Ni som gått ky/yh utb. På Forshaga vad gör ni idag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som gått ky/yh utb. På Forshaga vad gör ni idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ni som gått ky/yh utb. På Forshaga vad gör ni idag?

    Tja, som rubinen lyder ni som är gamla elever som gått ky/yh på Forshaga akademin. Lite intreserad då jag sökte och fick plasts 2014. Men var tvungen tacka nej pga. Familjeförhållande, men tänkte söka till 2016 om det kommer igång till dess
    Vad hände efter er utb?
    Jobb?
    Vidarutb?
    Nöjda med skolan/utbildningen?

    Ha de gott/Calle

  • #2
    Jag har ett vanligt jobb men brukar jobba ett par månader om året med fiskevård på samma organisation där jag hade min praktik.

    Hade gärna pluggat vidare inom limnologi men hade för få Natur-kurser på gymnasiet för att söka direkt och det är ju smått omöjligt att komma in på komvux om man vill läsa kurser man inte har haft (iaf i Uppsala).

    Jag är nöjd med utbildningen. Kunde kännas en aning ostrukturerad ibland men inte så pass att det gick ut över studierna. Och jag fick trots allt in en fot i en bransch där jag verkligen vill jobba. En bra praktikplats kan göra väldigt mycket för din framtida karriär!

    Bara att skicka PM om du vill veta mer!

    Kommentera


    • #3
      Efter min utbildning (3 år gymn. + 2 år ky) flyttade jag ner till Småland med min dåv. sambo som skulle plugga. Efter att ha varit arbetslös/timanst. ca ett år fick jag sen möjligheten att börja arbeta i /starta upp en fiskebutik vilket hela tiden var det jag ville göra. Enligt min arbetsgivare var det helt pga referensen till mina studier som gjorde att jag blev intressant att kalla in till intervju och eftersom intervjun dessutom skedde tillsammans med andra i branschen (i detta fallet folk från ABU) var det inte särskilt svårt att få jobbet.

      Jag har ändrat anställningsform lite över 8 år sedan jag fick jobbet i samband med flytter av lokal, ändring av verksamhet osv men i det stora hela är det samma jobb fortfarande och jag hade inte haft det jobbet jag har idag om inte jag pluggat i Forshaga, är jag tämligen säker på.

      Kommentera


      • #4
        Chenaru du har PM��

        SG du har PM��

        Skit fiske

        Kommentera


        • #5
          Tjena boys, ursäkta om jag snor din tråd lite men är också riktigt sugen på den yh utbildningen och undrar om ni hade jobbat inom fiske överhuvudtaget innan ni blev intagna eller är det bara ett plus i kanten? grejen e den att jag bor i skåne, men vill inget annat än att jobba inom fiske. Har ingen egen båt, ingen motor ens o mitt pb e ynka 3.5kg på gädda, men det är eftersom jag är väldigt begränsad till hur jag kan fiska... tror ni att detta kan hindra mig från att komma in på skolan?

          och om ni hade jobb lr praktik inom fiske innan ni började på skolan, vad var det för något och vad kan ni rekommendera?

          Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig, tacksam för alla svar och tips!

          Skitfiske

          Kommentera


          • #6
            Jag gick KY i början på 2000. Jag har arbetat med sportfiske och har följande råd till er som vill jobba i guideyrket.
            Var ödmjuk, jobba hårdare än alla andra, sug åt dig all kunskap du kan få.

            Att vara fiskeguide är inget slackerjobb, var beredd att jobba arslet av dig, var också beredd på att ha de bästa dagarna i ditt liv.

            Du kommer inte bli rik men förhoppningsvis har du kul på jobbet.

            Kommentera


            • #7
              Det är precis min tanke, jag vill inte leva mitt liv och må dåligt av att gå till jobbet, hellre precis klara mat o hyra och ha roligt varje dag än tvärt om. Hade du mycket erfarenhet innan du började på skolan eller lärde du dig det mesta där?

              Kommentera


              • #8
                Hade fiskat ett flertal år innan. Skolan gav mig chans att komma ut i näringen genom praktiken. Men tyvärr är guidejobben säsongsbetonade och man behöver ett/flera jobb under offseason.

                Kommentera


                • #9
                  jo det förstår jag, fisken kan ju inte va på hugget 24/7 haha men hade du kunnat tipsa om något ställe att jobba på eller praktisera inom innan jag börjar den utbildningen, om jag nu lyckas komma in? vad kan hjälpa en, en fiskebutik bara lr någon fiskeodling lr bågedamm lr turbåt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Kul gick Ky 2005-2006 med Sg hära å tokigt roligt ! Lärde mig på en gång att Aldrig arbeta med sin hobby !
                    Tatuerare å Konstnär numer !

                    mvh
                    Paul Roger Nilsson

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X