Flötes mete med betesfisk. Vad är nytt senaste 10 åren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötes mete med betesfisk. Vad är nytt senaste 10 åren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flötes mete med betesfisk. Vad är nytt senaste 10 åren?

    Riggen bör ju vara samma antar jag som förr när man körde med levande?

    Handen på hjärtat så tycker jag att ett guppande flöte är väldigt spännande. Är ju också det effektivaste är jag rädd.

    Förr så fiskade jag mycket så. Fuskar ibland nu när jag tar med maskburken till min lilla roddbåt i skogssjön. Men det är det simpla enkla med toppknutet metspö.

    Bifogar en bild. Så hade jag och kompisen förr vid abborrgrynnorna. En liten gummiboll på linan ovanför flötet som bestämde djupet. Minns att det kunde krångla då den tog i en spöring.

    Min fråga är väl främst om det kommit nåt nytt? Nåt som funkar bättre än det jag har på bild. Även om bilden är väldigt grumlig. Skyller på mobilen och att allt kaffe är inte i systemet än.
    Men, liten trekrok, tafsmatrial, lekande, gummiboll, sänke, gummiboll, flöte, flötestopp.

  • #2
    Har inte hänt något nytt inom det fisket på många år. Om det inte trasigt, varför laga det

    Ett alternativ att testa kan vara float paternoster tackle, bra när fisken står bottenära eller om du vill fiska på en liten koncentrerad yta.

    Kommentera


    • #3
      Som Niklar skriver så har det inte hänt något på 40-45 år när vi började meta gädda o gös med levande mört o löja i sjöarna runt Jönköpings län.
      45 mm päronflöte med 15 g glidsänke. Flötet är lite ombyggt och fungerar utmärkt till gös o gädda. Det finns ju mindre päronflöten som säkert skulle passa bra till abborremete med levande betesfisk.
      Click image for larger version  Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg Views:	0 Size:	27,3 KB ID:	2551627
      Tacklet till gädd- o gösmete skiljer sig åt i tafsmaterailet bara för jag och med flera anser att gösen är lite känsligare när den stöter på wire som man anv. till gäddmete helst. Till gösmete hade jag 0,60-0,70 mm nylonlina o en 3-krok stl. 4.
      Click image for larger version  Name:	Ritning.jpg Views:	0 Size:	27,4 KB ID:	2551628
      Det är bara att byta nylonlina mellan varven till tafsen för även gösen sliter på nylonlina.
      Det hände titt som tätt att man fick gäddor vid gösmetet.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        Riggen bör ju vara samma antar jag som förr när man körde med levande?

        Handen på hjärtat så tycker jag att ett guppande flöte är väldigt spännande. Är ju också det effektivaste är jag rädd.

        Förr så fiskade jag mycket så. Fuskar ibland nu när jag tar med maskburken till min lilla roddbåt i skogssjön. Men det är det simpla enkla med toppknutet metspö.

        Bifogar en bild. Så hade jag och kompisen förr vid abborrgrynnorna. En liten gummiboll på linan ovanför flötet som bestämde djupet. Minns att det kunde krångla då den tog i en spöring.

        Min fråga är väl främst om det kommit nåt nytt? Nåt som funkar bättre än det jag har på bild. Även om bilden är väldigt grumlig. Skyller på mobilen och att allt kaffe är inte i systemet än.
        Men, liten trekrok, tafsmatrial, lekande, gummiboll, sänke, gummiboll, flöte, flötestopp.
        Knyt ett flötesstopp av en garnbit så fastnar det inte lika lätt i ringarna, annars, kör som du alltid gjort

        https://www.fiskesnack.com/filedata/...3&d=1401667876
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

          Knyt ett flötesstopp av en garnbit så fastnar det inte lika lätt i ringarna, annars, kör som du alltid gjort

          https://www.fiskesnack.com/filedata/...3&d=1401667876
          Garntussen blir väl permanent?

          Jag brukar köra samma taktik som på vintern. Börjar en meter under ytan och går ner ungefär 2 meter i taget tills dom orkar stiga.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

            Garntussen blir väl permanent?

            Jag brukar köra samma taktik som på vintern. Börjar en meter under ytan och går ner ungefär 2 meter i taget tills dom orkar stiga.
            Nej den glider på linan.
            Ha långa ändar kvar På knuten så rasslar den enkelt genom spöringarna.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Jag har slutat med dubbla trekrokar även för gädda. Blir mest stökigt att kroka loss och större risk att man krokar sig själv om man tar gälgreppet.
              Har också börjat med cirkelkrok, tycker den krokar bra, oftast i läppen och man slipper problemet ovan. Dessutom är det inte ovanligt att någon skaplig abborre provar lyckan på mörten och då funkar också cirkelkroken bra.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av widetrak Visa inlägg
                Jag har slutat med dubbla trekrokar även för gädda. Blir mest stökigt att kroka loss och större risk att man krokar sig själv om man tar gälgreppet.
                Har också börjat med cirkelkrok, tycker den krokar bra, oftast i läppen och man slipper problemet ovan. Dessutom är det inte ovanligt att någon skaplig abborre provar lyckan på mörten och då funkar också cirkelkroken bra.
                Problemet ovan?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                  Problemet ovan?
                  Va? Nä bara lite input. Du frågade om något som funkar bättre än det du har på bild och jag tycker cirkelkrok funkar bättre än trekrok.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                  4 svar
                  210 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                  0 svar
                  115 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                  6 svar
                  312 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Arbetar...
                  X