Vad behöver man för att göra egna tafsar och stingers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad behöver man för att göra egna tafsar och stingers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad behöver man för att göra egna tafsar och stingers

    Hej har tänkt börja göra egna tafsar och stingers så undrar vad man behöver. Vill inte ha flourocarbon då jag vill att det ska hålla.
    skulle uppskatta en länk med det ni använder i en kundkorg.
    Kan även tänka köpa tafsmatrial av er kan hämmta i södermaland.

  • #2
    Ursprungligen postat av MjFishing Visa inlägg
    Hej har tänkt börja göra egna tafsar och stingers så undrar vad man behöver. Vill inte ha flourocarbon då jag vill att det ska hålla.
    skulle uppskatta en länk med det ni använder i en kundkorg.
    Kan även tänka köpa tafsmatrial av er kan hämmta i södermaland.
    Hej,

    Du kan köpa wire på 10 m förpackningar. Den finns i regel i olika brottsstyrkor. Samtidigt så köper du wirelås och en tång för ändamålet.
    https://www.el-ge.se/darts-carbon-coated-wire9896
    https://www.el-ge.se/cox-rawle-wirel%C3%A5s-20-30-pack
    Det finns säkert billigare tänger för wirelås än den här.
    https://www.el-ge.se/wirelas-tang-heavy

    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

      Hej,

      Du kan köpa wire på 10 m förpackningar. Den finns i regel i olika brottsstyrkor. Samtidigt så köper du wirelås och en tång för ändamålet.
      https://www.el-ge.se/darts-carbon-coated-wire9896
      https://www.el-ge.se/cox-rawle-wirel%C3%A5s-20-30-pack
      Det finns säkert billigare tänger för wirelås än den här.
      https://www.el-ge.se/wirelas-tang-heavy
      Tack för snabbt svar som tur har jag en sån tång. Tänkte även kolla vilka storlekar man ska ha på sakerna
      Senast ändrad av MjFishing; 2020-09-16, 20:40.

      Kommentera


      • #4
        Stinger
        Bft flexhead skruvskalle, tex 10gr -> strl7 fjäderring -> 2lekande strl6 -> strl7 fjäderring -> 2/0 krok -> 4lekande strl6 -> strl7 fjäderring -> 2/0 krok.

        Typ så, fin för gummibeten.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
          Stinger
          Bft flexhead skruvskalle, tex 10gr -> strl7 fjäderring -> 2lekande strl6 -> strl7 fjäderring -> 2/0 krok -> 4lekande strl6 -> strl7 fjäderring -> 2/0 krok.

          Typ så, fin för gummibeten.
          Har tänkt göra en sån variant som du beskriver men har inte vetat storlekarna så detta var till bra hjälp.

          Kommentera


          • #6
            Härligt. De blir väldigt bra. Tänk på att du enkelt kan knipsa av en länk i tex 4lekandet om det blir för långt. Men börja med ovanstående och komplettera sedan med kanske 1/0or eller 3/0or beroende på just dina betens storlek.

            Till ett nättare bete, tex pig shad junior funkar en krok bra. Då blir stingern superenkel.
            Flexhead-ring-3lekande-ring-2/0a klart!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av MjFishing Visa inlägg

              Tack för snabbt svar som tur har jag en sån tång. Tänkte även kolla vilka storlekar man ska ha på sakerna
              Varsågod!
              Stingers har jag aldrig fiskat med så den frågan undviker jag att besvara.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av MjFishing Visa inlägg
                Hej har tänkt börja göra egna tafsar och stingers så undrar vad man behöver. Vill inte ha flourocarbon då jag vill att det ska hålla.
                skulle uppskatta en länk med det ni använder i en kundkorg.
                Kan även tänka köpa tafsmatrial av er kan hämmta i södermaland.
                -------------------------------------------------

                Hej Mj Fishing;

                Tillverkar du dina egna gäddtafsar så kan du inte skylla på någon annan när tafsen går av...
                Nedan i tips 24 får du några råd på vägen....

                http://www.trumman.com/fisketips/fisketips_06.htm

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Har tillverkat egna tafsar under några år. Kör med darts carbon coated wire 40lb (18kg). Darts strong snap hake strl 3 sen lekande darts rolling strl 6 eller vad du finner lämpligt. Crimpar detta med darts wirelås 1,4mm. Inte ett enda tafs brott på dessa år, funkar kanon. Tafsen är följsam och smidig, pallar ett gäng gäddor innan den blir krokig. Har nu införskaffat ett paket med Berkley steelon wire, är iprincip samma sak men ville testa bara för sakens skull. Stingers till ull gummibeten gör jag av darts lekande, hållbara och flexibla. Du kan även göra stingers av darts wire

                  Kommentera


                  • #10
                    Allt material har för och nackdelar.
                    FC använder jag huvudsakligen som tafs, fiskat gädda muskie och hälleflundra och det har aldrig varit några problem, då har jag använt mig av hiseas fc som är otroligt slitstark och den kostar därefter. Den utklassar allt jag har provat i hållbarhet.
                    Mono/nylon funkar också mkt bra men det är betydligt mjukare och inte lika tålig mot tänder, men så länge man håller koll på skador och byter i tid är det inga problem
                    ​​​​​​.
                    stålvire funkar alltid, men kinkar sig lätt och man får byta oftare.
                    Titan är fantastisk bra då det nästan aldrig kinkar sig, men det är lömskt och man ser inte om det är slitet och utan förvarning kan gå av.

                    Till stingers använder jag oftast av leken, trippel och 4leken från darts. Dom har vistats sig att hålla bäst men vill man köra långsamt och shallow då använder jag stålvire för att få ned vikten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X