Hjälp med tackla STOR betesfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med tackla STOR betesfisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med tackla STOR betesfisk?

    Var idag & metade betesfisk till mitt gäddmete. Lyckades få tag i 6 st idar. De flesta i storleken 7-8hg och en på 1kg. Hade tänkt köra flötmete. Men skulle behöva hjälp med hur jag skall tackla dom för att kunna kroka bra. Samt vilket slags flöten som jag skall köpa? Krokstorlek mm.

    Lär ju slippa snipor ialf
    På jakt efter 15+

  • #2
    Skicka ett PM så kan du få lite tips...

    Har du tillgång till båt?
    Gädda, karp och sutare... all the way!


    Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

    Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

    Kommentera


    • #3
      PM skickat
      På jakt efter 15+

      Kommentera


      • #4
        Jag fiskade 5-6 hg id med 28g flöte och 18g bly utan problem. Det verkade inte som att de idar jag fick tag på var så benägna att dra under flötet faktiskt - däremot mört på 1-2 hg var riktigt jobbiga så då bytte jag till 40g flöte och samma mängd bly... Mao så tror jag inte att du behöver ett mega flöte till de här - 40-60g ska du nog minst satsa på dock...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
          Jag fiskade 5-6 hg id med 28g flöte och 18g bly utan problem. Det verkade inte som att de idar jag fick tag på var så benägna att dra under flötet faktiskt - däremot mört på 1-2 hg var riktigt jobbiga så då bytte jag till 40g flöte och samma mängd bly... Mao så tror jag inte att du behöver ett mega flöte till de här - 40-60g ska du nog minst satsa på dock...
          ok ok tack för tippsen! hur länge låter du en gädda få svälja med såpass stora betsfiskar innan du gör mothugg?
          På jakt efter 15+

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
            ok ok tack för tippsen! hur länge låter du en gädda få svälja med såpass stora betsfiskar innan du gör mothugg?
            Svårt att säga...handlar om känsla men jag skulle tippa på en 10-20 sek. En stor fisk har inga problem att få in en 5 hg fisk i munnen på den tiden (kanske tappar nån mindre men det känns som att det kvittar...och i realiteten så har det hänt 3-4 ggr kanske) men nu är dina ytterligare en storlek större så det kan bli bekymmer...chansa! Hellre en tappad fisk än en 15+ som man ser tafsen försvinna ner i magmunnen...i min bok iaf. Märker jag att fisken stannar så gör jag mothugg direkt (jag tänker mig att den börjar svälja) annars så är det ren chansning. Än så länge har jag inte krokat någon riktigt djupt här hemma. Enda gången jag krokade för djupt var när jag fiskade i en sjö på 5-6 m djup. Flötet rörde sig lite konstigt men inte så där bestämt som det brukar göra när en gädda är på - då hade jag inte beräknat fiskedjupet och förväntade mig samma rörelser som när jag fiskar på 1.5-2 m... Det kan nog vara riktigt lurigt att kroka med så stora betesfiskar men det kan ge ordentlig utdelning så kör på!

            Kommentera


            • #7
              Använd gärna buntband för att fästa fisken. Se
              http://www.texit.se/nav15489
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Använd gärna buntband för att fästa fisken. Se
                http://www.texit.se/nav15489
                Livebait? Känns som att gummiband slår buntband alla dagar...

                Kommentera


                • #9
                  Beror på, du får garanterat bättre hållbarhet, dessutom skär/kramar det mindre än ett gummiband. Hur ofta brister inte gummiband i nedslaget i vattnet?
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Beror på, du får garanterat bättre hållbarhet, dessutom skär/kramar det mindre än ett gummiband.
                    Är du allvarlig nu eller?

                    Hur skulle ett buntband fungera bra på något sätt? Förklara dig gärna närmare..
                    sigpic

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    115 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X