Tokyo rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tokyo rigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tokyo rigg

    Satt och kollade in jiggfiske på y-tuben och såg då dessa tokyo riggarna, så nu skulle jag vilja pilla ihop några tokyo riggar till jiggfisket nu till vår, men var någonstans kan jag hitta dom där stålpinnarna eller vad dom heter där man har vikten på?
    Undrar också vilka krokar som funkar bäst till dessa riggar?

  • #2
    Ett av flera exempel om du vill pröva själv https://youtube.com/shorts/GeaY9wHB5jM?feature=share

    Kommentera


    • #3
      Jag föreslår att du monterar ihop en jika rig istället. Du kan se det lite som en förbättrad version av en Tokyo-rig (trots att Jika.riggen kom före). Tokyoriggen välter mycket oftare än jika-riggen på botten, samt blir stelare. Jag använder enbart tokyo-rig när jag fiskar i näckrosor, för att komma upp några extra centimetrar från rötterna.

      Jika riggen ser ut så här:
      Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	1,87 MB
ID:	2615984Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	660,1 KB
ID:	2615985Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	545,8 KB
ID:	2615986
      Creatureaits och maskar får ett ännu rörligare mönster på det här sättet än en Tokyo-rigg. Du känner dessutom mycket mer tack vare att sänket är så kompakt, och prylarna drar med sig markant mycket mindre gräs än en tokyo-rig eller cheburashka, tack vare det smala sänket.

      Sänkena finns att köpa i butiker av tillverkare som Savage Gear och Ryugi. Jag föreslår en tunn krok (Owner J-Light eller Ryugi Infini Hobbit t.ex), då tunna krokar penetrerar bättre än en grov och du krokar därmed mycket fler fiskar. Sedan behöver du egentligen bara experimentra med passande creature baits, kräftor och maskar.

      Så här ser en jika rig ut under vattnet: https://www.instagram.com/p/CBa97u_D..._web_copy_link

      Kommentera


      • #4
        Håller med Benjamin här att Jika är smidigare. Har fiskat något liknande ett antal år (knåpade ihop innan jag visste att det fanns ett häftigt namn) med hyfsad framgång.

        Båda riggarna går att bonnameka ihop med hjälp av ståltråd/pianotråd, lite krok, vikter och fjäderringar. Kanske inte ser så snyggt ut alltid men fisken kollar nog inte på youtube.

        Kommentera


        • #5
          Benjamin, var har du skaffat dom där lekande som ena änden är öppen på? hittar inte dom när jag letar på nätet.
          Och vilken storlek rekommenderas på kroken?
          ja Jika riggen ser intressantare ut =)

          Kommentera


          • #6
            Vill minnas att dessa kallas ”punch-shot” inom bassfisket, jag tycker dom är rätt trista att fiska med men tar till metoden när jag tvingas fiska mitt i spenaten. Free-rig är ju en annan tungt hajpad variant.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Bassmania Visa inlägg
              Benjamin, var har du skaffat dom där lekande som ena änden är öppen på? hittar inte dom när jag letar på nätet.
              Och vilken storlek rekommenderas på kroken?
              ja Jika riggen ser intressantare ut =)
              Bl a Söders har, sök på "open swivel".

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Bassmania Visa inlägg
                Benjamin, var har du skaffat dom där lekande som ena änden är öppen på? hittar inte dom när jag letar på nätet.
                Och vilken storlek rekommenderas på kroken?
                ja Jika riggen ser intressantare ut =)
                De kallas Decoy Open Swivel. Mina är beställda från Japan, men jag vet att Stockholmsfiske hade dem.

                Kommentera


                • #9
                  Ytterligare en mera flexibel variant är att modda en freerig- med flötestopp ovanför sänket. Freerig sänken är vanliga stavsänken.
                  Drar du stoppen hela vägen ner till kroken så är det låst som en Jika.
                  Eller varför krångla till det så mycket? Du kan hänga sänket i en snap tillsammas med kroken

                  Kommentera


                  • #10
                    Använder https://fish-candy.de/wp-content/upl...08/N838_D2.jpg som jag snapar fast i fastach clipset.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    221 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    119 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    232 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X