Ni som vart till staterna och fiskat musky se hit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som vart till staterna och fiskat musky se hit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ni som vart till staterna och fiskat musky se hit

    Hej. Min bästa vän, och fiskebroser fick i 30 års present att åka på en resa mot Canada och fiska. Antingen gädda, eller kanske ännu roligare musky.
    Så jag frågar er som har någon form av erfarenhet av muskyfisket.
    Utrustning, måste man köpa på sig större rullar än amb 50/60, lågprofilare så som tranx 301, luna 300, lexa 300 osv. Kräver fisket typ tranx 401, lexa 401 osv?
    Spön då? Många kör ju med betydligt tyngre beten än för gädda, men inte alla. Duger gäddpåkar på 8 fot drygt med kast vikter på upp till 150g.
    Eller kräver det rediga påkar typ prorex AGS 180g osv, inte nödvändigtvis för beten as vikter utan för att kunna penetrera käften på fisken?

    Vart skulle ni rekommendera att åka?

  • #2
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Hej. Min bästa vän, och fiskebroser fick i 30 års present att åka på en resa mot Canada och fiska. Antingen gädda, eller kanske ännu roligare musky.
    Så jag frågar er som har någon form av erfarenhet av muskyfisket.
    Utrustning, måste man köpa på sig större rullar än amb 50/60, lågprofilare så som tranx 301, luna 300, lexa 300 osv. Kräver fisket typ tranx 401, lexa 401 osv?
    Spön då? Många kör ju med betydligt tyngre beten än för gädda, men inte alla. Duger gäddpåkar på 8 fot drygt med kast vikter på upp till 150g.
    Eller kräver det rediga påkar typ prorex AGS 180g osv, inte nödvändigtvis för beten as vikter utan för att kunna penetrera käften på fisken?

    Vart skulle ni rekommendera att åka?
    Jag har mediterat lite på denna fråga och har själv kollat mycket på muskyfiske på tuben och kan svära på att en amba 5000 storlek samt 300 storlek på rullen duger gott och väl, samt en spö på 8 fot 150gram för kliver en redig jävel på så krävs det kraft att sätta kroken i dom, Självklart har ja sett individer som kör en tranx 500 MEN skulle ja fiske musky 15 timmar om dagen så skulle ja ha nåt lätt och smidigt för dom säger ju att det är en "fish of 10,000 casts" vilket enligt mig är BS då det finns folk som fångar musky som vi fångar gädda nästan. Många fiskar ju musky med ett drag som heter Topraider och det är ju ett ytbete på typ 70 gram som ploppar väldigt roligt, Så summa summarum: Hade ja vart du hade ja åkt med din gäddutrustning MEN hört med lite lokala folk vilka bete som gäller. Sen tror ja lite tailbete med bigtail hade vart kul att testa därborta. Sen vad gäller sjö så har ja inte fördjupat mig så mycket i det utan enda ställe ja vet som ska va bra är Lake St. Clair, Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Muskie fisket skiljer sig väldigt mkt beroende på var man fiskar , finns ställen där bara stora beten & spinnare verkar funka

      Åker om 1 månad till Lake Of The Woods för andra gången , här kör man med mindre beten , typ 6-8 tums crank beten & mindre spinnare med colorado 8 skedar . Stora spinnare med magnum blad fick vi inget på , annars är det standard i andra sjöar .

      Utrustningen är så gott som samma som jag kör till gädda
      Kör Tranx 301 HG , det ska gå fort när man fiskar muskie så en högutväxlad rulle är att föredra .
      Spöt bör ha en bra ryggrad för sätta krokarna , man har oftast lite grövre krokar 3/0-5/0 , tyckerSt Croix Top N Tail & Gator är perfekt för detta .
      Linan bör vara stryktålig det är mkt sten i vattnet som kan skada linan ,har kört med Powerpro Maxcutro 0,36 som är grymt slitstark .

      I Lake of woods får man oftast mer fisk men det är ingen lätt fisk för det , på 9 dagar förra året fick jag 6 st & vi hade 2st 49 tummare upp på 6 man .

      Såg en rapport nyligen från ett gäng svenskar som är i USA på 21 pers ink guider 10-12h fiske/dag har dom 6 landade på 5 dagar , men där kan man få lite större fiskar .

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Hej. Min bästa vän, och fiskebroser fick i 30 års present att åka på en resa mot Canada och fiska. Antingen gädda, eller kanske ännu roligare musky.
        Så jag frågar er som har någon form av erfarenhet av muskyfisket.
        Utrustning, måste man köpa på sig större rullar än amb 50/60, lågprofilare så som tranx 301, luna 300, lexa 300 osv. Kräver fisket typ tranx 401, lexa 401 osv?
        Spön då? Många kör ju med betydligt tyngre beten än för gädda, men inte alla. Duger gäddpåkar på 8 fot drygt med kast vikter på upp till 150g.
        Eller kräver det rediga påkar typ prorex AGS 180g osv, inte nödvändigtvis för beten as vikter utan för att kunna penetrera käften på fisken?

        Vart skulle ni rekommendera att åka?

        Hej Stahre87;


        Att välja spöfabrikat och spöaktion är ofta en fråga om hur man fiskar men man får också jämföra både pris och kvalitet mellan olika spön. Själv har jag fiskat med jerkbaitspön sedan oktober 1982 när jag fiskade i en tävling efter Muskie och Gädda mot USA-proffset Babe Winkelman i Leech Lake, Brainerd, Minnesota. Babe valde ut två Lamiglass 5,6 fot Grayfighter jerkbaitspön åt mig. Jag har än idag dessa båda spön som mina favoriter när det gäller jerkbaitspön. Ett annat fabrikat jag också gillar är Fenwick´s HMG Graphite jerkbaitspön i längder mellan 5,6 och 5,9 fot. Under senare år har jag köpt hem ett knippe dubbelbyggda Shakespeare Ugly Stik Muskie Rod CALM 1100-66MH (Medium-Heavy) 6´6" (1,98 m) med hela 7 års garanti. Jag har aldrig någonsin känt på ett jerkbaitspö med sådan spänst och kastförmåga som hos dessa Ugly Stik. Tyvärr är dessa Ugly Stik något för långa för mig för att jag ska kunna ge dem riktig rättvisa vid mitt jerkfiske. Jag är bara 1,72 m lång och spöna passar bäst till en fiskare som är längre än 1,80 m. Ideallängden på ett jerkbaitspö är enligt min uppfattning samma längd som hos den som använder spöt för att kunna utnyttja spöt optimalt och fiska med jerkbait en hel dag utan att bli trött i axlar och skuldror....

        Old Firehand
        Leif Engström

        Ps.https://www.google.com/search?q=Musk...=1680&bih=812] ...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2018-08-20, 14:49.

        Kommentera


        • #5
          Tack för era svar. Kör dock aldrig med korta jerkbaits spön längre, trots att mina 195cm uppenbarligen skulle matcha fint ihop med ett ugly stick muskie Rod!
          Jag fortsätter kika lite på nätet för vidare info om ev plats.

          Cosmoz ; vad uppskattar du kostnaden för en veckas vistelse i stuga ink guide minst 2 dagar är?,förstås svårt att svara på men mellan tummenötott och slickepott?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Tack för era svar. Kör dock aldrig med korta jerkbaits spön längre, trots att mina 195cm uppenbarligen skulle matcha fint ihop med ett ugly stick muskie Rod!
            Jag fortsätter kika lite på nätet för vidare info om ev plats.

            Cosmoz ; vad uppskattar du kostnaden för en veckas vistelse i stuga ink guide minst 2 dagar är?,förstås svårt att svara på men mellan tummenötott och slickepott?
            Hej Stahre87;

            Vi kanske ses någon gång utanför Skaris...
            http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm


            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Leif Engström
            Senast ändrad av Old Firehand; 2018-08-21, 17:24.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Stahre87;

              Vi kanske ses någon gång utanför Skaris...
              http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm


              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand
              Leif Engström
              Det hoppas jag!

              Kommentera


              • #8
                Spännande, har själv funderat på en resa och har läst om både LOTW och Lake St Clair.

                Rent numerärt så ska den senare vara svårslagen men såvitt jag förstår mycket trolling och visst spinn över växtbälten "mitt på sjön" som är stor medan stora LOTW (Kanadasidan) även bjuder på mer möjligheter till fiske vid strukturer och växtbälten bland ett myller av skyddande öar och skär, vilket lockar mig mer...
                Vad lockar polarn mest?

                Kommentera


                • #9
                  Det sistnämnda. Inte helt borträknat med ett northen pike fiske i någon avlägsen liten by, med floder, bakvattwn o deltan. Vi får se, ska skramla ihop lite pengar till o börja med men man vill ju gärna ha någon liten koll på vad kalaset kan gå på

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Det sistnämnda. Inte helt borträknat med ett northen pike fiske i någon avlägsen liten by, med floder, bakvattwn o deltan. Vi får se, ska skramla ihop lite pengar till o börja med men man vill ju gärna ha någon liten koll på vad kalaset kan gå på
                    Vi åker till http://www.youngswildernesscamp.com/
                    Tror det blir 9-10 dagars fiske och vi kör utan guide.
                    Har man aldrig fiskat muskie är det bra att köra med en guide 1-2 dagar.
                    Man förstår fisket snabbt, den som gör flest kast är den som kommer att få mest fisk.
                    Vi flyger till Winnipeg och där blir vi hämtade med bil som campen anlitar.
                    På vägen till campen blir det några stopp på några fiskebutiker.
                    Våran resa landar på 35k/person och då ingår allt.

                    Det går att fiska smallmouth bass, walley, gädda och muskie.
                    Vill ni fiska gädda då kommer ni få massor men inge stora men dom är jäkligt aggressiva.
                    Smallmouth bass är grymt kul och funkar med vanliga abborre grejer.
                    Tog en på 1,3 kg, det vara som att få en abborre på anabola , grymt kul.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 238 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X