Havsöring fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
    Sen har jag köpt några salmo wave, de såg riktigt fina ut.
    Vad tyckte du om dem?

    Lämna en kommentar:


  • King Edvard Gotland
    replied
    Enklast som nybörjare är bara att skaffa några heta havsöringsdrag och sen nöta på. Fiskar på Gotland och är väldigt förtjust i Gruffdraget som Kjell Bohlin gör. Sök av så stora områden så möjligt med lagom god fart på betet. Är fisket trögt kan du börja mixtra med spinnstopp, dvs du vevar och gör ett stopp så betet stannar till lite och sen fortsätter veva. Tänk på att fisken går riktigt grunt vid kallare vatten så klampa inte ut i vattnet direkt utan börja kasta några steg innan vattnet. När du sen står i vattnet och draget börjar närma sig dig så dra gärna spöt lite längs med och fiska lite "förbi" dig. Har fått några öringar, senast 1 idag som kom ifatt draget 2 meter utanför mig men bara nafsade till. Kastet efter precis likadant men när jag drog draget lite snett förbi mig gick han på. Men varningens finger. När du väl fått en havsöring då är du beroende och vill bara ha fler.

    Lämna en kommentar:


  • crowax
    replied
    Tack för tipsen! Har aldrig använt upphängare, hur gör man enklast?

    Lämna en kommentar:


  • Abumatic220
    replied
    Glöm inte sätta tillbaka besorna.
    https://www.google.se/search?q=besa+...sAQINQ#imgrc=_
    (Bildgoogla besa blänkare, blev fel med länken?)
    Besa kallas raga på skånska...
    Fiskeregler med fredningsområden finns på länsstyrelsen hemsida (Västra Götaland förstås...)

    Lämna en kommentar:


  • Lejestrand
    replied
    På kartan nedan har du ett, åtminstone i teorin, bra ställe att börja på. Sydvästvänd vik, med rätt botten och en liten bäck som mynnar längst in i kilen. Min. måttet på havsöring på denna del av kusten är 45 cm. 9-10 fots spö med 7-25 gr kastvikt och hygglig ryggrad, haspelrulle i storlek 2500 laddad med 0.15-0.18 flätlina och fluorocarbon-tafs på 0.25 så har du den biten klar.

    Betesmässigt kör jag precis som Junk0ne gärna med kustwobbler (Gladsax, Vicke etc) i små storlekar. Dom sjunker inte så fort som traditionella plåtdrag och det är lättare att undvika bottennapp. När det gäller skeddrag kör jag oftast med plast/epoxi av samma anledning. Tidigt på våren gäller det att kunna fiska sakta och då är det lättare med ett drag som har högre "bärighet", typ:
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...heron-18g.html

    En upphängare i form av en borstmaskimmitation eller en räka kan ibland vara skillnaden som gör skillnaden...Sedan är havsöringsfiske tålamodsprövande! Det är mycket som ska stämma om det skall bli någon fisk till middag. Nordvästlig vind, hällregn och riktigt grumligt vatten, då man lika gärna göra något annat. Sydvästlig vind 4-5 m/s, en sol som tittar fram ibland och "lagom" klart vatten, ja då är det en annan sak :-)

    Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	1783692

    Lämna en kommentar:


  • RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
    Får jag fråga vad det är som ser perfekt ut? Är det att det är massa vikar och kobbar?
    Det perfekta stället brukar vara en södervänd vik med leopardbotten, sand med tångruskor typ, där brukar öringarna käka borstmask på våren så en borstmaskimitation som upphängare brukar funka fint, gladsax är en personlig favorit på våren för den sjunker inte så fort så man kan fiska den långsammare än plåt och kastar långt. Spinnstopp!

    Lämna en kommentar:


  • crowax
    replied
    Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
    Wow! Ett sånt läge! Har inte fiskat där själv men det ser ju perfekt ut på flygfoto, både uppåt mot Grebbestad och söderut mot Kämpersvik. Hursomhelst, mitt stora tips:
    RÖR DIG!
    Stå inte still och nöt på samma plats, sök av nytt vatten. Fisken klumpar ihop sig tidigt på säsongen och när du hittar ett huggvilligt sådant spelar det mindre roll vad du har för drag, hur du vevar in etc.
    Får jag fråga vad det är som ser perfekt ut? Är det att det är massa vikar och kobbar?

    Lämna en kommentar:


  • Mikael.T
    replied
    Wow! Ett sånt läge! Har inte fiskat där själv men det ser ju perfekt ut på flygfoto, både uppåt mot Grebbestad och söderut mot Kämpersvik. Hursomhelst, mitt stora tips:
    RÖR DIG!
    Stå inte still och nöt på samma plats, sök av nytt vatten. Fisken klumpar ihop sig tidigt på säsongen och när du hittar ett huggvilligt sådant spelar det mindre roll vad du har för drag, hur du vevar in etc.

    Lämna en kommentar:


  • crowax
    replied
    Hehe lycka till säger jag bara. Det är nåt speciellt med havsöringfisket, de är inte lätta att fånga. Är inte särskilt erfaren själv, bara fiskat några gånger efter havsöring men i år ska jag lägga manken till något mer. Har fått lite tips på drag som är effektiva på västkusten av en mer erfaren havsöringfiskare så kan dela med mig av dem iaf. Beten.nu har dessutom 40% på hela sortimentet just nu också vilket inte är fel. http://www.beten.nu/se/art/hansen-lotus-22g-9-8cm.php Kan vara riktigt bra i det tidiga fisket. http://www.beten.nu/se/art/hansen-stripper-22g.php Ska också vara riktigt vasst. Sen rekommenderade han viking herring gul/svart, kan också vara riktigt effektivt. Sen har jag köpt några salmo wave, de såg riktigt fina ut. Och ska köpa på mig några Savage Gear Sandeel line throu när de släpps. De dragen kommer jag satsa på i år iaf.

    Tips och trix kan säkert andra svara bättre på. Har beställt en bok för att få lite mer kött på benen men leta grunda områden då vattnet är varmare där. Det är väl så mycket jag kan hjälpa till.
    Senast ändrad av crowax; 2017-02-27, 22:11.

    Lämna en kommentar:


  • sebastian98
    started a topic Havsöring fiske

    Havsöring fiske

    Hej, ska till tanumstrand nu i april (långfredagen) och sova borta övernatten, undrar lite efter tips och trix för att fånga havsöring och lite regler vad som gäller. Första gången jag fiskar det så är helt ny inom ämnet, allt ifrån platser som kan va bra till drag. ALL hjälp uppskatas. Skitfiske på er alla

    Mvh.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
32 svar
13 268 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DuffelDad  
Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
106 svar
14 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Dizzad
av Dizzad
 
Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
5 svar
612 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Cosmoz 08  
Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
3 svar
268 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Caben
av Caben
 
Arbetar...
X