommentera


        • #5
          https://youtu.be/PSaJs1Q49Rk

          Något förtrollande med Per-Olas sätt att förklara saker o ting

          Kommentera


          • #6
            Suveräna tips. Dock håller jag inte med om att flourcarbon är stark (har dock läst att den tål nötning bättre vilket kanske är poängen här), inte när det gäller brottstyrka / tjocklek, där är den ju direkt underlägsen, vad jag har stora problem med är att knyta flourcarbon, hur gör ni folk, knyter ni direkt på linan, eller med lekande mellan?? En sak jag dock undrar är om inte många jiggar är testade och menade med skalle, dessutom för att som dom säger komma ner till botten där borrarna står. Men jag tycker krokingsförmågan verkar bli lidande av att kroken ligger så långt fram bara.. Mycket tacksam för svaren.

            Kommentera


            • #7
              Ja knyter direkt i linan med fg-knot . Fast då kör jag ca 2-3m fc tafs så man slipper knyta om hela tiden. Bara att fimpa en bit o sen knyta dit ny tafs när den blir för kort.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #8
                När jag provade nått liknandeför något år sedan så stack jag bara in fc`n i jiggen sen smälte jag lite i endan så de vart som ett stopp, va ju dock inte så långt jag skulle ha den igenom, bara någon cm.

                Kör en dubbel grinner. Enkel och håller fint. jag kör 4 varv med FC´n och 6 med flätlinan, aldrig svikit. typ=) som Jimmy säger. kör en lite längre tafs så fimpar man bara en snutt när man fått gädd-skav på den.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                4 svar
                222 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                0 svar
                120 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                6 svar
                323 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                5 svar
                233 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Villespinn91  
                Arbetar...
                X