Tips på bra upphängarknutar(upphängaröglan undantagen) till havsfiske önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra upphängarknutar(upphängaröglan undantagen) till havsfiske önskas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på bra upphängarknutar(upphängaröglan undantagen) till havsfiske önskas

    Att göra upphängaröglor har jag inga som helst problem med. He jär ju busenkelt.

    Ibland vill man dock som upphängare ha något som det helt enkelt inte går att trä igenom dubbelvikt 1,0-1,15mm nylon. Då vill man helt enkelt medelst knut ansluta ett utskott på tacklets huvudlina. Väldans många köpeshäcklor har ju sådan konstruktion men jag har aldrig blivit på det klara med hur man ska göra en sån knut. Mitt googlande har inte heller hjälpt mig på traven.

    Trots att det är en synd att be om hjälpen(källa: https://www.youtube.com/watch?v=AJXZpAB_kCg ) ber jag härmed formellt om hjälpen.

    Tack på phörhand.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Att göra upphängaröglor har jag inga som helst problem med. He jär ju busenkelt.

    Ibland vill man dock som upphängare ha något som det helt enkelt inte går att trä igenom dubbelvikt 1,0-1,15mm nylon. Då vill man helt enkelt medelst knut ansluta ett utskott på tacklets huvudlina. Väldans många köpeshäcklor har ju sådan konstruktion men jag har aldrig blivit på det klara med hur man ska göra en sån knut. Mitt googlande har inte heller hjälpt mig på traven.

    Trots att det är en synd att be om hjälpen(källa: https://www.youtube.com/watch?v=AJXZpAB_kCg ) ber jag härmed formellt om hjälpen.

    Tack på phörhand.
    Några bra populära fiskeknutar hittar du här...https://fiskejakt.org/fiskeknutar.html ...

    Om du inte vill använda en klassisk upphängarögla kan du knyta en flervarvig grinnerknut en bit framför draget och låta ena änden på grinnerknuten (den som pekar mot spöt) bli extra lång och sedan knyta upphängaren i den....


    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-02-21, 08:28.

    Kommentera


    • #3
      Grinner brukar jag köra med. Till det mesta faktiskt...
      Huvudlinan är den vita.

      Kommentera


      • #4
        Om du vill ha samma grovlek på linan till upphängare som huvudlinan på tscklet funkar det ju utmärkt o göra en stor vanlig upphängarögla o bara kapa bort halva så har du ju en enkel lina att knyta i. Grinner som tipsats om är ju grym om du vill ha olika grovlek.
        Tänk bara på att upphängardelen ska peka mot spöt som Old Firehand skiver. Så får du en upphängare som hänger ut snyggt från huvudlinan o inte trasslar så lätt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Om du vill ha samma grovlek på linan till upphängare som huvudlinan på tscklet funkar det ju utmärkt o göra en stor vanlig upphängarögla o bara kapa bort halva så har du ju en enkel lina att knyta i. Grinner som tipsats om är ju grym om du vill ha olika grovlek.
          Tänk bara på att upphängardelen ska peka mot spöt som Old Firehand skiver. Så får du en upphängare som hänger ut snyggt från huvudlinan o inte trasslar så lätt.
          Har testat tidigare att göra en upphängarögla, som jag sedan klipper av för att få en enkel lina. När jag under kontrollerade former testade vad knutarna pallade blev jag besviken. Minns dock inte vilken lina jag använda då.

          Döm om min förvåning att jag blev glatt överraskad när jag nyss testade igen efter ditt tips. DAM Damyl Tectan Soft Leader 1,15mm. Anslöt redigare 20mm fjäderringar i de tre olika ändarna och gjorde dragtest(både på upphängaren och huvudlinan) i Lab Casa Usling, med en fjäderring trädd över ett fast objekt och andra änden drar jag i så fingret blir ömt. Grejerna höll bara fint. Och jag tänker att det som ska krävas för att det ska kunna gå av är antingen två eller fler monsterfiskar som drar åt olika håll, ett riktigt elakt bottennapp eller ett så pass allvarligt fel på rullens broms att rullen måste repareras. Kommer dock inte att köra med nån dyrjigg på huvudlinan med dessa riggar. Better safe than sorry.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Låter ju kanon!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
            4 svar
            221 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
            0 svar
            119 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
            6 svar
            322 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
            5 svar
            231 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Villespinn91  
            Arbetar...
            X