Gäddtafs av 1,20 nylon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtafs av 1,20 nylon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Cosmoz 08
    replied
    Perfect loop är den jag gillar bäst då kan leke & beteslås röra sig fritt , dock är jag sämst på knyta så det blir bra stl på öglorna så jag har köpt nylontafsar av FTS Gears på FB som gör tafsar .

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    2 varvs grinner o sen bränna änden så de blir som en liten svamp.

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inlägg
    Ja gärna, Låter ju lovande. Fick inte till de när jag provade den iaf.
    Det svåra är ju inte att få till knuten, det svåra är att få en så liten ögla som man vill ha.
    När man ökar grovleken så blir det svårare att få till en mindre ögla.

    Lämna en kommentar:


  • Exxet
    replied
    nu va ju inte frågan vilken dimension på tafsen som är bäst utan vilken knut han skulle använda till 1,2 mm.

    Till den dimensionen är perfection loop både bäst, starkast och enklast. Den är inte knölig å knyta , , , enklare knut finns inte, två öglor och dra den övre genom den undre, , , klart. Värm knuten i ett glas hett vatten så blir den mjuk å smidig att dra åt.

    Sedan det flera kommenterat nämligen dimensionen så kan det va rätt och fel. Jag rättar tafsen efter de beten jag fiskar. Till skeddrag och wobbler är INTE 1,2 så bra då man tappar lite gång på betet. Vill man däremot ha en bärig tafs som dessutom dämpar betet så är 1,2 utmärkt val. tex, vissa jerks och många jiggar får bättre stjärtpaddel om framkroppen hålls mer stabil med en tjock nylon.

    En tunn nylontafs är dessutom elak mot en rullande gädda. 1,0 och grövre i längd över 60 cm är betydligt snällare mot fisken.

    Så det är med denna fråga samma som med ALLA andra, det beror på vad man vill uppnå med sitt val och vilka prioriteringar man gör.

    Lämna en kommentar:


  • el_pierroo
    replied
    Ja gärna, Låter ju lovande. Fick inte till de när jag provade den iaf.

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inlägg
    Okej. Är den dom flesta jör med på klippen jag kolat på iaf. Men lär nog få ner lite, för jag får inte till det
    Det går bra med 1.20mm med Perfect loop men det är lite knöligt. Börjar du med att öva med 0,7mm så blir det lättare.
    Kan göra en video med perfect loop om du vill, har tänkt göra det men det har inte blivit av ännu.

    Två tänger kommer du behöva. Plus att man kan räkna med att få lite blåmärken på handen om man gör som jag gör och inte använder handskar.

    Det jag har märkt med perfect loop är att den inte nyper av sig själv när den självspänner sig runt lekandet. När knuten drar sig hårdare och hårdare runt något i metall så kommer det mjukaste att ge vika.
    Och ju mer knuten spänner sig desto hårdare kommer den dra åt sig runt nylonen. Det i sin tur innebär att den kommer gå av i "förtid".
    Har gjort väldigt ickevetenskapliga tester på detta som resulterade i blotutgjutelse.

    Testade med 0,7mm och ett helt gäng knutar där jag fäste dem i väggen och drog.
    Den enda knuten som inte gick av var perfect loop, de andra gick av på mer eller mindre samma ställe, där nylonen gör sitt första varv runt lekandet.
    Perfect loop knäckte beteslåset som sedan satte sig i min hand. Genom handsken.

    Detta gjorde jag för jag hade problem med att mina knutar gav vika vid bottennapp och lämnade en liten "krok" längst ut. Vilket jag tyckte var underligt.

    Lämna en kommentar:


  • el_pierroo
    replied
    Okej. Är den dom flesta jör med på klippen jag kolat på iaf. Men lär nog få ner lite, för jag får inte till det

    Lämna en kommentar:


  • Newhill
    replied
    Uni/Grinner knot med 2 max 3 varv. Men 1,2 mm låter som "overkill" .

    Lämna en kommentar:


  • lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av el_pierroo Visa inlägg
    Någon som har nå smidiga knutar till gäddtafsar av grov nylonlina?
    Provat bight knot som fiskesyndrom tipsar om på hans blogg men blir inte riktigt nöjd. Blir så billigt.

    Jag har aldrig haft mer än 0,6-0,7 mm nylonlina till tafs- o tackelmaterial till trolling o mete gös o gädda.

    Lämna en kommentar:


  • el_pierroo
    replied
    Okej. Tackar. Blir hem och prva perfection loop då. Tack och bock

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
4 svar
222 visningar
0 gillar
Senaste inlägg nephilim  
Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
0 svar
121 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
6 svar
323 visningar
0 gillar
Senaste inlägg nephilim  
Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
5 svar
233 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X