Bluefish&Striped Bass från Brooklyn VI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bluefish&Striped Bass från Brooklyn VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bluefish&Striped Bass från Brooklyn VI

    Ska mest troligt ut på en åtta timmars tur i slutet av Juni med denna; http://www.brooklynvifishing.com/

    Nån som har nåt att säga om;

    -den båten specifikt?

    -tips vid fiske efter Bluefish?

    -tips vid fiske efter Striped Bass?

    Verkar av det mesta att döma komma upp betydligt mer Bluefish än Striped Bass, men Bluefish verkar vara en riktigt kul firre, så länge man inte stoppar in handen i käft'n.

    Det blir att använda den utrustning man kan hyra och köpa på båten.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Kan skriva några rader. Fisket gick av stapeln torsdag 22/6 kl7-15. Soligt, inte särskilt blåsigt. Kanske 15-20 fiskare på en båt för max 120 fiskare(enligt hemsidan). Bristen på intäkter den dagen var dock inget som hindrade skepparn från att göra sitt bästa för att söka fisk, nån "äh, idag går vi med förlust, bäst att inte göra av med alltför mycket bränsle"-attityd var det inte tal om.

    Fisket var enligt stammisar inte nåt märkvärdigt den dagen. Jag tror alla fick åtminstone nån Bluefish, tror dock ingen av de som kom upp var över 2kg(en på 6-7kg+ är att betrakta som ett praktexemplar). Själv fick jag tre mellan 1-1,5kg(vilket var "normalstorleken" på de som kom upp den dagen) och två missade hugg från fiskar i samma storlek. Brorsan lyckades även lura upp en Sea Robin(Knot) som en av assistenterna av någon outgrundlig anledning slängde överbord, det är ju trots allt en betydligt bättre matfisk än Bluefish. En av stammisarna lyckades få en Dogfish(nån slags Pigghaj om jag förstått det hela rätt)på kanske 2-3kg, i övrigt bara Bluefish från c:a 1-2kg.

    Fisket gick till så att skepparn kollade lodet efter intressant verksamhet samt fågelaktivitet. Fisket skedde på rätt grunt vatten, tror aldrig vi fiskade över större djup än kanske 20 meter. Metoden som funkade bäst var underhandskast med pilk(till den hyrda utrustning vi använde medföljde "Diamond jig", pilk på drygt 100 gram)som sen vevas in fort efter att den tagit i botten. Antar att det gäller att komma ut en bit från en så pass stor båt på så pass grunt vatten, även om en och annan högg nära båten. Jag fick intrycket att de som fick mest fisk var de som lyckades komma längst bort från båten.

    Vilket för oss till avigsidan;
    Hyrutrustningen; Riktigt styva 6 fots Gull båtspön och slitna gamla Penn Jigmaster 500(utan kastbroms) med nylonlina(gissar på 0,50-0,60, flätlina var förbjudet på båten). Att få till långa kast med den utrustningen, för en som aldrig kastat på liknande sätt med liknande grejer, var inte lätt. Om man lyckades komma ut 10-15 meter fick man vara nöjd. Antar dock att de inte vill hyra ut känsligare spön och dyrare rullar till vilken nybörjare som helst för 5 dollar....

    Vi(jag, bror, far)hade en hel del bekymmer med lintrassel, även om de blev färre ju längre vi höll på. Assistenterna gjorde dock ett bra jobb och var snabba med att komma till undsättning när det blev alltför dramatiska trassel. Det var rent av imponerande att se hur de nästan instinktivt löste trasslen, vevade in, och sedan utan större ansträngning kastade ut pilken kanske 50 meter.....

    Båten rekommenderas, men deras uthyrningsutrustning rekommenderas ej.

    För övrigt fanns en liten servering med lite fika, enklare mat, öl och annan dryck samt pilkar och tackel till priser som var helt ok för nån som nyss spenderat sin första dag mitt i smeten på Manhattan(som är en plats som äter pengar....).
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle inte velat samsas med 119 andra fiskare på den båten..

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
      32 svar
      13 268 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DuffelDad  
      Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
      106 svar
      14 813 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Dizzad
      av Dizzad
       
      Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
      5 svar
      612 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Cosmoz 08  
      Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
      3 svar
      268 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Caben
      av Caben
       
      Arbetar...
      X