Flötesstopp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötesstopp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flötesstopp

    Jag använder flötesstopp eller neonfärgad/svart gummipärla som knutskydd när jag kör microbombarda och är nu på jakt efter ett transparent alternativ. Det måste inte vara flötesstopp men jag är inte ute efter ett hårt riggstopp som till carolinafisket utan jag vill ha en mjukare pärla i så fall. Känns fel att köra glasbombarda och flourcarbonleke tillsammans med ett färgat knytskydd. Någon som har något tips till detta?
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

  • #2
    Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
    Jag använder flötesstopp eller neonfärgad/svart gummipärla som knutskydd när jag kör microbombarda och är nu på jakt efter ett transparent alternativ. Det måste inte vara flötesstopp men jag är inte ute efter ett hårt riggstopp som till carolinafisket utan jag vill ha en mjukare pärla i så fall. Känns fel att köra glasbombarda och flourcarbonleke tillsammans med ett färgat knytskydd. Någon som har något tips till detta?
    Sir Fish-a-lot är nog en av dem här på Fiskesnack som bäst kan hjälpa dig...

    Old Firehand

    Kommentera


    • #3
      Tack Leif, jag hoppas att han tittar in här.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

      Kommentera


      • #4
        Jodå, jag kikade in.

        Dessvärrre brukar flötesstopp vara svarta, bruna m.m.och jag har själv i butik aldrig sett genomskinliga. Gummipärlor brukar också vara färgade.

        Det enda transparenta alternativ jag själv har är s.k. Power Gum (eller Feeder Gum). Finns transparent sådan från Drennan.
        Men då knyter man själv en stoppknut av den.

        Googlar du ””float stops transparent”” så hittar du alternativ som kan funka.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2019-03-04, 17:35.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaret. Jag kikade på youtube eftersom jag inte hade en aning om vad det var men frågan är om det bygger tillräcklig volym för att hålla bombardan borta från knuten? Är det inte märkligt att det inte finns transparenta alternativ? Svart finns hur mycket som helst och likaså lyspärlor i gult, rött eller grönt. Funderar på om man inte bara skulle kunna knyta en knut av flourcarbon runt flätlinan, klippa ändarna och sätta en droppe superlim?
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

          Kommentera


          • #6
            Power Gum bygger rätt bra för den är tjock. Du får ju en stötdämpande effekt också. På Panduro finns gummisnöre till pärlhalsband - funkar lika bra till ditt ändamål.

            Du kan ju testa med att, som du skrev, göra en stoppknut av tjockare FC. Trimma ordentligt men glöm superlimmet för det kommer göra fluorocarbonet vitt.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2019-03-04, 18:45.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              En tunn transparent gummislang som du klipper små bitar av borde funka?

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
              4 svar
              211 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
              0 svar
              115 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
              6 svar
              313 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Arbetar...
              X