tafstillverkning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tafstillverkning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Till spinnfiske efter gädda (gummi tailar wobbler)
    FC är det bästa materialet men det gäller att välja en med rätt egenskaper , FC har en högre densitet än mono & går att göra stryktåligare men det betyder inte att all FC är bra som tafsmaterial .
    Det är STOR skillnad mellan tillverkare av FC , ska du göra till gädda satsa på bra kvalite typ Hiseas eller Seaguar dessa är hårdare & tål stryk mkt bra & favorit märkena bla muskie fiskare.
    Har kört med Hiseas i 2 säsonger till både gädda & muskie jag kanske byter 1-2 ggr/säsong .
    Mono funkar också mkt bra men det är inte lika stryktåligt & skadas lättare av gäddtänder så det gäller att hålla koll efter skador .
    Med mono då har jag säkert fått byta 10ggr/säsong

    Till jerk fiske & gädda föredrar jag en styvare taft & använder enkeltrådig titan 75lb

    Till abborre Berkley FC 0,35 & märker jag att gäddorna är på hugget då byter jag till Sninwal wolfram tafs

    Kommentera


    • #12
      Jag tänker köpa wire belagd typ 0,70 , men vilka krokar, vill kunna ta abborre och gädda på 10-12cm mört.
      funka 3/0 till abborre?
      gamakatzu krokar, bit beteslås och lekande?

      Kommentera


      • #13
        Vid gäddmete/flötestrolling kör jag drennan wire trace.

        Till spinnfiske annan wire (oftast från darts) både till gädda och borre men inte samma dimension.

        Kommentera


        • #14
          Om du ska meta abborre (typ gösmete) så fodras det lite klenare saker o mindre päronflöte el. vad du har tänkt använda.

          Betesfisk typ mört 5-7 cm stora. Krokstorlek är jag inte säker på. Har du tillgång till någon sjö med storvuxen abborre eftersom du har tänkt meta, om jag har begripit dig rätt?
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Vid gäddmete/flötestrolling kör jag drennan wire trace.

            Till spinnfiske annan wire (oftast från darts) både till gädda och borre men inte samma dimension.
            vilken är den klenaste man kan ha till abborre,, risken är eller chansen finns på en +10kg gädda

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
              Om du ska meta abborre (typ gösmete) så fodras det lite klenare saker o mindre päronflöte el. vad du har tänkt använda.

              Betesfisk typ mört 5-7 cm stora. Krokstorlek är jag inte säker på. Har du tillgång till någon sjö med storvuxen abborre eftersom du har tänkt meta, om jag har begripit dig rätt?
              yepp, jag har en sjö med massor av 1kg abborrar, pb ligger på 1,7,, sen har ag en annan sjö med normal abborre men lyckades ta en på 2,2kg MEN vågen strulade så jag vill ej påstå att den var PB, men runt 2kg var den,, i båda sjöarna finns alltså abborre på 2kg men även +10kg gädda
              i min tredje sjö är abborren inte så stor men riktigt många har tagit gädda på 15kg,, rykten säger +20kg.

              gössjöarna så vet jag inte hur tillgång på annan fisk är men gädda finns väl överallt.

              Kommentera


              • #17
                är det skillnad för gösen med en 070 flourcarbon jämfört med 0,48 vire?

                skrämmer vire mer?

                det finns röd vire?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                  är det skillnad för gösen med en 070 flourcarbon jämfört med 0,48 vire?

                  skrämmer vire mer?

                  det finns röd vire?
                  Hej Abe;

                  Om du fiskar Abborre och Gös och det saknas Gädda i ditt vatten behöver du ingen tafs....

                  Finns det Gädda i vattnet bör du använda ståltafs mellan bete och lina. En stor Gädda som den här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm .. biter lätt av en fluorocarbontafs...

                  Old Firehand
                  Leif Engström.

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-03, 10:42.

                  Kommentera


                  • #19
                    Yepp
                    räcker 0,48 mm o 11 kg
                    eller
                    o,60 o 16 kg
                    eller
                    0,70 o 23 kg
                    tar gärna 0.70. Om det funkar för gös abborre?

                    Kommentera


                    • #20
                      Eller 0,48 om det funkar för + 10kg gädda

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                      4 svar
                      221 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                      0 svar
                      120 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                      6 svar
                      323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X