Multe - Tackel och tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multe - Tackel och tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multe - Tackel och tips?

    Jag spenderar sommaren i Halmstad och har sett att det går rätt stor multe i Grötviks marina. Hur ska jag nu gå till väga för att få upp dessa skygga gynnare? Tips på tackel och agn? Hittills har jag kört med ett tackel av tunt nylon och jävligt liten krok. Kruxet är ju då att det är omöjligt att kasta och placera. Gällande agn har jag hört att grönfärgat bröd ska funka, men jag pallar ju inte ställa mig och baka bröd till en fisk-usling! (Jag vet, fel inställning!) Men hur får man då brödet att sitta fast på kroken? Så fort brödet tar upp vattten släpper det ju från kroken och släpper det inte så sjunker det ju till botten. Någon som har testat vanligt flötmete med typ powerbait eller nåt? Tacksam för tips, annars kommer jag fanimej kasta mig efter med kniv nästa gång jag ser dom!

  • #2
    Multe

    Anledningen till det gröna brödet är inte att multarna hellre äter det utan för att minska risken för att måsarna tar brödet. Detta spelar dock ingen roll i en hamn eftersom måsarna är så nära och hittar brödet ändå så kör med vitt bröd. Antagligen kommer det att komma ankor etc som är vana att bli matade i hamnen. Att fiska i en hamn kräver stort psykiskt lugn pga ankor, måsar nyfikna idioter, båtar och inte minst knepiga multar. Fiska med vanlig franskbrödskorpa antingen på ytan eller nedsänkt.

    Även om multarna inte sticker därifrån när man är nära eller när människor kommer gående så störs de. Jag har ALDRIG fått en multe medan människor stått på kanten och tittat eller när jag själv varit för nära multarna. De har alltid varit en bit ifrån mig när de tagit eller så har jag suttit still på samma plats under en längre tid (typ en dag eller så...nädå, men länge).

    Vi kommer att köra på semester längs västkusten fr o m imorgon och jag har sett multe vi Tylösand bl a, men jag kommer nog att ta en titt på din hamn också, även om jag tycker det är enklare att fånga multarna längs kusten.

    /Mårten
    Klydda inte till det...

    Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

    Kommentera


    • #3
      det stämmer inte riktigt, multen är skygg om du rör dig mkt o flummar omkring, äter den från stenarna så kan du placera brödet på stenen utan att dom sticker, o jag har fått flera multehugg när jag själv står 3-4 meter från fisken jag fiskar på. sätt dig i deras stråk som kommer dom runt o tar samma stenar om o om igen. jaga inte dom med brödet överallt dock

      Kommentera


      • #4
        [QUOTE=Garchen] Tips på tackel och agn? Hittills har jag kört med ett tackel av tunt nylon och jävligt liten krok. Kruxet är ju då att det är omöjligt att kasta och placera. QUOTE]

        Hur lyckades du i somras?
        Om du inte hunnit få de tips du letade efter, så drar jag mitt lilla stå till stacken...

        Jag har inte världens största erfarenhet av multe, men när jag har fiskat med polare som har desto fler multar i albumet, så har vi fiskat antingen med controller och en tafs på ca 4m av 0.18- 0.23 fluorocarbon, med stl 4-8 krok, eller ett helt vanligt paternostertackel med samma krok och fc tafs. Betet ska vara så färsk och seg franskbrödlimpa du kan hitta. Sätt kroken genom den sega skorpan, så sitter den rätt bra. Innanmätet kan du mäska med, antingen i bitar runt ditt flytande bete, eller uppblött som du kramar bollar av och kastar vid ditt bottenmete...
        mer minor i trålarna

        Kommentera


        • #5
          Mitt tips är frilina med en liten brödbit som kläms fast på kroken som en liten flinga som nästan svävar i vattnet och givetvis en massa tålamod. Dom kan vara väldigt kinkiga. Speciellt om det är väldigt få individer och då speciellt inne i hamnar. Stressa inte med mothugget. Försök att vara kall och vänta tills du ser att fisken verkligen har hela betet i munnen. Dom är väldigt sköra i den yttre delen av munnen.

          Skitfiske!

          Kommentera


          • #6
            vet inte om jag tycker multar är sköra i munnen, dom är svinhårda snarare. ytterst på läpparna har dom "tänder" som dom skarpar stenar med och kan krossa det mesta, tycker det svåra är att kroka dom, sen när dom sitter tycker jag dom släpper sällan. det e snarare så att dom rispar av linan mot något

            Kommentera


            • #7
              Ari:
              Försökte det när jag var mindre. Multarna idiotförklarade mig direkt.

              --
              Mårtens tips är bra. Han har en del multar i ryggsäcken. Jag körde i hamn när jag tog en och trots idioter som gick förbi, kommenterade och liknande så lyckades jag kroka en. Dock krävdes det nog ännu mer tid än vad det hade krävts om jag fiskat på ett mer lugnt, fiskrikt ställe.

              Att fiska brödet med en BRA och rätt liten krok samt lång tafs fluorocarbon 0.4-0.5 cm över stenar med alger så brödet lägger sig i algerna ser riktigt fint ut och kan nog generera en del hugg som du får se själv om du sitter mkt still och har lite pannben (så du inte blir arg på folk som går förbi samt har tålamod)

              Multen är antagligen den absolut mest svårflörtade fisken i Sverige. När den väl sitter så är det värt varenda minut. Det lovar jag Trillade i flera ggr p.ga. fiskefrossa när den satt efter en ganska stor satsning...
              /Lazinko

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
              4 svar
              210 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
              0 svar
              115 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
              6 svar
              313 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Arbetar...
              X