Rugen i början av maj... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rugen i början av maj...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rugen i början av maj...

    Halloj. Vi är ett gäng som ska till Rugen i början av maj för att inte helt otippat fiska gädda med guide. Det blir min första resa dit och tänkte därför kolla om någon har lite råd och tips. Allt från tips på beten till allmänna råd är välkommet... Mvh Henke

  • #2
    Har varit där engång i Oktbober så jag är ingen expert .
    Men det guiderna rekommenderad var gummibeten i naturliga färger , firetiger kunde vara riktigt giftigt ibland enligt guiderna .
    Shad jiggar runt 25 cm var standard & real eel var det jag såg att dom använde mest av & när det var riktigt grinigt kunde dom hänga riktigt små jiggar typ 4 tums relax jiggar . En av guiderna plockade 3st över metern på små jigg på samma dag .
    Jerkbeten hade vi också bra med kontakter på .

    Största fisk tog jag på en blå/vit Eastfield tomcat , 107cm & 8,8kg
    Flest fisk tog jag McPike 73 gr i färgen fegisen

    Kommentera


    • #3
      De flesta beten funkar bra. Mycket gummi i storlek 20-30cm med 15g bly. Även bulldawgs eller liknande funkar bra.Wobblers som typ westin s jätte, Zalt och Wolfcreek. Färger som funkar är blå/pearl, grön/pearl, svart/pearl samt en del skrigiga färger. T.ex papegoj och firetiger. Sen är det bara att kasta och veva. Själva fisket är väldigt enkelt men det kan vara ruskigt trögt! Man fiskar inte på nån struktur eller mot land. Man ligger bara mitt ute på öppet vatten och kör långa drifter utan något särskilt att kasta/sikta mot.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Att fisket kan vara trögt där nere ska man vara beredd på. Mina två resor dit (8 dagars fiske) har inte gett mer gädda än vad jag kan få en medelbra dag här hemma. 1-3 fiskar/pers om dagen är nog mer ett medel än dåligt där nere.

        Det som ändå lockar är att av 5-10 fiskar är ofta en över 10 kg. Det mesta fisket sker över flat botten på 3-5m djup. Ta hellre med fler olika typer beten än 100 varianter av jigg. Spinnare, wobbler och sjunkande jerks som bara vevas in funkar också bra. Och dessa megashadar på 30-35 cm är inte alls ett måste. Förra Guiden vi hade körde enbart mindre 16-20 cm och han tog mer än vi andra tillsammans. grön/blå/svart - silver/vit är genomgående bra färger men även där funkar det mesta. Ibland kan det va bra å göra nått galet. Själv tappade jag en bra fisk på en papegojskrikig spinnare med dubbla skedar.

        Se till å ha reservprylar spö, rulle, lina mm med dig ut. Ett haveri vid första driften efter 1 tim båtresa och dagen spolierad är inget kul.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Trästa Visa inlägg
          Halloj. Vi är ett gäng som ska till Rugen i början av maj för att inte helt otippat fiska gädda med guide. Det blir min första resa dit och tänkte därför kolla om någon har lite råd och tips. Allt från tips på beten till allmänna råd är välkommet... Mvh Henke
          Du måste ha med ett par av dessa.

          https://www.facebook.com/nettelbaits/?fref=ts

          Sen skulle jag inte åka utan denna också.

          http://www.sportfiskegiganten.se/wes...cm-bass-orange

          Kolla videon.

          https://www.youtube.com/watch?v=fRK4IniOL2c

          Har en väldigt livlig gång. Vi drar mycket gös och gädda på den. Går spinna in, göra spinn stop och fiska pelagisk. Kan få tröga gäddor att hugga.
          Senast ändrad av Silverfisk; 2016-03-09, 19:50.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
          32 svar
          13 269 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DuffelDad  
          Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
          106 svar
          14 828 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Dizzad
          av Dizzad
           
          Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
          5 svar
          615 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Cosmoz 08  
          Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
          3 svar
          271 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Caben
          av Caben
           
          Arbetar...
          X