Någon som vad ån som team galant fiskar i heter (se infogad bild) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vad ån som team galant fiskar i heter (se infogad bild)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg

    De säljer endast 4st fiskekort per dag. Så om du inte har årskort, får du skriva upp dig på väntelista.
    Att man svarar var de fiskar. Kommer inte att påverka ån.
    Hossmo är det nog ingen fara med. Men där emot alla vatten som diverse gädd produktioner har spelats in. Bla annat Vänern som blivit mkt sämre sen Pikefight spelades in där ett år. Dessa företag bla Söders har gjort att Gäddfisket stagnerat de senaste åren. Gäddan är hårt utsatt och det värsta är att sportfiskarna stödjer dessa tävlingar.

    Kommentera


    • #12
      Varför skylla på söders, är väl alla rikspuckons fel som måste dit och fiska s bara för att ha sett sina "idoler" få upp några magra 100+

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Varför skylla på söders, är väl alla rikspuckons fel som måste dit och fiska s bara för att ha sett sina "idoler" få upp några magra 100+
        Därför att det var dom som starta pikefight och i Vänerns fall så starta tävlingen vid brommösund som alla kunde lista ut.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Anders G Visa inlägg

          Därför att det var dom som starta pikefight och i Vänerns fall så starta tävlingen vid brommösund som alla kunde lista ut.
          Jag förstår vart du vill komma, och det bästa vore helt klart att mörka så gott det går.
          Men var och en har ett eget ansvar, och att åka o fiska en plats bara för några tjommar på Youtube varit där visar tecken på enorm okunskap hos dessa.

          Likaså dagiset som pågår i kalmarsund, hur fan kan man ens vilja åka dit. Men det viktigaste är väl den frontade fisken på dom sociala medierna.

          Förhoppningsvis är alla dessa så kallade sportfiskare lika usla som det verkar och drar som mest några snipor eller 200grams borrar på sin höjd.

          ​​​​

          Kommentera


          • #15
            På Vänern är det ju i alla fall fritt fiske med handredskap tack vara sportfiskarnas arbete en gång i tiden. Merparten av oss sportfiskare släpper ju tillbaka fisken vi fångar så ett ökat fisketryck under några år efter en reklamtävking är nog ingen större fara utom för dom som vill ha sina fria fiskevatten för sig själva...

            Fiskevården har aldrig tidigare fått liknande draghjälp som den får nu av att fler och fler ger sig ut och fiskar, jag hoppas sportfiskarna får enormt många fler medlemmar så mer arbete kan göras som ger ekon i maktens korridorer.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Merparten av oss sportfiskare släpper ju tillbaka fisken vi fångar så ett ökat fisketryck under några år efter en reklamtävking är nog ingen större fara utom för dom som vill ha sina fria fiskevatten för sig själva...
              Fast ett ökat sportfisketryck innebär också större risker för fisken. I synnerhet när folk insisterar på att fiska gädda på svag efterleksfisk och nöta vass i 25 plusgrader.

              Dessutom förläggs stora tävlingar i våra fria vatten där det inte går en krona till fiskevård. Fiskeredskapbranschen borde ta ett betydligt större ansvar än vad de gör idag.

              Jag tror absolut på att sportfisket kan vara en positiv kraft för fisken men när det kommer till predatorfisket så har tyvärr det visat sig vara exakt motsatsen.

              Kommentera


              • #17
                Det man kan notera i det fria handredskapsfisket är att båt inte får framföras med åror eller motor när fiske pågår så frontmonterade motorer ska vara avstängda. Det behöver komma upp till ytan och belysas i produktionerna där man fiskar i dom fem stora sjöarna eller utmed kusten.

                Staten står för fiskevården när det gäller dom fem stora sjöarna och kusten så där bidrar alla som betalar skatt i Sverige. Anser man att fiskevården missköts där får man ta det med respektive länsstyrelse.

                Vi skadar alltid fisken vid sportfiske eftersom våra krokar är till för att fastna i fisken. Den som aldrig har krokat en fisk illa har heller aldrig fiskat speciellt mycket. Väljer man att fiska vid "fel" tid på året efter "fel" fiskart är det upp till den personen så länge lagen inte överskrids.

                Kommentera


                • #18
                  En bild säger mer än tusen ord :-)
                  Som exempel, Testa fiska i Marifred med omnejd (mina hemmavatten) efter Mälaren Cup, 24 Tim Gäddan.
                  Mariefred överlag har blivit helt utfiskad :-(
                  50-60 båtar på Tävling, sen tror dom att dom Äger vattnet för att det är Tävling !!!

                  Jag har sett många Gäddor flyta omkring efter dessa Tävliingar.
                  Jag har själv tävlat i gäddfiske för många år sen, men har idag kommit fram till att det håller inte. Som en här nämnde, Gäddfisket har exploderat sista åren. Oavsett tid på året ligger det Alltid 2-3 båtar i varje vik. Detta tror jag snart kommer slå ut vissa Guider oxå då fiskarna kommer sluta hugga.

                  Inför fredade tider på Gäddan, värst är det när folk fiskar på Lekfisk, filmar detta och får beröm hur duktig man är !!! Detta gäller såklart annan fisk oxå.

                  Sen är jag även För att införa här i Sverige att om du vill fiska, Bli medlem i Sportfiskarna. Är du inte medlem får du lösa fiskekort T.ex i Vänern, Vättern med flera för Typ 400:-/24 tim. Allså, ta bort det fria fisket för Icke medlemmar......

                  Men detta är mina åsikter, finns säkert dom som tycker annat. Idag fiskar jag i princip bara Matfisk :-) Gös då först och främst.

                  Skitfiske
                  Classe
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #19
                    Detta riskerar att bli ett långt inlägg, och det har inget med trådskaparens rubrik att göra. Men då tråden redan avhandlat fiskeplatsen och numera börjat glida in på fiskevård mm så kör jag ändå. Ämnet är viktigt och vi vill alla ha ett bättre fiske, så hoppas att alla även fortsättningsvis håller god ton.

                    Vi kan börja med att konstatera att fisket var bra mycket bättre för 15-20 år sedan. Mycket har hänt sedan dess, både i ekosystemet och tekniskt. Fiskeproduktioner och tävlingar spelar absolut in, men det går inte att säga det är där felet ligger. Tävlingar har funnits länge, produktionerna är däremot nyare och når en bredare publik. Lika självklart väljer folk att åka dit och pröva sin lycka.

                    Grundbulten i problemet ligger djupare än så. Vi har längs kusterna problem med säl och skarv, vilket gjort att fisket i bla sthlms skärgård slagits i spillror. Även i sjöarna är skarven ett problem, men då främst mindre fisk som inte kan växa ifrån problemet.

                    Stölder utav båtmotorer är ett annat gigantiskt problem. För 15-20 år sedan var det vanligaste att man hade båten liggandes vid bryggan. Men med det eskalerande problemet så är det många som idag har båten stående på trailer. Vi blir då även mer mobila och byter fiskevatten om resultaten uteblir.

                    Sportfisket når idag ut till den breda allmänheten på ett helt annat sätt än tidigare. Nördstämpeln man hade som grabb behöver inte dagens ungar på samma sätt bära. Vi är numera flera fiskare, som har mindre fisk att fiska på. Vi är även numera mer benägna att traila båten eller ta oss till andra platser, vilket gör att fisketrycket på enstaka platser blir stort.

                    Tror inte att det skulle göra någon skillnad om söders, efter pikefight mm, skulle ”klimatkompensera” i de sjöar man fiskat i. Nu vet jag inte hur mycket som vore rimligt, men hur stor skillnad skulle 10 000, 50 000, 100 000 eller 500 000 göra? Därmed inte sagt att man ska skita i det, alla bäckar små...

                    Det ligger på alla oss fiskares intresse att sätta en större press på politikerna. För vi vill ha ett bra fiske i både kust, sjö och älv. Vara medlem i sportfiskarna är viktigt. Det finns klubbar i allas närområde som gör mycket för fisket. Det finns andra aktörer som älvräddarna mfl om man vill skänka pengar eller hjälpa till. Fiskevårdsdekalen i Stockholm brukar jag köpa, där pengarna går till olika projekt och utsättningar.

                    Att ta bort det fria fisket tror jag är fel väg att gå. Har svårt att motivera varför någon som fiskar abborre eller gädda någon gång per år ska behöva betala för det. Skulle då hellre se att det finns fler sjöar där man kan fiska gratis i landet.

                    Fortsätter fisket efter främst gädda och abborre att bli sämre tror jag att p&t fisket kommer att explodera. Tillgängligt för alla utan båt, fisk på en begränsad yta och ofta bra ställen för de minsta att pröva på.
                    Att vi i Stockholm knappt har en sjö värd namnet, beror på Stockholm stads fientliga inställning till idrott i stort. Upptagningsområdet är så stort att det inte borde vara ett problem att ha flera sjöar av hög klass. Istället jobbar klubbarna som arrenderar sjöarna i stark motvind.

                    Passar även på att önska alla ett gott nytt fiskeår!

                    Kommentera


                    • #20
                      När det gäller redskapshandlare som arrangerar fisketävlingar så är de ju inte de enda som utnyttjar fria fisket för att sälja prylar/tjäna pengar. Detsamma gäller väl också alla fiskeguider som guidar i fria vatten.

                      Antalet guider i t ex Stockholms skärgård fullkomligt exploderade när fria fisket infördes och inledningsvis var det rena vilda västern när guidebåtar på vårarna for som skottspolar mellan lekvikarna. Dessutom fick guiderna massor av gratisreklam i redaktionella texter i fisketidningarna (något som iofs fortfarande gäller). Jag gissar dock att guidemarknaden är mättad nu och att de flesta som finns kvar är seriösa.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                      32 svar
                      13 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                      106 svar
                      14 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Dizzad
                      av Dizzad
                       
                      Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                      5 svar
                      602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                      3 svar
                      262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Caben
                      av Caben
                       
                      Arbetar...
                      X