Gäddtafs av 1,20 nylon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtafs av 1,20 nylon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inlägg
    Någon som har nå smidiga knutar till gäddtafsar av grov nylonlina?
    Provat bight knot som fiskesyndrom tipsar om på hans blogg men blir inte riktigt nöjd. Blir så billigt.
    När man tillverkar Gäddtafsar av grov nylonlina bör man kolla linans skick efter varje bordad Gädda.. En hackig eller repad nylonlina kan orsaka förlust av egna Rekordgäddan...

    Som alternativ kan du Tillverka dina egna gäddtafsar. enligt nedan....

    Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #22
      Tack alla. Jobbar vidare med knuten. Då jag vill göra dom själv, och vill göra med nylon.

      Kommentera


      • #23
        Jag fattar att du vill knyta, men jag vill bara säga att det är så otroligt mycket lättare att krimpa med hylsor. Du behöver bara en enkel tång, hylsor och en tändare för att göra tafsar med stora eller små öglor och där du inte behöver vara rädd för att du inte fått till knuten, eller fippla med varmvatten, eller...

        Kommentera


        • #24
          Denna har fungerat fint för mig i två år, och väldigt lättknuten....

          https://www.youtube.com/watch?v=VfYSkpu8AKk

          Mvh/Jonas

          Kommentera


          • #25
            Denna knuten har funkat för mig i ur & skur. Lätt att lära sig.
            Glöm inte att fukta tafsen innan ni drar åt bara.

            https://m.youtube.com/watch?v=mc3QjOpPN6o

            (Av Peter Dahlström)
            Bara ett kast till..

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
              Jag fattar att du vill knyta, men jag vill bara säga att det är så otroligt mycket lättare att krimpa med hylsor. Du behöver bara en enkel tång, hylsor och en tändare för att göra tafsar med stora eller små öglor och där du inte behöver vara rädd för att du inte fått till knuten, eller fippla med varmvatten, eller...
              Håller med, gör numera alla mina gäddtafsar av 1.05mm nylon och crimps, går snabbt och resultatet blir perfekt varje gång. Har använt dessa typer av tafs i flera år och aldrig haft någon som gått upp.

              Kommentera


              • #27
                Fått till knuten nu iaf👍

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                  Håller med, gör numera alla mina gäddtafsar av 1.05mm nylon och crimps, går snabbt och resultatet blir perfekt varje gång. Har använt dessa typer av tafs i flera år och aldrig haft någon som gått upp.
                  Kör du enkel eller dubbelcrimps? Storlek på crimps till 1.05mm?
                  Kör 0,90 flurocarbon. Lättknuten o mjuk. Men tycker ofta knutarna blir så stora o fula.
                  Med crimps blir det ju lite mer slimmat.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Kör du enkel eller dubbelcrimps? Storlek på crimps till 1.05mm?
                    Kör 0,90 flurocarbon. Lättknuten o mjuk. Men tycker ofta knutarna blir så stora o fula.
                    Med crimps blir det ju lite mer slimmat.
                    Kör en st dubbelcrimp uppe och nere samt så eldar jag på ändarna så det blir som ett extra lås mot crimpsen, ifall det allt förmodan skulle få för sig att glida, kommer faktiskt inte ihåg vilken storlek jag använde då det var ett tag sen jag gjorde nya tafsar nu och mina crimps har tagit slut, men det finns nog tabeller att hitta tror jag.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                      Kör en st dubbelcrimp uppe och nere samt så eldar jag på ändarna så det blir som ett extra lås mot crimpsen, ifall det allt förmodan skulle få för sig att glida, kommer faktiskt inte ihåg vilken storlek jag använde då det var ett tag sen jag gjorde nya tafsar nu och mina crimps har tagit slut, men det finns nog tabeller att hitta tror jag.
                      Jag gör på samma sätt. Kör dubbelcrimp på 1.3 mm till 1.2 mm fluorocarbon

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                      4 svar
                      222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                      0 svar
                      120 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                      6 svar
                      323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X