Flourcarbon tafs - vad behöver jag för att kunna sätta ihop egna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flourcarbon tafs - vad behöver jag för att kunna sätta ihop egna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• brollann
    replied
    Jag gör mest egna nu senaste året kör jag bara monofilment inte FC som jag tycker nöts lite för enkelt och man är ju lite nojig när man kastar beten på 250g+ då man inte vill tappa en fisk eller ett bete. Här är ett kit som är bra Gör dina egna Svartzonker favorittafsar – Betesbyggarkiosken​ för dem som vill testa. Kräver en lite större tång till crimpsen.

Lämna en kommentar:

• Heqno
    replied
    Jag knyter mina gädd och abborre tafsar, kör 0.90mm fluorcarbon, har aldrig haft ett enda brott på tusetals gäddor. Haft en tafs som " gick sönder" men det var beteslåset som.gick av efter en säsong av att öppna och stänga, säkert 400 gäddor på den tafsen.

Lämna en kommentar:

• dbfishing
    replied
    Ursprungligen postat av -martin- Visa inlägg
    Jag har kört styv FC 0,40mm och lekande och beteslås i stl 8 knutna med 4 varv grinner knut, har funkat bra till gädda < 4kg iaf
    Vid tjockare FC så använd vajerlås som .art skriver istället för att knyta.
    Tack för din input

Lämna en kommentar:

• dbfishing
    replied
    Stort tack för den välformulerad beskrivningen

Lämna en kommentar:

• -martin-
    replied
    Jag har kört styv FC 0,40mm och lekande och beteslås i stl 8 knutna med 4 varv grinner knut, har funkat bra till gädda < 4kg iaf
    Vid tjockare FC så använd vajerlås som .art skriver istället för att knyta.

Lämna en kommentar:

• .art
    replied
    Du behöver flourcarbonlina.
    Dom som säljs som huvudlinor på större spolar 100+ meter är lite mjukare.
    Dom som säljs som tafsmaterial på små spolar är oftast lite styvare.
    Båda fungerar bra.

Beteslås väljer du själv om du vill använda, om du inte vill ha det så kan du bara göra en loopknut som går att öppna enkelt för att byta drag eller tackel.
    Lekande väljer du själv om det behövs eller ej. Ska du fiska med drag som snurrar så bör du ha ett lekande.

Vill du göra stora tafsar med grov lina för gädda, typ 1mm+ så kan du köpa såna där metallbitar du kör linan igenom och klämmer ihop med tång.
    Men det behövs inte på tunnare tafsar då räcker det med att knyta.

Vill du knyta FC till flätlina så är FG knuten bra och den går ganska bra genom spöringar också, se till att du gör den helt korrekt bara. Antar att du kollar på youtube och det finns många videos på youtube som visar fel så kolla flera olika för om man gör fel så går knuten upp av sig själv.

FC till FC eller nylon så funkar ett par vanliga loopknutar bra som du trär igenom varandra, då kan du enkelt byta tafs också efter olika behov.
    Senast ändrad av .art; 2024-08-28, 01:53.

Lämna en kommentar:

• Flourcarbon tafs - vad behöver jag för att kunna sätta ihop egna?

Hej

En fråga från en glad amatör som vill komma ner i kostnad när det gäller tafsar.

Vad behöver jag för tillbehör när jag ska göra mina "egna" tafsar?

Flourcarbon, beteslås, lekande och wirelås? Storlek på dessa? Vad matchar i storlek? Verktyg? Övriga tips?

Stort tack på förhand

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dbfishing, 2024-08-27, 21:52
6 svar
593 visningar
0 gillar
Senaste inlägg brollann  
Startad av albinnnn, 2025-08-11, 10:13