Vilket är sveriges bästa gösvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket är sveriges bästa gösvatten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Aremyr Visa inlägg
    Min egen erfarenhet är att tar man bort en firre så kommer en lika stor och ersätter den upptagna på samma plats/revir!!

    Menar du att: Du tar upp en 6 kilos gös ur sjön och så ploppar det upp en ny sex kilos eller större på samma plats Dont think so !!!! Va rädd om de stora fiskarna, speciellt i små sjöar med mindre bestånd.........

    Fisk poppar givetvis inte upp från intet !!!
    Vad jag menar är att en sk. "Hot spot" om den är bra är en eftertraktad ståndplats (revir) för stor fisk. Alltså kommer nästa firre ta över reviret... I think so !!!

    Men jag håller helt med om att man ska inte ta upp allt man fångar... Då tar de stora snart slut !!
    Det man inte minns har aldrig hänt !

    Kommentera


    • #12
      Med tanke på att Gösen ( vid sommarfiske ) är en pelagisk jagande fisk så är det mer födostråk och inte bestämda platser som gäller. Gösen jagar betsfisk som i sin tur rör på sig relativt fritt i sjön. Självklart finns det platser som drar mer betesfisk än andra men det är många faktorer som spelar in ( vind, ström och temp skikt )

      Mitt råd är att ta vara på matfisk i 1,5 - 3 kilo och hantera all större fisk med största försiktighet, skall man återutsätta fisken så skall man också se till att den får den bästa möjliga hanteringen för att överleva.

      Blöt avkrokninsmatta om inte krokarna lossas vid sidan av båten, ha kamera och vågnät färdigt innan fisken tas upp, låt fisken vila i stor och rymlig håv vid sidan av båten om något strular Jag låter oftast fisken återhämta sig i en stor håv ( rymmer en fullvuxen Golden retriver) innan fotografering och sedan snabbt återutsätta den efter fotografering. Mycket att tänka på som sagt!!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Aremyr Visa inlägg
        Med tanke på att Gösen ( vid sommarfiske ) är en pelagisk jagande fisk så är det mer födostråk och inte bestämda platser som gäller. Gösen jagar betsfisk som i sin tur rör på sig relativt fritt i sjön. Självklart finns det platser som drar mer betesfisk än andra men det är många faktorer som spelar in ( vind, ström och temp skikt )

        Mitt råd är att ta vara på matfisk i 1,5 - 3 kilo och hantera all större fisk med största försiktighet, skall man återutsätta fisken så skall man också se till att den får den bästa möjliga hanteringen för att överleva.

        Blöt avkrokninsmatta om inte krokarna lossas vid sidan av båten, ha kamera och vågnät färdigt innan fisken tas upp, låt fisken vila i stor och rymlig håv vid sidan av båten om något strular Jag låter oftast fisken återhämta sig i en stor håv ( rymmer en fullvuxen Golden retriver) innan fotografering och sedan snabbt återutsätta den efter fotografering. Mycket att tänka på som sagt!!

        Det man inte minns har aldrig hänt !

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
          Som rubriken säger så efterlyses er uppfattning om det bästa gösvattnet. Flest gösar eller störst gösar... Kanske både och...
          Hej igen Karvid; Jag föreslog dig sjön Aspen därför att det är en bra Gössjö i närheten av Lerum där du bor.

          Vill du bli en riktig Göskung måste du fiska mycket och ofta efter Gös och i många sjöar för att lära dig Gösens beteende och var den finns och kan fångas. Allra bäst är att du lär dig Gösens När, Var, Hur i en sjö i taget. Varför inte börja med Aspen?

          Några kända svenska Gössjöar med gott om storvuxen Gös i bokstavsordning är Bergundasjön, Bolmen, Drevviken, Fegen, Hasselasjön, Helgasjön, Hjälmaren, Ivösjön, Juttern, Kolsnaren, Krön, Magelungen, Mjörn, Mälaren, Möckeln, Ralången, Roxen, Rusken, Sommen, Stråken, Ullnasjön, Vallentunasjön, Vidöstern, Viren, Vombsjön, Vänern, Yxern, Åmänningen, Åsnen.

          Go for the Monster Walleyes!
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2007-11-11, 20:33.

          Kommentera


          • #15
            Dalälven från mynningen och upp till Stora Skedvi så har ni några mil att söka av

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej igen Karvid; Jag föreslog dig sjön Aspen därför att det är en bra Gössjö i närheten av Lerum där du bor.

              Vill du bli en riktig Göskung måste du fiska mycket och ofta efter Gös och i många sjöar för att lära dig Gösens beteende och var den finns och kan fångas. Allra bäst är att du lär dig Gösens När, Var, Hur i en sjö i taget. Varför inte börja med Aspen?

              Några kända svenska Gössjöar med gott om storvuxen Gös i bokstavsordning är Bergundasjön, Bolmen, Drevviken, Fegen, Hasselasjön, Helgasjön, Hjälmaren, Ivösjön, Juttern, Kolsnaren, Krön, Magelungen, Mjörn, Mälaren, Möckeln, Ralången, Roxen, Rusken, Sommen, Stråken, Ullnasjön, Vallentunasjön, Vidöstern, Viren, Vombsjön, Vänern, Yxern, Åmänningen, Åsnen.

              Go for the Monster Walleyes!
              Old Firehand
              Tack Old Firehand,
              det var ett uttömmande svar som verkligen uppskattas.
              Jag håller absolut med dig om att man måste lära sig beteende och vatten... Jag har planerat att börja nästa säsong i Aspen och Mjörn... Nån göskung lär jag aldrig bli, men jag kan knappt vänta på våren!! Måste vintern vara sååå lång!
              Kikade lite på lodkartan över aspen... finns bara ett stort djuphål(djup strax över 30m) och ett grund. Övrigt intressant är förståss åarnas utlopp...

              Jag håller som bäst på att läsa in på ämnet och vattnena!
              Alla tips är därför mycket uppskattade.

              Tack Old Firehand och alla andra för ert bidrag !!
              Senast ändrad av Karvid; 2007-11-11, 22:31.
              Det man inte minns har aldrig hänt !

              Kommentera


              • #17
                intressant eftersom jag fiskar mkt där =) vad har du fått för storlek på gösen? kul att höra om d kommit upp några skapliga så man har nåt att sikta efter =)

                Kommentera


                • #18
                  Åk till Jönköping och där finns en rad sjysta vatten; Nätarn , Ylen, Ralången som exempel

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag skulle nog sätta en slant på Ralången, Stora o Lilla Nätaren, Ylen, m. fl
                    Jag fiskade själv mycket i Ralången medans jag hade stuga inte långt därifrån o bodde i Huskvarna o sedan i Aneby innan jag emigrerade till Kalix o Norrbotten.
                    17 gösar över 7 kg talar ju sitt tydliga språk varav den största på 11,26 kg fick en även på 8,4 kg samma natt.
                    Fråga Jan Olsson för han var ju där när vi gjorde filmen om göstrolling. Grisfiske trots nordanvind, +10 i luften o regn i 45 graders vinkel!Läs gamla FJ:s årsbok från slutet på 70-talet o början på 80-talet.
                    Fiskesmäcken talar ju för sig själv.
                    Click image for larger version

Name:	Gös 9,85 kg 1980.jpg
Views:	7
Size:	66,1 KB
ID:	1781357
                    Click image for larger version

Name:	Gösar 11,26 o 8,4 kg 1981.jpg
Views:	6
Size:	83,1 KB
ID:	1781358
                    Click image for larger version

Name:	WP_20160213_005.jpg
Views:	2
Size:	760,6 KB
ID:	1781354
                    Click image for larger version

Name:	WP_20160213_004.jpg
Views:	2
Size:	811,8 KB
ID:	1781355
                    Click image for larger version

Name:	WP_20160213_003.jpg
Views:	2
Size:	748,6 KB
ID:	1781356

                    Skitfiske på er!
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
                    32 svar
                    13 268 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
                    106 svar
                    14 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Dizzad
                    av Dizzad
                     
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
                    5 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    268 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Arbetar...
                    X