Hur många kör med up-trace? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många kör med up-trace?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur många kör med up-trace?

    Tänkte höra hur många som kör med up-trace till "vanligt gäddmete" med flöte? - dvs. man kör inte överdjup utan betesfisken får simma fritt.

    Jag är helt på det klara med att vissa riggar kräver up-trace (pater noster, sunken float etc.)
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Tänkte höra hur många som kör med up-trace till "vanligt gäddmete" med flöte? - dvs. man kör inte överdjup utan betesfisken får simma fritt.

    Jag är helt på det klara med att vissa riggar kräver up-trace (pater noster, sunken float etc.)
    Jag har slarvat med det tidigare men inför den här säsongen så kör jag det till 100%. Än har jag inte tappat någon men det tänker jag inte göra i fortsättningen heller .

    Kommentera


    • #3
      Kör alltid med uptrace på ca 65 cm numer, efter att förra säsongen tappat ett par tackel då betesfisken gått mot ytan.
      www.hellfish.se

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
        Kör alltid med uptrace på ca 65 cm numer, efter att förra säsongen tappat ett par tackel då betesfisken gått mot ytan.
        Följdfråga: vad består er uptrace av?

        (Typa av vajer och andr komponenter)

        En styvare/billigare vajer borde väl göra jobbet tycker man (förutsett att den är tunn och inte skrämmer skygg fisk).
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Jag gör min uptrace av samma material som kroktafsen, dvs Fox Easy Twist. Först tar jag en beteshake och twistar fast den. Sen trär jag på en liten bit krympslang över den twistade biten, värmer fast. Sedan trär jag upp ett kulbly på vajern och en liten bit krympslang till. Jag avslutar med att twista fast ett lekande, trä krympslangen över, värmer fast denna och uptracen är färdig.

          Jag gör alltid några uptrace's med olika kulblyn beroende på vilket flöte jag ska använda. Beteshaken gör att det är lätt att byta kroktafsen.

          Till Subfloat-riggar gör jag en uptrace på ca 50 cm med ett lekande att fästa huvudlinan i, och ett trevägslekande att fästa kroktafs och bräcklina till sänket. Inget bly på den typen av tafs, men gärna krympslang för att slippa att växtlighet fastnar i de twistade delarna.
          www.hellfish.se

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Captain_Lovestar Visa inlägg
            Jag gör min uptrace av samma material som kroktafsen, dvs Fox Easy Twist. Först tar jag en beteshake och twistar fast den. Sen trär jag på en liten bit krympslang över den twistade biten, värmer fast. Sedan trär jag upp ett kulbly på vajern och en liten bit krympslang till. Jag avslutar med att twista fast ett lekande, trä krympslangen över, värmer fast denna och uptracen är färdig.

            Jag gör alltid några uptrace's med olika kulblyn beroende på vilket flöte jag ska använda. Beteshaken gör att det är lätt att byta kroktafsen.

            Till Subfloat-riggar gör jag en uptrace på ca 50 cm med ett lekande att fästa huvudlinan i, och ett trevägslekande att fästa kroktafs och bräcklina till sänket. Inget bly på den typen av tafs, men gärna krympslang för att slippa att växtlighet fastnar i de twistade delarna.
            Följdfråga än en gång...

            Britterna har regeln att en up-trace ska vara dubbelt så lång som kroktafsen. En regel man bör följa antar jag? (till alla andra riggar än "flöte och fritt simmande firre" låter det logiskt - skulle gäddan få tag på kroktafs och up-trace parallellt så är det ju en kroktafslängd kvar till huvudlinan)
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Följdfråga: vad består er uptrace av?

              (Typa av vajer och andr komponenter)

              En styvare/billigare vajer borde väl göra jobbet tycker man (förutsett att den är tunn och inte skrämmer skygg fisk).
              100% samma som captain här. Jag har dock funderat på att jag ville ha en annan wire till uptracen - en som inte kinkar lika lätt så att man kan ha sin uppsättning utan att behöva göra om dem... Nån som har ett förslag?

              Riktigt dubbelt så lång blir den inte för mig. Kroktafsen är ca 35 cm och uptracen 60-65 cm. En stor anledning till att jag har börjat använda uptrace är att jag vill få blyet närmare fisken så att de blir ännu mer hämmade i sina rörelser - tror att det är bra på tröga gäddor i kallt vatten.
              Senast ändrad av CalleX; 2007-11-09, 23:37.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Följdfråga än en gång...

                Britterna har regeln att en up-trace ska vara dubbelt så lång som kroktafsen. En regel man bör följa antar jag? (till alla andra riggar än "flöte och fritt simmande firre" låter det logiskt - skulle gäddan få tag på kroktafs och up-trace parallellt så är det ju en kroktafslängd kvar till huvudlinan)
                Tja, det är väl vad britterna skulle kalla "a rule of thumb"... Man får anpassa längden efter rådande förhållanden anser jag. Jag misstänker att skygg fisk lättare märker av om man har uptrace, vilket i så fall kan innebära att de avbryter. Skygg fisk tar också sällan betesfisken med sån fart att de får linan mellan tänderna, är min erfarenhet. En variant är ju i såna fall FC, men jag har inte använt det själv. Jag har lite dålig erfarenhet av det, tycker att den är väldigt känslig för friktion... men det jkan ju vara jag som gör dåliga knuter.
                www.hellfish.se

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Följdfråga: vad består er uptrace av?

                  (Typa av vajer och andr komponenter)

                  En styvare/billigare vajer borde väl göra jobbet tycker man (förutsett att den är tunn och inte skrämmer skygg fisk).
                  0.69 Flourocarbon. Prologics runda småspolar fungerar bra för mig!
                  _______________________________________
                  De morgenstond heeft goud in de mond

                  Kommentera


                  • #10
                    Kör också FC till uptrace. Lätt att knyta, trasslar och kinkar inte. Känns också bra för att göra tacklet mindre klumpigt.
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X