tafsmaterial, funkar denna, hittar dåligt med info? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tafsmaterial, funkar denna, hittar dåligt med info?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tafsmaterial, funkar denna, hittar dåligt med info?

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...yABEgIQ7vD_BwE

    tanken är att byta ut vanliga 49trådiga för gäddfisket, denna är väl mindre synlig?

  • #2
    Med tanke på att den verkar vara gjord för stingertillverkningn för gösfiske skulle jag nog inte göra gäddtafsar av den. Den lär inte vara lite slittålig som en stålwire eller nylontafs. Vill du har osynlighet hade jag kollat på grov nylon eller, om du är lagd åt det hållet, flourocarbon.

    Kommentera


    • #3
      Skulle inte använda flätlina som tafs.

      FC är det som syns minst, FC absorberar ljus medans Mono reflekterar ska man vara riktigt nördig så är rosa fc den som syns minst men den är dyr.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Skulle inte använda flätlina som tafs.

        FC är det som syns minst, FC absorberar ljus medans Mono reflekterar ska man vara riktigt nördig så är rosa fc den som syns minst men den är dyr.
        så osynighetsalternativet till 49 trådig wire lb40 är då fc,, räcker det med 0,80mm FC
        jag har 0,35 o 0,45 som jag använt i sommar på abborre, men en gädda var elak mot denna tunna så 0,45 räcker inte på gädda,

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

          så osynighetsalternativet till 49 trådig wire lb40 är då fc,, räcker det med 0,80mm FC
          jag har 0,35 o 0,45 som jag använt i sommar på abborre, men en gädda var elak mot denna tunna så 0,45 räcker inte på gädda,
          Till gädda kör jag med 1,2mm men även kört med 0,8 & 1mm utan problem men vet flera som har fått tafsarna avbitna när dom har kört med 0,8 & 1mm.

          När jag har kört med tunnare än 1,2mm då slits dom fortare, om det kan ha varit orsaken för dom som har blivit av med tafsar låter jag vara osagt.
          Så fort jag känner att en tafs fc eller mono börjar bli sliten byter jag

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

            Till gädda kör jag med 1,2mm men även kört med 0,8 & 1mm utan problem men vet flera som har fått tafsarna avbitna när dom har kört med 0,8 & 1mm.

            När jag har kört med tunnare än 1,2mm då slits dom fortare, om det kan ha varit orsaken för dom som har blivit av med tafsar låter jag vara osagt.
            Så fort jag känner att en tafs fc eller mono börjar bli sliten byter jag
            hmm, jag tar ju hellre 0.80 och byter efter varje gädda eller vid minsta skada än kör 1,2mm,, den känns så grov.
            eller har jag fel?
            jag har ju testat 20lb wire med men uppfattade det som iallafall abborren såg den eller så var dom ej på hugget de dagarna.
            MIN uppfattning är att gäddan ej är så känslig mot wire.

            Jag kommer att köra wire 40lb men bra att kunna ha nått spö med FC lina om dom ej hugger på wire.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              hmm, jag tar ju hellre 0.80 och byter efter varje gädda eller vid minsta skada än kör 1,2mm,, den känns så grov.
              eller har jag fel?
              jag har ju testat 20lb wire med men uppfattade det som iallafall abborren såg den eller så var dom ej på hugget de dagarna.
              MIN uppfattning är att gäddan ej är så känslig mot wire.

              Jag kommer att köra wire 40lb men bra att kunna ha nått spö med FC lina om dom ej hugger på wire.
              Kör på det som känns bäst, så länge du har koll på skador kommer du säkert inte ha några problem.

              Har haft samma tafs i 2 säsonger och jag upplever inte att det hämmar betet på något sätt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                Kör på det som känns bäst, så länge du har koll på skador kommer du säkert inte ha några problem.

                Har haft samma tafs i 2 säsonger och jag upplever inte att det hämmar betet på något sätt.
                jag hade savage gears 0,74 FC lina,, vet ej om jag vågar testa den på rent gäddmete,, men köper jag så tar jag 1mm så har jag o välja på beroende på risken för gäfdda(metar ju abborre mest)

                ska nog ut på gäddfiske i morgon men har ingen mört så det får bli dänga gummi,,, tyvärr har jag bara wire 20lb tafsar hemma, hoppas de håller.

                Kommentera


                • #9
                  funkar denna "knut" till FC eller bara till wire?
                  https://www.google.com/search?client...ar+utan+crimps

                  Kommentera


                  • #10
                    Lee Tauchen´s knot om man vill ha FC som tafs.

                    http://fliphtml5.com/uncx/jrxa/basic

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    221 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    119 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X